A személyes márkaépítés kockázatai

Az énmárkád építése nagyszerű eszköz az üzleti- és szakmai céljaid megvalósításához. Azonban, bizonyos kockázatokkal is jár.  Ezek ismerete és kezelése elengedhetetlen a nem kívánatos mellékhatások elkerülése érdekében. 

szeme_lyes_ma_rka_1.png

Kritikai kitettség

Az énmárkaépítés lényege, hogy markánsan megkülönböztesd magad, képviseld a szakmai álláspontod és személyes értékeidet mások számára is látható, érzékelhető módon. A növekvő láthatóság pedig kockázatos. Különösen akkor, ha online eszközöket is használsz a személyes márkád építéséhez. Ugyanis az online felületeken nemcsak a pozitív megnyilvánulások terepe.

Mindig lesznek olyanok, akik nem fogadják kitörő örömmel a megnyilvánulásaidat, szándékosan félreértenek és akkor még a nem éppen diplomata stílusban megfogalmazott véleményeket, kommenteket nem is említettem. Bár egy-egy negatív kritika nem feltétlenül okoz helyrehozhatatlan károkat, ezzel együtt is kockázatot jelent. Ez egy beépített kockázat, amelyet meg kell tanulni kezelni, ha az énmárkád építésére vállalkozol.

A lájkok átka

A lájkoknak és a növekvő követőtábornak mindenki örül. Hiszen ez azt jelzi, hogy értékelik a megosztásaidat és közléseidet, figyelemre méltónak találnak. Bár vitathatatlanul jó érzés ahogy pörög a számláló azonban, óva intenélek attól, hogy kizárólag ezekkel a mások számára is jól látható reakciókkal mérd az énmárkád sikerességét. Tévedés lenne, ha a csak a lájkok és a követőtábor számait tekintenéd irányadónak.

De akkor mégis honnan tudhatod azt, hogy jó irányba haladsz? Mindenkire alkalmazható mérőszám nem létezik. Ezért saját magadnak, a szakmai- és üzleti céljaid ismeretében kell meghatároznod a mérőszámokat. Tekintheted például a megbízások, megkeresések számát mércének vagy bizonyos típusú megbízások növekedését. A lényeg az, hogy ne csak a lájkokkal foglalkozz, hanem a céljaidnak megfelelő mérőszámokat is határozd meg.

Szirének csábítása

Amikor Odüsszeusz hajójával a szirének szigetéhez közeledett, a veszélyt elkerülendő: kikötöztette magát az árbocrúdhoz, a legénység fülét pedig viasszal tapasztották be. Kirké tanácsának köszönhetően, a kalandot ép bőrrel megúszták. Sőt, nemcsak megmenekültek, hanem ráadásként Odüsszeusz még a szirének csodás énekét is hallhatta. Azonban, a szirének csábító hangja nem csak az ókorban jelentett kísértést. Ha az énmárkád sikeresen építed, akkor előbb-utóbb te is meghallod éneküket, amikor a szakértelmeden túlnyúló felkérésekkel keresnek meg téged.

Ilyen tipikus helyzet például, ha valamelyik közösségi platformot használod a személyes márkád építéséhez és ebben sikerrel jársz, akkor egyre többen kérik: avasd be őket a módszereidbe - például: a videó készítés rejtelmeibe és trükkjeibe. Hogyan fogod kezelni ezeket a szakértelmeden és szakterületeden messze túlnyúló felkéréseket? Viaszt teszel a füledbe vagy engedsz a csábításnak? A kérdés megválaszolása trükkösebb, mint gondolnád, hiszen a tét akár, az addig felépített hírneved lehet, ezért érdemes erre előre felkészülni.

Felfal az online tér

Manapság több mint 250 közösségi oldal létezik, ebből 8,6 oldalon van profilja egy átlagos felhasználónak és napi 2,5 órát áldoz rájuk az idejéből. Ebből a néhány adatból is látszik, hogy az online felületek szinte végtelen lehetőséget kínálnak, de a megfelelő eszköz kiválasztását megnehezítik. Ez azért is probléma, mert az énmárkád építésére nem érvényes az, hogy a mennyiség átcsap minőségbe.

Épp ezért fontos, hogy stratégikusan gondolkozz és ennek megfelelően alakítsd ki az eszköztárad. Mindeközben arról sem érdemes megfeledkezned, hogy a személyes márkaépítésben a személyesség, a személyes kapcsolatok rendkívül fontosak. Ez pedig kizárólag online eszközökkel nem érhető el. Emellett az is komoly kockázat, hogy az online felületeid gondozása felfalja a szakmai életed, mint a mesebeli kis gömböc. Ezzel pedig pont az énmárkaépítés lényege veszik el és eredeti célja sérül.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása