A nevetés hatalma

Minden szakmának megvannak a bevett gyakorlatai és az sem ritka, hogy a szakmai fejlődésünk egy pontján – vagy éppen időről-időre - megkérdőjelezzük ezeket a bevett szokásokat. De hogyan álljunk ki a kisebbségi véleményünk mellet úgy, hogy oda is figyeljenek ránk és közben még az énmárkánk is épüljön?

enmarka_10.jpgA megoldások széles skálán mozognak, habitusától és szituációtól függően letehetjük a voksunkat a harcos odamondogatás, a diplomatikus megfogalmazás vagy éppen a kitartó példamutatás stratégiája - „teszem a dolgom, ahogy én gondolom és majd csak észreveszik, hogy másképp is lehet” - mellett. enmarka_1.jpg

Ezek nem is rossz megoldások, de mi a helyzet akkor, amikor elkerülnénk a nem kívánatos mellékhatásokat? Nem akarjuk a direkt szókimondást választani, mert éppen kerülnénk a konfliktusokat és nem akarnánk még valakit magunkra haragítani. A diplomáciai megoldás túl lassú vagy éppen kifogytunk, belefáradtunk az óvatos, celofánba csomagolt véleménynyilvánításba vagy példamutatásunk nem viszi át az ingerküszöböt. Ilyenkor jöhet egy kis irónia, egy kis humor, ami másokat is nevetésre késztet.enmarka_2.jpg

“A nevetés a legrövidebb út két ember között.” – mondta Victor Borge a népszerű dán-amerikai humorista és milyen igaza volt. A nevetés összeköt bennünket, kapcsolatot teremt, oldja a feszült helyzeteket. Éppen ezért az énmárkád építésekor, a véleményed és értékeid képviseletekor is igen jól jöhet egy kis humor.enmarka_8.jpg

A stylistként dolgozó Natalie Croquet is jól tudta ezt, amikor Daniel Schweizer fotóssal megalkotta „Paródia” című képsorozatát. Croquet ugyanis megelégelte a divatipar reklámjainak klisészerű vizualitását. Úgy érezte, hogy a bevett gyakorlat korlátozza az alkotói szabadságát valamint személyes értékrendjét is sérti az, amikor a nőket egyfajta szexuális tárgyként mutatják be a reklámfotókon.enmarka_9.jpg

Az ironiával átitatott projekt jól sikerült, hiszen a szakma és a laikus közönség is vele nevetett. Sőt, a képekből még kiállítást is rendeztek. A „Paródia” körüli hírverés pedig Croquet egyéb munkáira is ráirányította a figyelmet. De Croquet tett is ezért, hiszen elindította saját online magazin-oldalát, ahol rövid, egyperces videókban mutatja meg szakmai szemléletmódját.enmarka_5.jpg

Ahogy Croquet példája is bizonyítja, időnként valóban a nevetés a legrövidebb, leghatékonyabb út és nem csupán egy-egy kiemelt projektben, hanem általában az énmárkaépítésben is. 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem