A jó kapcsolatok titka

A kapcsolatok fontosak. Ez vitán felül áll. De mit tehetünk azért, hogy valóban minőségi kapcsolataink legyenek? 

enmarka_19.png

A megoldás kézenfekvő, csak sajnos gyakran megfeledkezünk róla. Ugyanis, ha minőségi és működő kapcsolati hálóra vágyunk, akkor egész egyszerűen csak beszélgetnünk kell. Hiszen egy jó beszélgetés, mindenkiben nyomot hagy, sokáig emlékszik rá és várja a folytatást. Tehát a kérdés igazából az, hogyan beszélgessünk jobban?

A választ pedig ki tudhatná jobban, mint az akinek a munkájának a sikere azon áll vagy bukik, hogy milyen jól tud társalogni. Ha pedig ettől függ a megélhetésed arról is megtanulsz néhány dolgot, hogy hogyan kell beszélgetni, és azt is megtapasztalod, a legtöbben nem tudunk jól társalogni. Celeste Headlee hivatásos beszélgetőként - vagyis úgy, mint aki évtizedekig dolgozott rádiós műsorvezetőként - úgy véli, hogy csupán két alapfeltétele van egy jó beszélgetésnek. 

szemelyes_marka_14.png

Egyrészt, tanuló üzemmódban kell maradnunk. Ehhez pusztán annyi szükséges, hogy minden egyes beszélgetés előtt emlékeztessük magunkat arra, hogy mindenkitől és bárkitől tanulhatunk valamit. Teljesen mindegy, hogy szimpatikus vagy ellenszenves, egyetértünk vele vagy sem. A lényeg, hogy érdeklődéssel, tanulásra készen forduljunk a másik felé. Ezután nincs más tennivalónk, mint figyelnünk a beszélgetőpartnerünkre. Ténylegesen.

A tényleges figyelem persze még véletlenül sem az önsegítő könyvek által súlykolt tanácsok követését jelenti, miszerint mosolyogj, bólogass és időnként ismételd el vagy foglald össze az elhangzottakat. Nem nehéz belátni: ha azzal foglalkozunk, hogy ezen tanácsokat kövessük, akkor nem a másikra figyelünk, hanem saját reakcióink kimutatására fókuszálunk. Ráadásul, ha tényleg figyelünk a másikra, akkor semmi szükség arra, hogy úgy tegyünk mintha figyelnénk. Emellett, Headlee természetesen néhány - egészen pontosan tíz - gyakorlati tanáccsal is szolgál, amiből ha csak egyetlen egyet is megfogadsz, máris jobb társalgóvá válsz. 

  1. Felejtsd el a párhuzamos feladat végzést. Ez nemcsak a telefonnyomogatás feladását jelenti, hanem a fejedben se futass több programot egy beszélgetés alatt. Ne csak félig figyelj!
  2. Kapcsold ki az ítélkező üzemmódot. Ha véleménykülönbségek lennének köztetek akkor se ítélkezz. Ne felejtsd el: mindenkitől lehet tanulni valamit.
  3. Nyiltvégű kérdéseket tegyél fel. Ki, mit, mikor, hol és hogyan kezdetű kérdések a barátaid, érdekesebb válaszokra adnak lehetőséget.
  4. Kövesd a beszélgetés ritmusát, miközben a másik beszél ne a következő kérdésen gondolkozz.
  5. Ha nem tudsz valamit, vállald.
  6. Ne tegyél egyenlőséget a saját és a másik élményei között. Például, ha arról beszél a másik milyen volt elveszteni a munkáját, ne beszélj arról mennyire utáltad az előző munkahelyed. Minden élmény egyéni és ami még fontosabb, egy ilyen helyzetben a másikon kell legyen a hangsúly, a figyelem.
  7. Ne ismételd magad. Unalmas.
  8. Szelektálj! Egy beszélgetésben nem feltétlenül van szükség minden adatra és részletre.
  9. Hallgass! Talán ez a legfontosabb képesség, amit el kellene sajátítanunk. Ha nyitva szád, akkor nem tudsz tanulni.
  10. Tömöríts! Az az legyél rövid, mint a miniszoknya elég rövid ahhoz, hogy felkeltsd az érdeklődést, de elég hosszú ahhoz lefedd a lényeget.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem