Egy ikonikus ceruza története

Egy ceruza, amely a digitalizálás ellenére is megőrizte ikonikus státuszát és fanatikus rajongói táborát. Sőt, ez utóbbit még növelni is tudta. Ismerd meg a Blackwing 602 több mint nyolc évtizedes történetét!

blackwing.jpg

Új ceruzát találtam – a legjobb, amit valaha használtam... Azt gondolom, hogy innentől mindig ezt fogom használni.” - lelkendezett John Steinbeck, Blakcwing ceruzáiról. De a rajongók között megtaláljuk Vladimir Nabokovot, aki ezt a ceruzát használta, amikor Stanley Kubrick számára elkészítette a Lolita filmes adaptációját. Duke Ellington és Quincy Jones ezzel jegyezte le hangjegyeit, Truman Capote pedig mindig tartott egy egész dobozzal az éjjeliszekrényén és ez közel sem a teljes névsor.

nabokov.jpg

Vladimir Nabokov, csak a kezét figyeljétek

Emellett az ikonikus ceruza több filmes szerepet is kapott. Feltűnt a Cápában, Az elnök embereiben és a Jurassic Parkban is. De többek között a Mad Men reklámzsenijei is ezzel jegyezték le ötleteiket, amiről Tim Hunter - a sorozat rendezője – így nyilatkozott: „Mindig is úgy gondoltam, ezek a fickók Blackwinget kellett, hogy használjanak.” 

Azonban a Blackwing ikonikus státuszát legjobban talán az szimbolizálja, hogy az ára az égbe szökött, amikor 1998-ban beszüntették a gyártását. Nem a gyűjtők, hanem az elkötelezettség miatt. Volt aki 55 dollárt fizetett egyetlen darabért az e-Bayen azért, hogy továbbra is Blackwinggel jegyezhesse le gondolatait. 

jaws2e.jpg

Blackwing a Cápában

De ne ugorjunk ennyire előre az időben, nézzük vajon hogyan tesz szert egy ceruza ilyen ikonikus státuszra? 

Extravagáns külső

Az első Blackwing ceruzák New Yorkban készültek az 1930-as évek elején. Az ekkor már több generációs családi vállalkozás tulajdonosai felismerték a lehetőséget a válságból ébredező országban - Henry Petroski, történész szavait idézve - „szuper prémium ceruzákat” dobtak piacra.

Ez volt a Blackwing 602. A ceruza, lakozott fekete alapon, arany dombornyomott logóval és az azóta legendássá vált szlogennel került a polcokra. „Minden ceruza sárga volt, [a fekete szín] a magas minőség jelzése volt. A fekete ceruza elképesztően különlegesnek számított.” – írja Petroski.

bw_1940.png

Ami kint, az van bent

De nemcsak külsejében számított különlegesnek a Blackwings 602-es. Ahogy ma mondanánk: a felhasználói élményt is kimaxolták. Speciális grafit keverék került bele, hogy simábban csússzon a papíron és lassabban kopik a hegye. A ceruza testét hatszögletűre formázták, hogy még véletlenül se guruljon le az asztalról. A ceruza végére pedig - az Eberhald Faber specialitása - cserélhető radír került, az 1891-ben szabadalmaztatott családi találmányt ezúttal tovább tökéletesítették a leszármazottak. 

bw.png

A Blackwing 602 első hatvan éve

Az író embernek

A 30-as évek ceruzagyártóinak többsége a különböző foglalkozások különleges igényeihez igazodva igyekezett termékeiket piacra dobni. Például speciálisan gyorsíróknak vagy éppen a tervező mérnököket megcélozva. A Blackwing 602 ezzel szemben az ’író ceruza’-ként hirdette magát, melyet foglalkozásként, de egyben egyfajta minőségként is lehetett értelmezni. De a sikerhez a frappáns szlogen is - Half the pressure, twice the speed –  hozzájárult. Persze a jól elhelyezett, ötletes hirdetések is megtették a hatásukat, mint például az alábbi, mely 1960-ban jelent meg a New Yorkerben.

De talán még ezeknél is fontosabb szerepe volt a kor neves szakembereiből álló rajongótábornak. Befutott írók, zeneszerzők – a cég kérése nélkül – magasztalták imádott ceruzájukat. De a rajongók között megtaláljuk a Warner Bros és Disney híres rajzfilmeseit is. Chuck Jones például Blackwings 602-vel rajzolta meg Bugs Bunny figuráját.

new_yorker_reklam.png

A hiány hatalma

Az Eberhard Faber vállalatot 1988-ban felvásárolta a Faber-Castell, majd 1994-ben a Newell-Rubbermaid konszern, Sanford nevű írószer részlege. Néhány évvel később, 1998-ban befejezték a ceruza gyártását. Állítólag a ceruzák végén található radírmegoldás fém alkatrészét gyártó gép meghibásodott, a gép javítattását pedig túlzottan költségesnek találták.

A gyártás megszűnésével – ahogy azt már korábban említettem - hirtelen megnövekedett az érdeklődés a Blackwing-ek iránt, ennek következtében a ceruzák ára az égbe szökött. A California Cedar pedig meglátta az ebben rejlő üzleti lehetőséget - és bő tíz évvel a gyártás megszűnése után - megvásárolta a Blackwing márkanevet és újra piacra dobták a Blackwing ceruzákat a rajongók legnagyobb örömére. 

ceruzam.jpg

És persze az én örömömre is, hiszen így történhetett, hogy egy Blackwing 602 ceruzát kaptam ajándékba Szonja barátnőmtől. Több mint féléves tapasztalattal a hátam mögött - és megrögzött ceruza használóként - pedig csak Steinbeick szavait tudom megismételni: a legjobb, amit valaha használtam.

Források:

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem