A kapcsolatépítés mítoszai

A kapcsolatépítésre sokan úgy gondolnak, mint a fogorvoshoz járásra: szükségszerű kellemetlenség, amin túl kell esni. De ennek nem feltétlenül kell így lennie!

network.png

Úgy tűnik, a legtöbben gyűlölik a kapcsolatépítést - vagy legalábbis magát a kifjezést – kortól, személyiség típustól és élethelyzettől függetlenül. Erről talán azok a félreértések és tévhitek tehetnek, melyek makacsul megtapadtak a fejekben. Pedig a kapcsolatépítés csak egy másik szó arra, hogy megismerünk más embereket. Embereket akiktől tanácsot kérhetünk vagy éppen a történetükből tanulhatunk, inspirációt meríthetünk. Nézzük, melyek ezek félreértések és számoljunk le velük!

1. Nem esemény, hanem folyamat

A hatékony networking nem egy akció vagy esemény, hanem egy folyamat. A tévhitekkel ellentétben a kapcsolatépítés legkönnyebb része az ismerkedés. Hiszen a valóságban sokkal inkább a kapcsolatok elmélyítése és fenntartása okoz inkább nehézségeket.

Éppen ezért nem grandiózus eseményként, hanem sokkal inkább apróbb, mindennapi lépések sorozataként érdemes erre gondolni. Ha csak egyetlen embert felhívsz vagy  egyetlen e-mailt írsz naponta vagy éppen az életed részévé teszed az ötperces szívességek gyakorlatát, akkor már rengeteg tettél azért, hogy jól működő kapcsolati hálód legyen.

kapcsolatepites_1.png

2. Nem csak az extravertáltak terepe

Sokakban él az a téves elképzelés, hogy a kapcsolatépítés az extravertált személyiségűek terepe. A tévhit talán abból ered, hogy sokan az introvertált személyiséget a félénkséggel, a szégyenlősséggel azonosítják. Pedig pusztán arról van szó, hogy kevesebb ingerre van szükség ahhoz, hogy jól legyenek és a feltöltödéshez csendesebb környezetre van szükségük.

A valóság azonban az, hogy az introvertáltság nem akadály, hanem előny is lehet. Egy introvertált alapállapota a szemlélődő üzemmód, általában jobban figyelnek a másikra, mint önmagukra. Míg az extravertáltak inkább maguk szeretnek a középpontban lenni. Éppen ezért az introvertált tendenciájú emberek jobb hallgatóságnak bizonyulnak, ami óriási előny a kapcsolatok építése során.

3. Azonnali megtérülés helyett kölcsönösség

Persze azt is írhattam volna, hogy az érdekek helyett a szimpátiát tartsd szem előtt. A kíváncsiság, a másik tisztelete, a teljesítményének elismerése, a közös értékrend vagy érdeklődés stabilabb alap, mint az, ha csak az érdekeidet tartod szem előtt. Arról nem is beszélve, hogy ha az előbb említettek közül bármelyik is igaz, akkor az első kapcsolatfelvétel is természetesen adódik, hiszen őszinte érdeklődéssel és kíváncsisággal tudsz a másik felé fordulni.

Akkor lesznek megfelelő kapcsolataid, ha a networkinget úgy értelmezed, mint virtuális vagy valós találkozások sorozatát, ahol az résztvevő felek tapasztalatokat és tudást cserélnek. Az adok-kapok egyensúlya rendkívül fontos: a jó kapcsolatok a kölcsönösségen nyugszanak, és nem az azonnali megtérülés lehetőségén alapulnak.

net.png

4. Nem a névjegy a lényeg

Az első benyomás, a megfelelő bemutatkozás, a mutatós névjegy fontos, de még ennél is fontosabb a tényleges figyelem. Az, hogy ne csak halld, hanem meg is hallgasd a másikat. Miközben a hallgatás velünk született képességünk, mégis elég nehéz feladat ténylegesen meghallgatni a másikat.

Ahogy Daniel Pink írja: "Sokunk számára a beszéd ellentéte nem az odafigyelés, hanem a várakozás. Amikor éppen mások beszélnek, jellemzően aközött oszlik meg a figyelmünk, hogy ők mit mondanak most és hogy mi mit fogunk mondani utána – végül mindkettő csak félig-meddig sikerül."

Egyes becslések szerint, naponta, átlagosan16 ezer szót mondunk ki. A kérdés az, hogy ebből a szóáradatból mennyi az olyan, ami érdemlegesen javítja a kapcsolataidat? De még inkább az, hogy az elhangzó szavak között mi történik: csak halljuk vagy meg is hallgatjuk a másikat?

5. Nem kell mindenhol, mindig jelen lenni

Ez éppúgy igaz az online jelenlétedre, a nyilvános szereplésekre vagy éppen a kapcsolatépítő eseményekre. Nem kell minden adódó lehetőséget kihasználni, nem kell mindig elérhetőnek lenned és nem kell tömegekben sem gondolkodnod. Elég, ha csak egy online felületen vagy jelen és ott is csak korlátozott időben és nem kell minden egyes kapcsolatépítő eseményen sem részt venned. Azzal sincs semmi gond, ha kihagyod a tömegrendezvényeket.

Nem a sokaság a lényeg, hanem a minőség és a rendszeresség. Úgyis építhetsz erős kapcsolati hálót, ha mindig csak egyetlen egy emberrel találkozol. A lényeg, hogy gondold át milyen eszközök, módszerek és megoldások passzolnak a személyiségedhez! Hiszen így a kapcsolatépítés egy szükségszerű kellemetlen feladatból, kellemes tevékenységé válhat.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem