Praktikus tippek énmárkázáshoz

Három kézenfekvő, ám kevesek által használt, ráadásul ingyenes módszer, melyeket semmiképp sem érdemes kihagynod, ha az énmárkád építenéd.

enmarka.jpeg

“A karriered első szakaszában nem érzed magad fontosnak, majd eléred azt az állapotot, amikor fontosnak érzed magad, végül pedig igazán fontos dolgokkal foglalkozol. Minél előbb érsz el a harmadik fázisba, annál jobb.”- vallja Adam Grant szervezeti pszichológus, gondolatával csak egyetérteni tudok. A folyamatot pedig igen csak felgyorsíthatod az énmárkád tudatos építésével. Éppen ezért ma három olyan könnyen alkalmazható technikát hoztam, mely a karriered bármelyik szakaszában jól alkalmazható. Ráadásul, a kissé visszahúzodóbb introvertáltakhoz is jól passzolnak.  

Levelezz!

Talán már mindenkinek a könyökén jön ki a mantra, mert annyiszor leírtam: hiteles énmárkát csak tényleges teljesítményre és a valós tulajdonságaidra alapozva tudsz építeni. Épp ezért az első lépés, hogy képben legyél saját képességeiddel és erősségeiddel. Ehhez pedig idő és némi szakértői segítség nem árt, de ha nincs módod egy szakember bevonására, akkor alkalmazhatod Robert Quinn és kutatócsapatának módszerét.

personal_brand.jpeg

Quinn technikájának lényege, mellyel közelebb kerülhetsz a tényleges erősségeid megismeréséhez: küldj e-mailt néhány ismerősődnek,melyben arra kéred őket, írjanak le egy történetet, megtörtént esetet, amikor szerintük a legjobb formádat nyújtottad. Majd az összegyűjtött történetekben keresd meg a közös pontokat. (A módszer részletes leírását itt megtalálod.)

Keress példaképeket!

Egész biztos vannak a saját szakterületeden olyan emberek, akikre felnézel, elismered a teljesítményüket vagy éppen arról álmodozol, hogy eljutsz arra a szintre, ahol ők tartanak. Ez a saját önismeretedhez is hozzátehet, hiszen gyakran azokat a tulajdonságokat, értékeket csodáljuk másokban, amelyekre mi magunk is törekszünk. Éppen ezért első lépésként gondold végig kik a példaképeid. Milyen karakterek a példaképeid?  Mi az, ami szimpatikus bennük? Mi az, ami ellenszenves? Miben hasonlítnak egymásra? Miben különböznek?

Második körben pedig elemezd választott ikonjaid digitális lábnyomát. Rengeteg információt találhatsz, ha rákeresel a weboldalukra, LinkedIn profiljukra, Twitter vagy épp Facebook és Instagram profiljukra vagy akár csak a nevükre. A találatok alapján pedig képbe kerülhetsz a szakmai munkájukkal és akár a karrierútjukat is feltérképezheted.

szemelyes_marka.jpeg

A legfontosabb kérdések, amiket érdemes feltenned ilyenkor: Kivel, milyen cégekkel dolgoznak/dolgoztakegyütt? Honnan indultak? Milyen eseményeken és konferenciákon vesznek részt? Mennyire aktívak a különbőző online felületeken? Publikálnak rendszeresen valahol (akár online, akár offline)?  Kiket említenek a saját felületeiken? Milyen szerzőkre, szakértőkre hivatkoznak? Kihez szólnak és kik azok, akiket figyelmen kívül hagynak?  

Természetesen a kérdéssor tetszés szerint bővíthető, a válaszok alapján pedig, akár több évre visszamenőleg is, rekonstruálhatod azt, hogy milyen eszközöket és hogyan használtak az énmárkájuk építéséhez.

Inkább lopj, mint másolj!

A fentebbieken túl ötleteket is szerezhetsz az énmárkád építéséhez, amikor a példaképeid online jelenlétét elemzed. Azonban ne feledd, a példaképek, ikonok fontosak, de soha ne másolj egy az egyben. Hiszen az énmárkaépítés legalapvetőbb kérdése az, hogy hogyan különbözteted meg magad? Éppen ezért ahogy azt Austin Kleon is mondja: inkább lopj, mint másolj!

personal_brand.jpeg

De térjünk vissza a praktikumhoz! Ha már egyszer ott vagy a Linkedinen és éppen valamelyik számodra példaértékű szakértő profiljád vizsgálod, akkor az elemzésen túl, a taktikai lépéseit is megvizsgálhatod és követheted a példáját. Ehhez nem kell mást tenned, mint a Linkedin profilja aljára tekerned és megnézned, milyen csoportoknak a tagja.  Ezekhez a csoportokhoz te is csatlakozhatsz. Egy-egy színvonalas csoportból rengeteget lehet tanulni. Emellett pedig arra is lehetőséget nyújtanak, hogy felhívd magadra a figyelmet, ha aktív vagy – persze a jó értelemben - és értéket adsz.

Ez a három kipróbált technika, remekül hasznosítható az énmárkád építéséhez kezdőként és haladóként egyaránt. Közben persze arról sem érdemes megfeledkezned, hogy ezek csak taktikák, melyek önmagukban nem elégségesek egy ténylegesen erős és hiteles személyes márka kialakításához. De ügyesen beilleszthetőek a márképítési stratégiádba és alkalmazásukkal közelebb kerülhetsz a kitűzött célodhoz.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem