Mennyit ér egy jó sztori?
A történeteknek fontos szerepe és helye van az üzleti kommunikációban éppúgy, mint az énmárkaépítésben. De vajon beárazhatóak a történetek?
Számtalan történettel találkozunk nap, mint nap. Velünk vannak születésünktől kezdve. Történeteket mesélünk, hallgatunk és történeteket mesélnek rólunk. A jó történetek hatással vannak az érzelmeinkre és döntéseinkre. Emellett befolyásolhatják azt is, hogy mennyire értékesnek ítélünk valamit.
Egy jó történet kiemelhet egy amúgy is minőségi szolgáltatást, egy céget vagy egy embert a tömegből, megemelheti egy szép vagy amúgy is hasznos használati tárgy értékét. Még kívánatosabbá tehet valamit, amire amúgy is vágytunk. Jó példa erre Vera Wang vagy a Tom’s cipők esete, hogy csak néhányat említsek, hiszen a példákat nap estig sorolhatnám.
De mi a helyzet akkor, ha az adott tárgy se nem hasznos, se nem kívánatos vagy éppen csúnya?
A történetek ezekben az esetekben is működnek? Egy történet valóban megemelheti az értéküket? Vajon mennyit ér egy jó sztori? A kérdés erősen foglalkoztatta Rob Walkert és Joshua Glennt. Olyannyira, hogy a feltételezés tesztelésére egy szellemes kísérletbe fogtak.
A ‘Significant Object’ névre keresztelt projektjükben filléres, használt tárgyakat vásároltak. Majd felkértek néhány szerzőt, hogy az összevásárolt kacatokhoz írjanak történeteket. Ezután a kacatok fotóit a történetekkel együtt árverésre bocsájtották az e-Bay-en. Az eredmény megdöbbentő volt.
Walkerék összesen 129 dollárt költöttek a csecsebecsékre, melyek végül majd 8000 dollárért keltek el az árverésen. A projekt – azzal együtt is, hogy tudományos szempontból nem igazán értékelhető – világosan megmutatja milyen erő rejlik a történetekben, milyen jelentősége lehet a történetmesélésnek.
És, hogyan hasznosíthatod a történeteket az énmárkád építésekor?
Történeteken keresztül megmutathatod személyes értékrendedet, rávilágíthatsz egy problémára, vagy éppen megismertetheted a jövőről alkotott elképzeléseidet. A történeted éppúgy szólhat a lehetetlen legyőzéséről, a vakszerencse szerepéről, mint például a jó és a rossz küzdelméről, kárhozatról és megváltásról, vagy éppen a kezdetekről, honnan indultál és hova jutottál el.
Személyes történeteidet éppúgy felhasználhatod egy üzleti prezentációhoz, az előadásaidhoz vagy éppen a honlapod bemutatkozó oldalát is érdekesebbé teheted. Azonban, amikor a történeted írod, a hitelességről se feledkezz meg! A valóságot nem átírnod kell, csak jobban elmesélned.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!