Különbözni tudni kell!

Különbözni tudni kell! - ezzel mindenki tisztában van. A kérdés már csak az, hogyan találd meg azt a pontot, ahol eltérsz az átlagostól.

3.png

“Egy olyan világban, ahol túl nagy a választék és túl kevés az idő, nyilvánvaló reakciónk, hogy csak szimplán semmibe vesszük az átlagos cuccokat.”– mantrázza Seth Godin marketing guru évek óta. És milyen igaza van! Ráadásul ezt a tételt az énmárkád építésekor sem árt figyelembe venned. Hiszen a személyes márkaépítés egyik legfontosabb kérdése: hogyan térj el az átlagostól vagyis hogyan különböztesd meg magad?

A legtöbben ilyenkor a külső jegyek felől közelítenek a kérdés megválaszolásához. A saját vagy éppen a vállalkozásuk megjelenésével foglalkoznak. Majd szomorúan veszik tudomásul, hogy mennyi időt, pénzt és energiát megspórolhattak volna, ha inkább nem hagyják ki az alapozó lépéseket. Éppen ezért mielőtt elrohannál egy grafikushoz, hogy megterveztesd a logód, névjegyed és a honlapod vagy szélsebesen időpontot foglalnál egy stylisthoz a megjelenésed frissítése végett, érdemes néhány dolgot alaposan megfontolnod.

1.png

A mindenség rossz tanácsadó

A praktikus kérdések megválaszolása előtt, tegyünk egy kis kitérőt a pszichológia tudományának világába! A vezetőnk pedig nem más lesz,mint Barry Schwartz, a Swarthmore College professzora. Schwartz professzor ugyanis több mint két évtizede kutatja azt, hogyan hozunk döntéseket. A választás paradoxona című könyvében meggyőzően bizonyítja, hogy az emberek nem boldogabbak, hanem sokkal inkább frusztráltabbak lesznek attól, ha túl sok lehetőség közül kell választaniuk. Hiszen csak nagyon sok munkával – vagy el sem tudják dönteni -, hogy pontosan mire is van szükségük.

És, hogy miért fontos ez az énmárkád építése során? Sokan azt hiszik, hogy a sikeresség kulcsa abban rejlik, ha minél több dolgot kínálnak. Ha azt kommunikálják, mindenhez (is) értenek – például: szövegíró-grafikus-közösségi media szakértő-tartalommarketing szakember -, de ezzel csak megnehezítik a lehetséges ügyfelek dolgát. Ez éppúgy igaz a példaként említett foglalkozási címkékre, mint az általad kínált szolgáltatások esetében is.

 

A lényeg, hogy szabadulj meg attól, hogy mindenhez értesz egy kicsit! Ezzel nemcsak az ügyfelek, hanem a saját dolgod is megkönnyíted. A kérdés már csak az, hogy hogyan szelektálj?

Specializálódj!

Persze az egyszerűnek hangzik, de a gyakorlati megvalósítás már annál nehezebb. Nem egyszerű eldönteni, hogy mire helyezd a hangsúlyt, hogyan válassz a lehetséges opciók között. Hiszen számos megközelítés létezik. Kiindulhatsz abból, hogy mi az, amit a saját területeden belül a legjobban szeretsz. Ez esetben az a kérdés, hogy mikor érzed magad leginkább az elemedbe vagyis ki kell tapasztalnod, hogy a szakmádon belül mi az, amit a legjobban tudsz/szeretsz, és arra fókuszálni. De az is lehet a választás alapja, hogy milyen típusú feladatok találnak meg a leggyakrabban.

A jó minőség, mint mindig az énmárkaépítésben alap,  de ez önmagában még nem fog megkülönböztetni a többi szereplőtől. Folyamatosan fejlesztened kell magad, hogy egyre jobb legyél a választott területeden. Ez az egyik módja annak, hogy eljuss arra a szintre, amikor már nem a terméket/szolgáltatást/, hanem a te terméked/szolgáltatásod akarják, hanem veled akarnak dolgozni. Ilyenkor kézenfekvő, hogy szakértői énmárkát építs. A szaktudásod megosztása vagy éppen fejlődési utad bemutatása képezheti a stratégiád alapját.

Egy másik út

És persze a két eddig említett megközelítést vegyítheted is. Ilyenkor az a kérdés, hogyan kínáljunk valami olyat, amely nem csupán nekünk, de ügyfeleinknek is értékes. Hiszen az énmárkaépítés, nem az egónk fényezéséről szól, hanem arról, hogy valami olyat csináljunk – és ezt mutassuk meg a világnak -, ami valóban számít. A kérdés az, hogyan jelölhetjük ki azt az irányt, amitől esetleg időnként eltérünk, de ezzel együtt is, igazodási pontként szolgálhat számunkra?

6.png

Ez nem könnyű feladat, ugyanakkor megéri a fáradságot. Ha egyszer már meghatároztad ezt az igazodási pontot, az az eddig ismertetett előnyökön túl, rendkívül erős és hosszú távú motivációt is jelenthet.De hogyan találhatod meg ezt az irányt? Az egyik lehetséges mód az, ha a következő kérdéseket alaposan átgondolod:

  • Mennyiben és miben viszi előbbre a világot a tevékenységed?
  • Miben vagy kivételesen tehetséges és rátermett?
  • Mit képviselsz akkor, amikor a legjobb formádat nyújtod?
  • Milyenné, mivé szeretnél válni a jövőben?

A kérdések látszólag egyszerűek, ezért nagy a kísértés, hogy gyorsan átszaladj rajtuk. De ahhoz, hogy megtaláld a valódi válaszaidat, rá kell szánnod az időt. Emellett pedig bizonyos pontokon érdemes mások véleményét is megismerned, hiszen magunkat, saját képességeinket hajlamosak vagyunk rózsaszín szemüvegen keresztül szemlélni.  Ennek a megközelítésnek az az egyik előnye, hogy a következő lépésben - a pozicionálásod meghatározásakor - akár ezt is állíthatod a középpontba. Így az ügy, amivel előrébb viszed a világot lehet a személyes márkád alapja, de számos más lehetőség közül is választhatsz. 

Gyakran megesik, hogy a valódi válaszok megtalálása, hosszabb ideig is eltart, napokba, hetekbe vagy akár hónapokba telik. Azonban megéri a saját tempódban haladni és tényleg átgondolni a kérdéseket. Mindenkire érvényes menetrend amúgy sem létezik.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem