Találd meg a hangod!

Mivel kezdjek? Hogyan zárjam? Muszáj prezentációt használni? Ez a három leggyakoribb kérdés, ha előadásról van szó. Nézzük a válaszokat! 

enmarka_1.jpg

Nagyszerű dolog, hogy egyre több cikk és könyv jelenik meg a nyilvános beszédről. Ez nem véletlen. Sokakat érdeklő téma, hiszen ki ne szeretné hatásos, emlékezetes és egyéni csomagolásba bújtatni mondandóját. Éppen ezért rengetegen keresik a nyilvános beszéd receptjét.

A titkos receptet keresőket ki kell, hogy ábrándítsam. Mindenkire egyformán érvényes aranyszabályok nem igazán léteznek. Így a címben feltett kérdésekre sem lehet mindenkire érvényes, egyetlen választ találni. Hiszen egy előadás éppen attól lesz kiemelkedő és emlékezetes, hogy a beszélő személyiségéhez igazodik. Vagyis az előadó pont olyan retorikai és előadástechnikai eszközöket használ, amik pont olyan helyzetet teremtenek, amiben csak rá jellemzően, önazonosan képes előadni. A cél tehát az, hogy megtaláld a saját hangod, a rád jellemző előadásmódot. De hogyan tudod ezt megtalálni?

szemelyes_marka_1.jpg

Olvass és nézz!

Az előadástechnikai könyvek és cikkek olvasása fontos. Szempontokat, értelmezési keretet adnak, megismertetnek az előadástechnikai eszköztárral és ha más nem is, de legalább az kiderül biztosan, hogy mi az amit semmiképp se tegyél előadóként. De ez csak az első lépés. Nézz minél több előadást és filmeket is. Számos olyan film és sorozat van, amiben nagyszerűen megírt beszéd hangzik el, kiváló előadásban. Például, a Holt költők társaságát érdemes ilyen szemszögből is újra nézni.

Elemezz!

Természetesen mások megfigyelése nem jelenthet másolást. Tanulj a nagyoktól, de ne akarj a következő Brené Brown vagy Ken Robinson lenni. Ha már vannak kedvenc beszédeid vagy előadóid, akkor érdemes őket alaposabban szemügyre venni. Néhány kérdés példaként: Milyen technológiát használnak (ppt, szabad beszéd, jegyzetek)?, Hogyan épül fel az adott beszéd (mivel indul, hogyan zárul?), Milyen retorikai eszközöket használnak (kérdést, történetet, milyen jelzőket és metaforákat)?, Hogyan igazítják magukra az adott helyzetet (sétálnak, egy helyben állnak, mit viselnek)?

personal_branding_1.jpg

Válassz!

Ez nem csak az előadói stílusra, a technikai és retorikai eszközökre, hanem minden másra is vonatkozik. Nincs annál unalmasabb, mint amikor egy eseményen egymás után hangzanak el az egyenbeszédek. Képzelj csak el egy olyan konferenciát, ahol minden előadó kérdéssel indítja a beszédét! (Megtörtént eset. Nem a levegőbe beszélek, nem régiben egy ilyen eseményt ültem végig.)  Az előadói időkeretet be kell tartani, az érthető beszéd is követelmény, de ezen túl nagy a mozgástered. Nincs olyan előírás – vagy csak igen ritkán -, ami kötelezővé tenné, például a Power Point használatát. Mint ahogy az sem kötelező, hogy kérdéssel vagy viccel indítsd az előadásod.

Egy előadás nagyszerű lehetőség az énmárkád építéséhez, de csak akkor ha tényleg élsz ezzel a lehetőséggel. Ez nem azt jelenti, hogy tökéletesen kell előadnod - hiszen a tökéletlenség emberi tulajdonság és gyakran pont ez a szerethetőség kulcsa -, de el kell szakadnod a megszokott kliséktől, bevett szokásoktól. Olvass és nézz, elemezz, kísérletezz és meg fogod találni a személyiségedhez leginkább passzoló megoldást.

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem