Csevegj jobban!

Beszélgetni sokan szeretnek, azonban a small talk-ot annál kevesebben. Pedig az ilyen helyzeteknek fontos szerepük van, nem csak a kapcsolatépítésben. 

enmarka.jpg

A csevegő üzemmódot – ez az, amit angolszász területeken csak small talk-ként azonosítanak - sokan negatív felhanggal emlegetik. Úgy gondolják, hogy csevegni felesleges és végtelenül felszínes. Pedig az ilyen nem túl mély beszélgetések legfontosabb funkciója, hogy jelzem a másik félnek érzékelem a jelenlétét, észrevettem, látom. Ugyanolyan társas jelzés, mint a köszönés. 

Ráadásul, egy szimpla csevegésnek indult helyzet számos személyes haszonnal is jár. Megalapozhat egy későbbi üzleti- vagy akár baráti kapcsolatot, erősíthetik a csoporthoz tartozás érzését vagy éppen pillanatnyi jó érzést okozhat mind a két félnek. Olyannyira, hogy a szociológusok külön nevet is adtak az ilyen pozitív érzelmi kisugárzású rövid élménynek, "röpke meghittség"-nek nevezik. 

Persze olyanok is akadnak, akiket nem kell győzködni a small talk hasznosságáról, mivel szenvedélyesen szeretnek csevegni, mint például Kio Stark író, egyetemi tanár. Stark több mint hét éve szólít meg idegeneket az utcán, a metrón vagy bármilyen helyzetben. Rendszeresen idegenekkel cseveg. Tapasztalatait könyv formájában is összefoglalta, de rendszeresen tart egyetemi kurzusokat is a témában. Stark a fent említett előnyökön túl azt is hangsúlyozza, hogy ezek a rövid kontaktusok a világ árnyaltabb megismerését lehetővé teszik és így csökkenthetik az előítéleteket is. 

kio_stark_szemelyes_marka.jpg

Hiszen agyunk skatulyákban gondolkozik, leegyszerűsítéssel könnyebb megismerni a világot, mert ez gyors és egyszerű. Akkor is, amikor emberekről van szó: férfit, nőt, fiatalt, időset, feketét, barnát, fehéret, idegent, barátot látunk, és az információt erre a körre korlátozzuk. Ez pedig előítéletekhez vezethet. De ha valakivel szóba elegyedünk, megtudunk valami személyeset róla, a továbbiakban nem feltétlenül a tömeg vagy a csoport részeként, hanem személyként gondolunk rá. Most, hogy tudjuk érdemes csevegni, nézzük mit mond a gyakorlatról egy profi, mit tanácsol a kezdő csevegőknek Kio Stark?

Figyelj és mosolyogj!

A csevegés és ennek kezdeményezése nem mindenkinek könnyű és nem mindig megy könnyen. Ezért Stark azt javasolja, hogy először csak figyeljünk és jelezzük nyitottságunkat. Akár hol is vagyunk, egy konferencián, a munkahelyi folyosón vagy egy kávézóban vagy éppen az utcán, keressük a szemkontaktust. Találjunk valakit, aki a szemünkbe néz. Egyszerűen mosolyogjunk rá. Figyeljük, mi történik.

Bókolj őszintén!

Ha már nem okoz feszélyezettséget az előző pontban említett megfigyelési szakasz, akár rá is köszönhetünk egy idegenre. Beszélgetésindításnak általában jó, ha mondunk bármilyen kedves, de igaz dolgot a másiknak. Megdicsérhetjük a ruháját, cipőjét, stílusát, mosolyát, vagy egyszerűen kívánhatunk a másiknak szép napot.

Kommentálj!

Egy másik lehetőség - amit Stark háromszögelésnek nevez -, ha egy harmadik dolgot kommentálunk. Olyan dolgot, ami mindkét fél számára látható, mint például amilyen egy köztéri tárgy vagy akár egy hirdetés. Tegyünk megjegyzést egy harmadik dologra, s meglátjuk, megindul-e a beszélgetés.

Kérdezz és hallgass!

Ahhoz, hogy ezek a felszínesnek induló beszélgetések tartalmasabbá váljanak, érdemes megtanulnunk kérdezni és hallgatni. Ha kérdezünk az emberek többsége beszél. Különösen akkor, ha a kérdésünk kissé meglepő és személyes. Persze ez zavarba ejtő lehet elsőre, de érdemes kivárni a reakciókat. Fontos, hogy ne terheljük túl a másikat, hogy ő is készen álljon egy ilyen beszélgetésre.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem