5 hiba, amit jobb elkerülni

Az okos ember saját hibáiból tanul, a bölcs a másokéból.  Ennek szellemében összegyűjtöttem az énmárkaépítés leggyakoribb hibáit. Azért, hogy ezeket neked már ne kelljen elkövetned.

2.png

Ismertséget szerezni, néhány pillanatra a figyelem középpontjába kerülni manapság nem egy bonyolult dolog. Bárki indíthat blogot, használhatja a közösségi oldalakat és a hirdetésvásárláshoz sem kellenek csilliárdos összegek. Azonban, ha nem pusztán tizenöt perc hírnévre vágysz, hanem tartós ismertséget és elismertséget szeretnél szerezni - vagyis erős és hiteles énmárkát építenél -, akkor a leggyakoribb alaphibákat mindenképp érdemes elkerülnöd. Nézzük, melyek ezek!

Az 'én' bűvöletében

Sokan összekeverik az énmárkaépítést az önreklámmal és fáradhatatlanul magukat, saját nagyszerűségüket hirdetik. Fontos, hogy megmutasd az egyediségedet, hogy ne bújj el egy avatar vagy egy logó mögé, de ez nem jelenti azt, hogy mindennek kizárólag rólad kellene szólnia. Az énmárkaépítés nem egyenlő az öncélú magamutogatással. Ráadásul szelfik nélkül is lehet erős személyes márkát építeni.

A személyes márkaépítés ugyanis sokkal inkább arról szól, hogy azok az emberek, azokat a valós személyes jellemzőidet és szakmai minőségeidet ismerjék meg, akik támogathatják a szakmai és üzleti céljaid elérését. A cél az, hogy a nevedet összekapcsolják a szakmai területeddel, egész egyszerűen szólva, te legyél ‘a név’a szakmádban.

3.png

Csak a felszín számít

Ha igazán erős - és ráadásul másolás-védett - énmárkát építenél, akkor még véletlenül se a logód, a honlapod, a névjegykártyád vagy az öltözéked tervezgetésével kezdj. Ezt a hibát rengetegen elkövetik, majd szomorúan konstatálják, hogy mennyi időt, pénzt és energiát megspórolhattak volna, ha inkább nem hagyják ki az alapozó lépéseket. 

Fontos, hogy belülről kifelé haladj! Először a szakmai és személyes (belső) tulajdonságaidat vedd szemügyre. Hiszen ezeket a személyes jellemzőidet kell majd megjelenítened és képviselned a különbőző felületeken. Arról már nem is beszélve, hogy a stratégiádat is ezekre a tulajdonságaidra érdemes alapoznod, hiszen csak így lesz hiteles és hosszabb távon is fenntartható énmárkád.  

7.png

A pixelek mindent elbírnak

Csili-vili honlap, szép fotók és remekül megírt szövegek, minden tökéletes. Legalábbis online, hiszen a pixelek mindent elbírnak. Csak éppen a profilkép alapján meg nem ismernéd az utcán, a kapcsolatfelvétel után a jól hangzó ígéretek szertefoszlanak és kiderül, hogy az online felületeken kialakított megjelenés és a valóság kissé távoli rokonságban áll egymással.

Természetes emberi vágy, hogy a személyiségünk előnyösebb oldalát szeretnénk a külvilággal láttatni. Ezzel önmagában nincs is semmi probléma, egészen addig, amíg a valóságot tükrözi. És, hogy hol a határ? Ökölszabályként talán megteszi az, ha a megosztott képeid alapján felismerhető vagy a való világban és emellett az ígéretekből is csak annyi szerepel, amit minden körülmények között teljesíteni tudsz.

1.png

A Dunning-Kruger hatás csapdájában

A professzionális szakember egyik fontos ismérve, hogy nem vállalkozik olyan feladatra, amihez nem ért. Ezt azonban sokan elfelejtik, amikor kilépnek a szűken vett szakmai területükről. Például akkor, amikor az online megjelenésről és személyes márkaépítésről van szó. Ilyenkor fordul elő az, hogy valahogy megfeledkeznek a szakértelem jelentősségéről. Elképesztő magabiztossággal, összeolvasgatott cikkek alapján látnak neki a feladatnak.

A magad csinálta megoldások – ha csak nem vagy az adott terület szakértője – a legtöbb esetben messze elmaradnak a profi színvonaltól. Bár elsőre ez nem feltétlenül tűnik tragikusnak, de az amatőr megoldások a szakmai megítélésedet is rombolhatják.Éppen ezért jobban jársz, ha elkerülöd a Dunning-Kruger hatás csapdáját és inkább szakértőhöz fordulsz.

4.png

A szokások rabságában

„Mert így szoktuk!” – ez az egyik legveszélyesebb mondat, amikor változni vagy fejlődni szeretnél és persze akkor is komoly hiba a megszokotthoz ragaszkodni, amikor az énmárkád építed. Hiszen a személyes márkád építése azt is jelenti, hogy új eszközöket, megoldásokat is ki kell próbálnod. Ezért időnként ki kell mozdulnod a komfort zónádból (vagy legalább a széléig elsétálnod) és elszakadni a szokványostól.

Emellett arról se feledkezzünk meg, hogy egy erős énmárka markánsan megkülönböztethető. A sablonos megoldásokból, a megszokott sémákból, még véletlenül sem lesz egyedi megoldás. A trendeket érdemes ismerni, de egy az egyben követni balgaság. Hagyd a szokásosat másra, merj elszakadni a megszokottól. Keresd meg a hozzád legjobban passzoló stílust és eszközöket, így egész biztosan különbözni fogsz a versenytársaidtól!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem