Mennyi az elég?

Erős és hiteles énmárkát csak megfelelő mértékű önismerettel építhetsz. De mit is kell megtudnunk magunkról ehhez?

extravert.png

Egy márka és egy énmárka is nem pusztán a csomagolástól, hanem a minőségétől lesz az, ami. Ennek persze sok összetevője van: a szakmai teljesítmény, a személyiség, a következetes kommunikáció, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság egyaránt fontos lehet. Fontos az átláthatóság is, vagyis hogy tudatosan vállaljuk azt, akik és amilyenek vagyunk.

Éppen ezért megfelelő mértékű önismeretre is szükséged van ahhoz, hogy erős és hiteles énmárkát építhess. Bár jó első lépés a személyiséged alapvető jellemvonásainak megismerése – például az, hogy extravertált vagy introvertált tendenciák jellemzőek rád, hiszen ezt nem érdemes figyelmen kívül hagynod, amikor a stratégiádról gondolkodsz. De a karakterjegyek feltérképezése önmagukban nem elégségesek.

introvert.png

A szakmai és személyes történeteid számbavétele is legalább ennyire fontos, különös tekintettel azokra a helyzetekre, amikor az alapvető jellemvonásaiddal ellentétetesen cselekedtél. Hiszen az igazán egyedi jellemzőidet, a motivációdat pont ezek a egyéni történetek mutatják meg. Legalábbis Brian R. Little, a személyiség- és motivációs pszichológia nagyágyúja ezt állítja és élőpéldaként rögtön szemlélteti is.

Little ugyanis szélsőségesen introvertált, de ha tudása megosztásáról van szó, akkor alapvető beállítottságával ellentétesen cselekszik. Szenvedélyesen és szellemesen ad elő, legyen szó konferenciáról vagy éppen egyetemi előadásról. Ez utóbbiban olyannyira remekel, hogy a Harvard egyetem végzős hallgatói három egymást követő évben a kedvenc professzoruknak választották. (Erről magad is meggyőződhetsz, ha megnézed a videót.)

 

Brian Little alaptétele az, hogy bár számos vonásban osztozunk másokkal, a személyiségünk legfontosabb összetevője igazából az, ami egyedivé tesz minket. Ami senki másra, csakis ránk jellemző, és ez egyben az, ami miatt mások igazán szeretetre méltónak találhatnak bennünket. Hogy mi is ez az összetevő?

„A cselekedeteink. A személyes történeteink.” – hangzik Brian Little válasza, különösen azok a történeteink, amikor az alapvető jellegzetességeinkkel ellentétesen cselekedtünk:

„Bármi lehet ez, és bármikor megeshet, mindenkinek vannak ilyen pillanatai. Talán azért, mert kórházba került valaki, akit szeretünk – a gyerekünk, az édesanyánk. És mi hirtelen nem úgy viselkedünk, ahogy vonásainkból fakadna. Barátságos, introvertáltak vagyunk, és mégis kiabálunk a kórházi recepcióssal, ha arra van szükség. Ezek azok a szabad vonások, amik az életünk fontos történéseiben jelennek meg. Ezek azok, amik igazán számítanak. Ne azt kérdezd egy embertől, milyen személyiségtípusba tartozik. Hanem hogy mi az ő története.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem