Félénk vagy introvertált? Nem mindegy.

Félénk, introvertált, mindkettő vagy egyik sem. Egyáltalán nem mindegy. Akkor sem, amikor az énmárkád építenéd.

y.png

Talán az egyik legmakacsabb tévhit, hogy az introvertált beállítottság a félénkséggel vagy éppen a szégyenlőséggel egyenlő. Pedig a kettő nem ugyanaz. Talán a félreértés abból fakad, hogy bizonyos helyzetekre látszólag hasonlóan reagálhat egy introvertált és egy félénk ember. Például a munkahelyi megbeszéléseken mindkettő csendbe burkolózik vagy csak ritkán szólal meg, de a hallgatás mögött más és más okok húzódhatnak.  

Emellett pedig az extravertált beállítodottságuaknak  is gondja akadhat a szégyenlőségével, mint ahogy egy introvertált is lehet félénk, de nem feltétlenül az. Gondoljunk csak Bill Gatesre, aki köztudottan egy introvertált könyvmoly, de nem nevezhető félénknek vagy Barbara Streisandra, aki extravertált, de a mai napig komoly lámpalázzal küzd. Tehát egy extravertált éppúgy lehet szégyenlős bizonyos helyzetekben, mint egy introvertált és fordítva is előfordulhat ez.

Nem a szégyenlőség meglétte vagy nem léte a különbség a két tendecia között, a választóvonal máshol húzódik. Az introvertáltak kevesebb inger mellett érzik jól magukat, míg az extravertáltaknak plusz ingermennyiségre van szükségük. Ezért preferálják a zajosabb és népesebb helyzeteket. Az extravertáltakat az ilyen helyzetek feltöltik, míg az introvertáltaknak nagyobb szükségük van a csendes egyedüllétre és társasági helyzetekben előbb lemerülnek.

1.png

Természetesen az introvertált vagy extravertált beállítodottság csak a személyiségünk egyetlen vonása. Ráadásul tisztán introvertált vagy extravertált ember sem igazán létezik. De ezzel együt is a személyiségünk egy olyan fontos jellemzője, amit az énmárkaépítési stratégiád alakításakor erősen ajánlott figyelembe venned.

Fontos, hogy amikor az énmárkád tudatos építésére vállalkozol tisztában legyél ezzel. Hiszen az énmárkaépítés célja éppen az, hogy a valós és rád igazán jellemző tulajdonságaidat, azok az emberek ismerjék meg, akik támogathatják a szakmai és üzleti céljaid elérését. Éppen ezért, érdemes kiderítened, hogy valójában melyik tendencia jellemző rád – ha még nem lennél tisztában ezzel, ez a teszt segítségedre lesz ebben.

Ha introvertáltként fogsz hozzá a személyes márkád tudatos formálásához, akkor a legfontosabb, hogy kalkulálj a feltöltődéshez szükséges csendes, egyedül töltött idővel. A személyes márkád építése még véletlenül sem jelentheti azt, hogy a komfortzónád széle helyett, a terror zónádba kelljen rohannod. Ez igaz a kapcsolatok építésékor éppenúgy, mint a nyilvános szereplés esetében is. Nem kell feltétlenül többszáz fős előadásokban gondolkodnod vagy éppen tömegrendezvényeken építened a kapcsolataidat. A lényeg, hogy olyan eszközöket, módszereket és tempót kell választanod, melyek hozzád illenek.

3.png

Ha pedig az derülne ki, hogy félénkebb illetve félénk is vagy, ez esetben első lépésként azt érdemes kiderítened, milyen szituációkban jellemző rád a szégyenlőség. Ennek tudatában pedig alakíthatod úgy a stratégiádat, hogy az ilyen helyzeteket elkerüld. Ha pedig nem tudod az ilyen szituációkat kikerülni, akkor ilyenkor is hasznos lehet a fokozatosság vagy éppen az, ha egy pszichológus segítségét kéred. Hiszen az introvertált vagy extravertált tendenciáink tudatosan nem igazán változtathatóak, de a félénkség leküzdhető.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: Gosia Herba

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem