Peace, love, ice cream

"Csináljunk egy bagelest! Ááá, nem az túl drága. Akkor inkább áruljunk jégkrémet." Úgy képzelem valami ilyesmi párbeszéddel indulhatott világ körüli útjára, az azóta legendássá vált Ben&Jerry jégkrém. Persze, ekkor még a világról szó sem volt, csak az egyetem melletti épületről, mely valaha benzinkútként üzemelt. 

8.jpg

Az 1977-es beszélgetést tett követte, a két idealista hippi: Ben Cohen és Jerry Greenfield beiratkozott egy jégkrém készítő tanfolyamra. Majd nem sokkal később 1978. május 5-én megnyitották első üzletüket Vermontban, a néhai benzinkút épületében. De nézzük mi teszi annyira különlegessé ezt a remek jégkrémet az ízén túl.3.jpg

Gyakori problematika a cég és a személyes márka viszonya. Melyik legyen és melyik nem? Melyik legyen hangsúlyosabb? És mi történik ha a személyes márkádra építesz és egy ponton eladnád a cégedet? Kedvenceim, Ben és Jerry történetén keresztül megismerhetsz egy lehetséges utat. szemelyes_marka_konyv.pngIdealistákról beszéltem és ez nem véletlen. A Ben&Jerry egyike azon cégeknek, melyek működését, értékeit, de még termékeik elnevezését is erőteljesen meghatározza tulajdonosuk személyisége, világnézete, értékrendje és kulturális beállítódottsága. 7.jpg

A hippi duó baloldali beállítottsága erősen befolyásolta például a bérpolitikát. A cég első 17 évében vállalati alapelvként rögzítették például, hogy a cégen belüli bérkülönbözet maximum ötszörös lehet. personal_branding_konyv.pngKözösségi kampány a közösségi média előtt. 1984-ben már akkorára nőttek, hogy legnagyobb versenytársuk a Häagen-Dazs meg akarta állítani a terjeszkedésüket. Ekkor kampányt indítottak. A márka rajongói pedig melléjük álltak. A Häagen-Dazs több száz hívást kapott és ezért meghátrálásra kényszerült.stephen_colbert_presents_stephen_colbert_s_americone_dream.jpgA jégkrém elnevezések nem pusztán az ízeket mutatják be, hanem kulturális utalásokat tartalmaznak - például a Stephen Colbert's AmeriCone Dream, mely a nagy sikerű Colbert Riport című tévémüsor előtt tiszteleg vagy a Late Night Snack, amely Jimmy Fallon müsorára utal vagy éppen a Cherry Garcia, mely a Grateful Dead gitárosáról Jerry Garcia után kapta nevét. 6.jpg
Bár 2000-ben az Unilever felvásárolta a céget. A tulajdonosváltás ellenére vagy inkább mellett az ízek, a név és a vállalati értékek változatlanok maradtak. A társadalmi kérdésekben való direkt állásfoglalás soha sem volt idegen tőlük és ez nem pusztán úgynevezett vállalati felelősségvállalási programokban nyilvánul meg. A cég legelső saját íze a Chubby Hubbynak keresztelt vanilia jégkrém volt egy kis mogyoróvajas felütéssel. 2009-ben a meleg házasság elismertetése melletti kiállásként Hubby Hubbyra nevezték át és szívárványos grafikával látták el a dobozt.screen_shot_2015-02-07_at_18_43_07.png

Folyamatos kísérletezgetés és újítás nincs hibázás nélkül. Időnként mellényúltak az ízekkel. Sajátos humorukat a legjobban az példázza, hogy a cég vermonti központjában egy temetőt létesítettek a népszerűtlen - megbukott - ízeknek. benj.jpgLassan 40 éve a cég alapításának és bár azóta világszerte népszerűvé vált, mindeközben sikerült megőriznie báját és vállalati alapértékeit, az ízekről nem is beszélve. Bízom benne, hogy még legalább ennyi ideig így lesz.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem