Nemet mondani is tudni kell!

Nemet mondani nem mindig könnyű és sokan nem is szeretik ezt tenni. De ha az énmárkád építed, akkor érdemes szokásoddá tenned.

 e_nma_rka.png

Miért érdemes nemet mondani?

Ahogy mondani szokták: dönteni tudni kell! A nemet mondás is egy döntés. Egy olyan döntés, mely hatással van arra, mennyire lesz erős az énmárkád. Elsőként nézzük, hogyan hasznosul a nemet mondás az énmárkaépítésben!

why_to_say_no.png

A nemjeink minősítenek

Az elutasított lehetőségek sora – az, hogy mire mondunk nemet – is alakítja a rólunk kialakult képet. Ezért sem mindegy, hogy mihez adod vagy éppen nem a neved, hol jelensz meg, vagy éppen milyen eseményen nem jelensz meg. Mint ahogy a minőség is elengedhetetlen egy erős énmárka kialakulásához. Ha mindent elvállalsz, mindenre igent mondasz, akkor szétforgácsolódnak az energiáid és sérül a minőség alapelve. Ezért nem mindegy, hogy minden adódó lehetőséget és feladatot elvégzel vagy a valóban fontos dolgokat valósítod meg a lehető legjobb minőségben. 

A márka nem más, mint beteljesített ígéret

Ez szimbolikusan és szó szerint is igaz. Ez utóbbihoz pedig idő kell és persze időben teljesíteni a feladatokat. Ha mindenre igent mondasz, ez nagy valószínűséggel nem fog sikerülni, mivel így könnyen túlvállalhatod magad. Mindenki tisztában van azzal, hogy az időmenedzsment egyik legfontosabb alapköve a nemet mondás képessége. Csak éppen nagyon kevesen alkalmazzák. Inkább az a jellemző, hogy ha megkeresnek egy lehetőséggel, még akkor is komolyan elgondolkodunk rajta, ha ez a szakmai céljainkkal ellentétes.

Tiszteletet ébreszt

Nemet mondani csak az tud, aki tisztában van azzal, hogy mit akar és mit képvisel. Ezért pontosan tudja azt is, mi az, amit nem akar és mi az, amihez nem adja a nevét. Ráadásul, az erős márkák nem száz különböző dologról ismertek, hanem egyetlen egyről, és ez az egy dolog minden tevékenységükben és megnyilvánulásukban tetten érhető. Bár sokkal könnyebb igent mondani, hiszen ezt nem kell indokolni vagy megmagyarázni. Ugyanakkor, gyakrabban bánjuk meg, ha valamire igent mondunk és elvállaljuk, mint azt, amit nem. 

Mikor mondjunk nemet?

A döntést és adott esetben a nemleges válasz kimondását is megkönnyíti, ha már előre felkészülsz ezekre a helyzetekre. Ha tisztázod a prioritásaidat - azon túl, hogy rengeteg időt megspórolhatsz magadnak -, következetesebb is leszel és nem ad-hoc döntések születnek, melyek károsíthatják az énmárkád. De, hogy ne csak általánosságban beszéljek, nézzük azokat a szempontokat, amik segítségedre lehetnek a döntésben!

how_to_say_no.png

Valóban képes vagy az ígéreted megtartani?

Ahogy mondani szokták, ’a márka nem más, mint beteljesített ígéret’. A kihívások jók, a komfortzóna elhagyása gyakran a fejlődés kulcsa. De fontos megkülönböztetni a kihívást a lehetetlentől. Triviális, mégis gyakran megfeledkezünk arról, hogy a személyes tapasztalatok a legmeghatározóbbak. Ezért, ha tisztában vagy azzal, hogy nem tudod időre és a megfelelő minőségben teljesíteni az adott feladatot inkább mondj nemet. 

Hosszabb távon is megéri?

A konyha egykori szabadszájú  és igen szókimondó fenegyereke, Anthony Bourdain szavai nemcsak a főzés, hanem a nemet mondás kapcsán is megfontolandóak:

"Ami rövid távon előnyös egyáltalán nem biztos, hogy hosszútávon is az... Tegyük fel, hogy valaki egy millió dollárt kínál, hogy egy hasmenés elleni gyógyszert népszerűsíts. Nos, ez egy csomó pénz rövid távon, de mindig te leszel a hasmenéses fickó. Ez életfogytig elkísér. "

Ez a szempont akkor is fontos, amikor az üzleti partnereidről, az ügyfeleidről vagy éppen egy feladat elvállalásáról kell döntened. A lényeg, gondold át és válogass! Ne csak a rövidtávú haszon maximalizálásra törekedj: az énmárkaépítés nem sprint, hanem sokkal inkább maraton.

Miről kell lemondanod?

Ha valamit éppen csinálsz, akkor ez azt is jelenti, hogy millió más dolgot éppen nem teszel. Ez alapvetés mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről. Ezért is történik meg rendszeresen az, hogy ha érkezik egy váratlan kérés vagy lehetőség, akkor is  fontolgatjuk, ha szembe megy a prioritásainkkal. Ilyen esetekben érdemes feltenni a kérdést magadnak: miről kellene lemondanod, ha a felkérést elfogadod?

Hogyan mondjunk nemet?

Tegyük fel, a fentebbi szempontok megfontolása után arra jutottál, hogy el kell utasítanod az adott lehetőséget. A döntés tehát megszületett, már csak az a kérdés, hogyan mondj nemet. Öt lehetséges megoldást ajánlok, amellyel elkerülheted a zökkenőket és az esetek döntő többségében beválik.

when_to_say_no.png

Egyszerűen: nem

Gyakran azért esik nehezünkre nemet mondani, mert tartunk attól, hogy ezzel megbántjuk a másikat. Ezért időnként - vagy éppen gyakrabban - bocsánatkérést is csatolunk a nemhez. Azt gondolva, hogy így nemcsak nekünk, hanem a másik félnek is könnyebb lesz a nemleges válasz elfogadása. De a kutatások alapján úgy tűnik, hogy ez nem éppen célravezető stratégia. Ezért a bocsánatkérést és a sajnálkozást érdemesebb elhagyni.

Kérj időt!

Vannak esetek, amikor jobb nem azonnal választ adni vagy éppen nem állsz készen a nem kimondására. Ilyenkor érdemes időt kérni azzal, hogy meg kell nézned a naptárad, megbeszélned valakivel vagy egész egyszerűen kijelenteni: időre van szükséged a döntéshez. A mondatod végén pedig ne legyen kérdőjel.

Ha x, akkor nem y!

Ha pedig úgy érzed, hogy egy egyszerű nem, csak fokozná a feszültséget, akkor mutass rá az okokra: „Ha most elvállalom ezt az előadást, akkor nem jut elég időm az ügyfeleimre”– persze a példa helyére, gyakorlatilag bármi behelyettesíthető, ami megmutatja a döntésed hátterét és  indokolttá teszi a nemet mondást. Így a másik fél tudatában lesz annak, hogy nem a személyét utasítod vissza.

Javasolj!

Nem egy rendkívüli szituáció, hogy olyan kérés vagy kérdés érkezik hozzánk, amely csak lazán kapcsolódik a szakmai területünkhöz és bár némi sejtésünk van a lehetséges irányokról, de felelősen nem tudjuk elvállalni a feladatot. Azonban mégis szeretnénk valamilyen módon segíteni. Ilyenkor sokat jelenthet, ha az elutasítás mellé néhány javaslatot is teszünk, merre érdemes elindulni, hol lehet az adott probléma megoldásának utána nézni.

Személyeskedj!

Az sem ritka eset, hogy személy szerint nem tudunk segíteni, de ismerünk valakit, aki remekül megoldaná a helyzetet. Tapasztalataim szerint ez az egyik leghatékonyabb megoldás. Ráadásul, mind a két fél emlékezetében maradandó pozitív emlékeket hagyhat rólad. Azonban, nem mindegy, ezt hogyan teszed. Mielőtt két embert összekötnél, győződj meg arról, hogy van-e erre fogadókészség minden érintett oldaláról.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása