Szeresd meg a képmásod!

Szükséged lenne egy jó fotóra viszont utálod a rólad készült képeket? Elgondolkoztál már azon, miért van ez így? De talán ennél is fontosabb kérdés, hogyan változtathatsz ezen?

szemelyes_marka_1.png

Készült már rólad olyan fotó, amivel tökéletesen elégedett voltál? Amin valóban úgy nézel ki, amilyen vagy? Ami valóban tetszett neked? Gyanítom, hogy te is azok közé tartozol, akik nemmel válaszolnak mind a három kérdésre. Sőt, talán még azt is hozzáteszed, utálod, amikor fotóznak. Ezzel az érzéssel nincs is semmi gond egészen addig, amíg az élet úgy nem hozza, hogy mindenképp szükséged lenne egy igazán jó fotóra (például álláskereséskor vagy éppen az énmárkád építése során). Hiszen ez az ellenérzés igen csak akadályozhatja a megfelelő kép elkészítését. De vajon miért van ez így és mit tehetünk ellene? Nézzük, mit mond erről a tudomány!

Nem is hasonlít rám!

Ami ismerős számunkra, az esetek többségében vonzóbb is. A tételt elsőként Robert Zajonc bizonyította 1968-ban, az azóta eltelt több mint öt évtizedben pedig számos kutatás alátámasztotta ezt az állítást. A saját arcunk pedig igen csak ismerős számunkra, hiszen gyakran látjuk, például a tükörben. A probléma csak az, hogy ez esetben a tükörképünket látjuk - vagyis az arcunk megfordult’ mását -, míg a fotókon nem.  Ez pedig némi zavart okoz abban az esetben, ha nem tartozunk azon néhány szerencsés közé, akinek az arca teljesen szimmetrikus.

mona_lisa.png

Emiatt érezzük úgy, hogy ugyan a képen látható illető hasonlít  ránk, de mégsem teljesen mi vagyunk. Mivel nem a jól megszokott szemszögből látjuk magunkat. Viszont mindenki más, aki ismer bennünket és látott már szinte minden oldalról, egyáltalán nem találja furcsának a képet. Persze az esetek többségében megkérdőjelezzük az ítéletüket, mondván csak azért nyilatkoznak pozitívan, hogy ne érezzük rosszul magunkat.

Minden szentnek maga felé hajlik a keze

Nincs ez másképp akkor sem, amikor a fizikai megjelenésünkről van szó, hiszen mindenki többé-kevésbé elfogult, ha magáról van szó. Ezért akár tudatában vagyunk, akár nem, általában vonzóbbnak ítéljük a saját fizikai megjelenésünket, mint amilyen valójában. Persze ez nemcsak aféle népi megfigyelés, hanem bizonyítást nyert kijelentés. Ugyanis, az egy kutatópáros - Epley és Whitchurch -  pontosan arra volt kiváncsi, hogy mennyire valós tartalommal bír ez a bölcselkedés. Ezért egy szellemes kísérletet eszeltek ki.

screen_shot_2019-07-29_at_19_16_11.png

Epley és Whitchurch kísérletében használt arcképek

A kísérleti alanyoknak először saját fotójukat kellett szemügyre venniük. Majd ezt a fotót, manipulált képek közé keverték - vonzóbbá illetve kevésbé tetszetőssé torzították az eredeti fotókat. A résztvevőknek pedig ezek közül ki kellett választaniük a ’valódi’ képet. Ahogy azt már sejtheted, a résztvevők következetesen vonzóbb fotót választották, amikor a saját képeik közül válogattak. Miközben, ha mások képei között kellett megtalálni a ’valódit’, akkor igen csak pontosak voltak a találatok. Ez a magunkkal szembeni elfogultság a felelős azért, hogy a fotóinkon látható igazi megjelenésünk valósága gyakran csalódást okoz számunkra.

Úgy tűnik, hogy nem bízhatunk az ítélőképességünkben, amikor a képmásunkról van szó. A kérdés tehát az, hogy mit tehetünk ez ellen? Természetesen, a tudománynak erre is van válasza.

Kutyaharapást szőrével!

Ahogy a fentebbiekből kiderült a Zajonc által bizonyított tétel az egyik oka annak, hogy nem kedveljük a rólunk készült fotókat. De ezt az összefüggést a saját javunkra is fordíthatjuk. Hiszen, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az ismerős dolgokat vonzóbbnak találjuk, akkor nincs más dolgunk, mint rólunk készült fotókat nézegetni. Persze azt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy a többszöri, rövidebb találkozás jótékonyabban hat a pozitív érzelmek kialakulására. Ennek jegyében nincs más dolgunk, mint például a telefonunkon háttérképeként egy magunkról készült fotót használni. Így gyakran, rövidebb időre találkozhatunk a képmásunkkal.

enmarka_1.png

Szelfizz!

És, hogy milyen fotót állíts be háttérképnek? Re és kutatócsapata azt javasolja, hogy válassz egy szelfit. Ugyanis vizsgálatukban azt tapasztalták, hogy a rendszeresen szelfizők vonzóbbnak és szerethetőbbnek tartják magukat. Azt azonban nem árt szem előtt tartanod, ahogy arra a már hivatkozott kutatás is felhívja a figyelmet, hogy a szelfijeid pozitív hatása csak rád érvényes. Éppen ezért, ha szimpatikus benyomást szeretnél kelteni, akkor inkább más által készített fotót használj szelfi helyett - például a Linkedin profilodon, az önéletrajzodban vagy a honlapodon.

Válasszon más! 

Végül, de nem utolsó sorban, akármilyen viszonyt is ápolsz a rólad készült fotókkal, a kutatók azt tanácsolják, hogy a megfelelő kép kiválasztását érdemes valaki másra bízni. "Úgy tűnik, nem vagyunk túl jók a saját profilképünk megválasztásában.” – írja White a témát boncolgató tanulmányában “Ennek hátterében feltételezhetően az áll, hogy az emberek a vonzó megjelenést fontosabb szempontnak tekintik más tulajdonságoknál, mint például a megbízhatóság vagy a megközelíthetőség, akkor is, ha ezek a tulajdonságok az adott helyzetben potenciális előnyökkel járhatnak.” Ha pedig éppen nincs kéznél senki, akkor már az is sokat javíthat az eredményen, ha bizonyos szempontokat figyelembe veszel a kép kiválasztásakor.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem