A bemutatkozás buktatói

Egy jó bemutatkozás félsiker, hiszen az első benyomás rengeteget számít. Nézzük, milyen a jó bemutatkozás, milyen hibákat érdemes elkerülnöd és hogyan fogj hozzá az elkészítéséhez!

enmarka_22.png

Elisha Otis már jó ideje kereste a lehetőséget, hogy találmányát a szélesebb közönséggel megismertesse, amikor is 1853 őszén végre rálelt a megfelelő helyszínre. Amerikában ekkoriban már sok épületben működött felvonó, amik csigák segítségével, vastag kötélen mozgatták fel-le a kabinokat. A szerkezet jól működött egészen addig, amíg a kötél el nem szakadt és a felvonó le nem zuhant. A találmány amit Otis be akart mutatni, pont e problémát küszöbölte ki.

Találmányának óriási jelentősége volt, hiszen így kevesebb anyagi kár keletkezett, és ami ennél is fontosabb számos emberi élet megmenekült. Ezzel együtt is, Otis nem kevés ellenállással találkozott. Ezért döntött úgy, hogy kibérli New York egyik legnagyobb kiállítótermét és abban megépít egy nyitott felvonószerkezetet.

Egy nap, amikor nagy tömeg gyűlt össze a helyszínen felmászott a felvonóra, majd megkérte segédjét, húzza fel a kabint a magasba. A tömeg legnagyobb megrökönyödésére, Otis egyszer csak elvágta a felvonó kötelét. A kabin zuhanni kezdett, a közönség rémülten felkiáltott, de a biztonsági fékrendszer működésbe lépett, és megállította azt. Otisnak egy haja szála sem görbült és eképp nyugtatgatta  a megdöbbent tömeget: Minden rendben, hölgyeim és uraim! Minden rendben!

enmarka_21.png

Otis mutatványa több szempontból is egyedülálló volt. Egyfelől, először láthatott a nagyérdemű olyan felvonót, amely valóban biztonságosan működik. Másfelől, ez volt a világ első elevator pitch-e. Amióta a felvonók elterjedtek, a karrier- és kommunikációs tanácsadók azt javasolják, hogy mindig legyen kéznél az elevator pitch-ünk. Az-az mindig álljunk készen arra, hogy egy lift utazásnyi idő alatt, érthetően és meggyőzően el tudjuk mondani: kik vagyunk és kinek, milyen problémájára, hogyan kínálunk megoldást.

Napjainkban ezerszer több lehetőségünk van megosztani az üzenetünket másokkal, mint arról Otis valaha is álmodni mert volna. De a címzetteknek is ezerszer több dolog vonhatja el a figyelmét, mint azoknak, akik szemtanúi voltak Otis mutatványának. Ezért is különösen fontos, hogy a bemutatkozásunk hatásos legyen, különösen akkor, ha az énmárkádat építed. Az első benyomás rengeteget számít, egy megfelelő bemutatkozás pedig félsiker. Nézzük, milyen a jó bemutatkozás, milyen hibákat érdemes elkerülnöd és hogyan fogj hozzá az elkészítéséhez!

Milyen a jó bemutatkozás?

Megjegyezhető, figyelemfelkeltő, egyedi és mindenképp rövid. A tévhitekkel ellentétben egy jó bemutatkozás célja, nem a mindenség elmondása 60 - informális helyzetben 30 - másodpercbe tömörítve. A célja pusztán az, hogy maradandó benyomást kelts a másikban azért, hogy ha valami olyan problémával találkozik, ami kapcsolódik a tevékenységedhez, akkor az eszébe juss. Tehát a jó bemutatkozás rövid, érthető és emlékezetes. Ez egyszerűnek tűnik, de a megvalósítás nem feltétlenül az. Nézzük, milyen szempontokat érdemes ehhez szem előtt tartanod!

Az első és legfontosabb, hogy a bemutatkozásod soha nincs kész. Mindig dolgoznod kell rajta. Hiszen a helyzetek is változnak, amiben használod. Nem mindegy, hogy milyen környezetben, milyen alkalommal, hány ember előtt kell bemutatkoznod. Nem nehéz belátni, hogy más forma és más mélységű információ a megfelelő egy formális szakmai helyzetben, mint például egy informális eseményen.

Ezért valójában, nem is egyetlen bemutatkozásra, hanem számos variációra van szükséged. Arra természetesen érdemes figyelned, hogy a különböző variációknak legyen egy közös magja, ami minden alkalommal elhangzik. Mint ahogy arra, hogy olyan legyen ez a 2-3 bemutatkozó mondat, amit tényleg jó érzéssel tudsz elmondani. Ha nem komfortos, ha idegennek érzed vagy betanultnak tűnik a bemutatkozásod, azzal egész biztosan nem éred el a kívánt hatást.

personal_brand_4.png

A bemutatkozás buktatói

A szempontok után, nézzük melyek azok a leggyakoribb és egyben legtipikusabb hibák, amelyeket mindenképp érdemes elkerülni!

Egyetlen címke

Talán a leggyakoribb hiba az, amikor valaki a nevén kívül csak a foglalkozását vagy az éppen betöltött pozicióját említi, például “tanácsadóként dolgozom” (természetesen ide bármilyen foglalkozás megnevezése behelyettesíthető).  Bár ez rövid és tömör, azonban ebből még nem derül ki, hogy mikor érdemes hozzád fordulni, milyen helyzetekre kínálsz megoldást. Pedig egy jó bemutatkozás választ ad ezekre a kérdésekre. Ráadásul, igen csekély a valószínűsége, hogy egy ilyen bemutatkozás maradandó élményt okozna a másik fél számára.

Mini önéletrajz

Gyakran feltételezzük, hogy a kompetencia, a szakmai hozzáértésünk bizonyítása a legfontosabb az első találkozás során. Ezért hajlamosak vagyunk erre helyezni a hangsúlyt és hosszasan sorolni ezeket. Ezzel szemben, ahogy azt Amy Cuddy és munkatársainak kutatásai azt bizonyítják, ilyenkor a bizalom elnyerése a legfontosabb. Hiszen ahhoz, hogy a szakértelmünket elismerje a másik, elengedhetetlen bizonyos mértékű bizalom. „Ha a másik fél nem bízik benned, semmire sem mész, sőt gyanakodni fog, hogy manipulálni szeretnéd.” Éppen ezért,ne a szakmaiságunkat alátámasztó tényeket soroljuk hosszasan a bemutatkozás alkalmával.

De, azonban és társaik

Ez tipikusan a pályakezdők és a pályamódosítók problémája szokott lenni. “Jogászként végeztem, de most coachként dolgozom” vagy “tervező vagyok, de még csak most kezdtem”, hogy csak néhány példát említsek. Ez azt a benyomást kelti, hogy te sem hiszel magadban. Ráadásul a másik számára sem less világos, hogy igazából mit is kellene megjegyeznie rólad. A lényeg: a bizonytalankodásnak semmi helye a bemutatkozásban, ezért a ‘de’ szónak és szinónimáinak sem.

Úgy, mint mások

Ha voltál már olyan helyzetben, ahol a jelenlévők egymást követve mutatkoztak be, akkor te is megtapasztalhattad, milyen ereje van a csoportnyomásnak. Ugyanis ilyenkor általában akarva-akaratlanul a többség igazodik az elhangzottakhoz. Ha például a bemutatkozó-kör elején valaki megemlíti, hogy kutyája van akkor, az utánuk következők is beleszővik a háziállataikat (vagy azt, hogy éppen se kutyájuk, se macskájuk) a bemutatkozásukba. Ezzel önmagában nincs is semmi baj, de ha szeretnéd megkülönböztetni magad – már pedig szeretnéd, hiszen ezért is építed az énmárkád -, akkor legyél tudatos és ne engedj a csoportnyomásnak.

szemelyes_marka_15.png

A bemutatkozás lépései

A bemutatkozásod igazából nem más, mint egy tömör és érthető összefoglaló. A különféle szituációkban elhangzó bemutatkozásodnak, ahogy azt már említettem van egy közös magja, ennek tartalmaznia kell: kinek, milyen problémájára kínálsz megoldást - vagyis mivel foglalkozol - és valamilyen speciális csak rád jellemző információt a megjegyezhetőség és a megkülönböztethetőség érdekében.

Ez a képlet a legtöbb esetben jól alkalmazható. Azonban számos más megoldás is létezik, a helyzet és a céljaink függvényében, ráadásul nem feltétlenül kell mindig egyetlen mondatba tömöríteni a mondanivalónkat. Azonban mindenképpen figyelemfelkeltőnek és megjegyezhetőnek kell lennie. De hogyan kezdj hozzá a bemutatkozásod elkészítéséhez?

Kérdezd magad!

Jó kiindulópont, az említett kérdések mentén – milyen problémára, hogyan és kinek kínálsz – elindulni. Bár ennek az a veszélye, hogy kissé robotikus és nem igazán természetes lesz a végeredmény. Ezért azt ajánlom, hogy inkább az alábbi átfogalmazott kérdésekre keresd meg a választ:

  • Miről emlékezzenek rád? - Mi az a legfontosabb dolog, amit szeretnél, hogy megjegyezzenek rólad?
  • Mi az ajánlatod? - Milyen problémára/élethelyzetre kínálsz megoldást?
  • Miért pont te? - Mi az, amiben jobb vagy illetve különbözöl másoktól?

Szerkessz!

Amikor írsz, ne habozz leírni bármit; amikor szerkesztesz, ne habozz kidobni valamit – javasolják az írással professzionálisan foglalkozó szakemberek. Ez az a tanács, amit a bemutatkozó szöveged elkészítésekor is ajánlott megfogadnod. Hiszen igen rövid idő áll a rendelkezésedre. Ezért nem lehet és nem is kell a mindenséget elmondanod. A szerkesztésben és a szelektálásban segít, ha nézőpontot váltasz és átgondolod, vajon mi lehet érdekes információ a másik fél számára?

Gyakorlat teszi a mestert!

Fontos, hogy a bemutatkozásunk természetes legyen. Bármilyen tökéletesnek is tűnik a megírt szöveg, egészen biztos, hogy élőszóban nem lesz az. Már csak azért sem, mert az írott és a beszélt nyelv jól érzékelhetően eltér egymástól. Ezért érdemes hangosan is felolvasni a már megírt bemutatkozásod. Ha nem elég természetes a szöveg vagy nem elég érthető, csiszolj még rajta. Amikor már úgy érzed, hogy elfogadható a bemutatkozó szöveged minősége, kérd meg egy barátodat, ismerősödet, hogy hallgasson végig és mondjon véleményt róla.

Lehet, hogy ezt a gyakorlást túlzásnak vagy kissé furcsának találod. Azonben, ez nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a legkülönfélébb helyzetekben is magabiztosan és flottul mutasd be magad. Végeredményként pedig egész biztosan megszületik az a bizonyos egy mondat, amit kiegészíthetsz vagy átalakíthatsz az adott szituációnak és környezetnek megfelelően.

A végére pedig egyetlen kérdés maradt: El tudod magyarázni a nagymamádnak egyetlen mondatban, hogy mivel foglalkozol? Ha nem, akkor itt az ideje, hogy elkezdj dolgozni a bemutatkozásodon!:)

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem