Bemutatkozás lépésről lépésre

Hogy milyen a jó bemutatkozó oldal, senki sem tudja pontosan meghatározni, de mindenki felismeri, ha látja. Éppen ezért a titkos recept sem létezik. Azonban, ha ezeken a jól kipróbált lépéseken végighaladsz, egész biztosan közelebb kerülsz az ideális megoldáshoz.

personal_brand.jpg

Egy honlap elengedhetetlen tartozéka a bemutatkozó („rólam”) oldal, amely összefoglalja, hogy ki vagy, mit csinálsz, és mi különböztet meg a versenytársaidtól. Világosan, tömören és lehetőleg megjegyezhető formában. Nem nagy ügy! Egész addig, amíg meg nem kell írnod azt a bizonyos néhány bekezdést. Legalábbis még senkivel sem találkoztam - az elmúlt több mint tíz évben -, akinek ne okozott volna erős fejtörést a megírása. Igazából ez még azokból is heves ellenreakciót szokott kiváltani, akik egyébként könnyen és jól írnak. Akár magukról is.

„Sok férfi olyan, mint a frakk: ha nélkülözi a megfelelő környezetet, használhatatlan lesz.– hangzik el a bölcselet A szőke ciklon-ban, Rejtő Jenő örökbecsű klasszikusában. A bemutatkozó szöveg éppen olyan, mint a frakk, ha nem megfelelő a környezet, ha nem ismerjük a kontextust, akkor a hosszú órákig csodálatosra csiszolt szöveg is használhatatlannak bizonyulhat. Így hát, teljesen érthető a töprengés és a tanácstalan fejvakarás, hiszen nem könnyű eldönteni, mi kerüljön bele, és mi maradjon ki. Úgy, hogy közben a személyes és szakmai információk is egyensúlyban legyenek, és az öntömjénezés csapdáját is elkerüljük. Éppen ezért jöjjön egy részletes útmutató a bemutatkozó szöveged megírásához.

A legfontosabb szempontok  

A helyzeten már az is sokat könnyít - és jelentősen csökkenti az ilyenkor érzékelhető nyomást -, ha úgy gondolsz erre a szövegre, mintha éppen személyesen mutatkoznál be valakinek. Semmiképp sem kell az életed teljes regényét megosztanod a legnagyobb aprólékossággal, mint ahogy egy személyes találkozáskor sem teszed ezt. Pusztán néhány bekezdésben be kell mutatnod magadat. Mielőtt azonban rátérnénk a konkrét lépésekre, a legfontosabb szempontok, amiket semmiképp se hagyj figyelmen kívül:

  • Mindig csak egy embernek írj! Az ideális ügyfelednek.
  • Derüljön ki, milyen problémára/élethelyzetre kínálsz megoldást!
  • Csak az igazat írd! A rád jellemző stílusban.
  • Nem az életed regénye, fogalmazz tömören!
  • Soha ne tekintsd véglegesnek, frissítsd rendszeresen!

szemelyes_marka.jpg

Kezdd a célokkal!

Nagy a kísértés, hogy a bemutatkozó oldalad megírását a jó példák felkutatásával kezd el. Azonban az inspirálódásnak még nem jött el az ideje. Ehelyett inkább első lépésként gondold végig mi is a célod. Nem mindegy, hogy például közösséget építenél, új feliratkozókat vagy új ügyfeleket, üzleti partnereket szeretnél szerezni. Természetesen ez még önmagában nem elég, ennél konkrétabban is meg kell fogalmaznod a célodat, az alábbi kérdések ebben segítenek.

  • Milyen feladatokat/projekteketszeretnél? (Tapasztalataim szerint könnyebb a számodra izgalmas feladatokat felsorolni, mint rögtön általánosan megfogalmazni a tevékenységed.)
  • Mit szeretnél néhány éven belül elérni, hol szeretnéd látni magadat?
  • Milyen emberekkel szeretnél dolgozni? Kik az ideális ügyfeleid?
  • Mit szeretnél a látogatóktól, mit tegyenek olvasás után? (Pl: lépjenek veled kapcsolatba, iratkozzanak fel a hírlevedre, vegyék meg a szolgáltatásod/terméked, stb.?)

Nem fogod megbánni, ha időt szánsz ezekre a kérdésekre és alaposan átgondolod a válaszokat. Hiszen a későbbiekben ezek fontosak lesznek, ráadásul nem csak a bemutatkozó oldal megírásakor bizonyulhatnak hasznosnak, hanem az énmárkád építésekor is.

Nézz a múltba!

A jövő alapozása a múlt megismerése. Ez esetben érdemes komolyan venni ezt a kijelentést és listázni az eddig történteket. Munkatapasztalatokat, képzettségeket, eredményeket és készségeket. Persze a kisebb-nagyobb szakmai sikerekeidről, történetekről és visszajelzésekről sem érdemes megfeledkezned. Az előadásaid, workshopjaid, és a veled készült interjúk is felkerülhetnek a listára. Mint ahogy a gyakran felmerülő kérdések is – például, ha rendszeresen rákérdeznek arra, hogyan kell ejteni a nevedet, miért azzal foglalkozol, amivel vagy miért az adott területre specializálódtál, stb.

Ha pedig a listázás nem a stílusod, írhatsz cetlikre vagy éppen táblázatba is foglalhatod a múlt történéseit, haladhatsz időrendben vagy éppen össze-vissza. Teljesen mindegy, mivel még mindig az alapozó, gyűjtögető szakaszban tartunk, ezért mindegy, hogyan fogalmazol, vagy milyen formát választasz az információk összegyűjtésére.

self_brand.jpg

Válogass és csoportosíts!

Ezen a ponton már rengeteg információ birtokában vagy, jöhet a válogatás, sűrítés és az információk csoportosítása. Ez rendkívül fontos lépés, mivel valószínűsíthetően nem a memoárodra, de még csak nem is a részletes szakmai önéletrajzodra kiváncsiak a látogatók, hanem téged szeretnének legalább minimálisan megismerni. Hiszen ennek reményében kattintottak.

Ha ennek ellenére vagy ezzel együtt is ragaszkodnál a szakmai önéletrajzod megosztásához, akkor is írj néhány mondatot elé, ami személyes, megszólítja az olvasókat, emellett pedig összefoglalja a legfontosabb rólad szóló információkat. De az is jó megoldás lehet, ha rövid szövegbe egy linket ágyazol, ami a Linkedin profilodra vezet.

De térjünk vissza a válogatás szempontjaihoz! A legfontosabb szempont, hogy mik lehetnek a leglényegesebb információk – a szakmai és személyes múltadból - a jelenlegi tevékenységed, céljaid szempontjából. Melyek azok, amelyek hitelesítenek a potenciális ügyfeleid szemében és azok, amelyek megkülönbözthetnek a versenytársaidtól? Ezen kérdések mentén csoportosíthatod az összegyűjtött életrajzi adataidat. (Ha jól csinálod, akkor az információk egy része egyik csoportba sem kerül be. Ezekkel a továbbiakban nem is kell foglalkoznod.)

Keress jó példákat!

Eljött a pillanat, amikor a jó példák keresésébe kezdhetsz. Hiszen most már szempontok is vannak a kezedben az elemzéshez. De az eddig felmerült szempontokon túl azt sem árt megfigyelned, hogy milyen a számodra szimpatikus bemutatkozó oldal nyelvezete? Egyes szám első személyben vagy egyes szám harmadik személyben ír magáról a szerző? Hogyan szólítja meg az olvasóit? Megszólítja egyáltalán? Hivatalos vagy inkább informális stílusban fogalmazott? Milyen hosszan vagy éppen milyen röviden? Mi az, amit részletesen ki lett fejtve, és mi az, amit épp csak megemlített?

Nézz jó példákat és elemezd őket, javasoltam az előbbiekben, de ez nem jelenti azt, hogy a kevésbé pozitívakat hagyd teljesen figyelmen kívül. Azt is érdemes feljegyezned, ha egy kevésbé szimpatikus bemutatkozó oldalba botlanál. Ilyenkor jegyezd le, mi bosszant, untat vagy éppen rossz érzéssel tölt el. Ezek az élmények  hozzásegítenek ahhoz, hogy jó néhány csapdát elkerülj. Persze ehhez nem árt némi emlékeztető – jegyzet formájában -, ugyanis tapasztalataim szerint sokan hajlamosak ezen élményeikről elfeledkezni, amikor a saját bemutatkozásukról van szó.

enmarka.jpg

Kezdj az egyszerűvel!

Most, hogy számos jó példa áll a rendelkezésünkre, és elválasztottuk a lényegest a lényegtelentől, még tovább redukáljuk az információkat. A céged neve, a pontosság, a hatékonyság, megbízhatóság, a minőség és a versenyképes árak – szóval a leggyakoribb közhelyek – is a lényegtelen halmazba kerülnek (ha még nem lennének ott). Mivel egyetlen egy mondatra lesz szükségünk, ami felkerül a lap tetejére, hogy még csak véletlenül se feledkezz meg róla, amikor a bemutatkozó szöveged írod. 

Ez az egyetlen mondat arra válaszol, hogy mit (vagyis mivel foglalkozol), milyen formában csinálsz (tanácsot adsz, tanítasz, írsz, előadsz vagy eladsz, stb.) és kinek szól a tevékenységed (ez utóbbi könnyű, hiszen azt már átgondoltad kik az ideális ügyfeleid). Teljesen mindegy, milyen sorrendben szerepelnek ezek az információk a mondatban, csak az a fontos, hogy benne legyenek. A stílusát sem érdemes a végtelenségig csiszolni, a végén úgyis kitörlöd ezt. Mivel ez csak egy emlékeztető számodra, hogy írás közben se feledkezz meg a leglényegesebb dolgokról. Bónusz, hogy nem az üres lap tetején villog a kurzor és így könnyebb az írást elkezdeni.

Vágj bele!  

Ez az a helyzet, amikor minden készen áll, hogy valójában írj. Az első bekezdésen ne gondolkozz túl sokat, csak kezdj el írni. Azzal a tudattal, hogy még úgy is szerkeszteni fogod a szöveged. Azzal se foglalkozz, hogy minden munkatapasztalod nem fér bele, de ez nem is baj, hiszen a cél még véletlenül sem az önéletrajzod szöveges reprodukálása.

A cél, hogy megmutasd, miért érdemes veled dolgozni, téged választani. Ehhez használhatsz egy személyes történetet vagy csupán egy rövid összegzést a legfontosabb eredményeidről. Nem kell tökéletes mindentudónak beállítani magad, de ne rejtsd el a legfontosabb szakmai tulajdonságaidat, eredményeidet sem a látogatók elől. Egész biztosan vannak olyan szakmai eredményeid, amikre büszke vagy. Ezeknek itt a helyük.

Persze az őszinteségről se feledkezz meg. Vannak, akik belecsúsznak abba, hogy a valóság túlzottan kiszínezett verziójával állnak elő, vagy éppen valamilyen vélt elvárás szerint olyan tulajdonságokat írnak le magukról, amelyeknek nincsenek birtokában. Az igazságot írd, és ha valamit nehéz kifejezni írásban, gondold végig, hogyan magyaráznád el személyesen. Az iparági zsargont is hagyd inkább másra. Törekedj arra, hogy olyan szavakat használj írásban is, mint ahogy egyébként beszélsz egy ismerősöddel. Persze ez alól kivétel, ha olyan kulcsszavakról van szó, amik a netes keresésekben szerepelhetnek – ilyen lehet például a webdesign vagy a mindfulness coaching. 

Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezz meg arról sem, hogy a honlapodra írsz! Használj bátran linkeket, például ha egyéni módszerrel, megközelítéssel dolgozol és ezt máshol már részletesen leírtad. De a veled készült interjúkat vagy egy jól sikerült előadásod felvételét is linkelheted.

personal_brand.jpg

Tesztelj!

Miután elkészült az első – vagy a sokadik – változat és már elfogadhatónak találod a leírtakat, akkor több szempontból is kívánatos tesztelned a szöveget. Első lépésként ellenőrizd, hogy a leírtakból kiderül-e:

  • miért jó veled dolgozni, téged választani?
  • mi különböztet meg a konkurenciától?
  • hihető, amit leírtál?

Ha bármelyik kérdésre nem a válasz, akkor írd újra a szöveget. Ha pedig mindenre igen a válasz, akkor jöhet a második próba.

Örök érvényű igazság, hogy egy idő után mindenki vak a saját szövegére. Ezért fontos, hogy hangosan is felolvasd az elkészült szöveget. Ha biztosra akarsz menni, akkor rögtön fel is veszed. Így könnyen kiszúrhatod a pontatlanságokat, a szóismétléseket, illetve azt is, ha valami kissé zavarosra sikerült. De ez a módszer azzal is szembesít, hogy valóban sikerült-e a rád jellemző stílust eltalálnod. Ha bármilyen szempontból elégedetlen vagy, írd át újra a bemutatkozásod.

Amikor a nemek helyett már igen a válasz,  ideje bevetni a nagyi-tesztet. Kérj meg egy kivülállót, olvassa el a bemutatkozó szövegedet. Alapesetben egy nagymamát vagy tizenévest szoktam javasolni, hiszen ha ők megértik - és egy lendülettel végig tudják olvasni -, akkor valószínűleg az olvasóid is érteni fogják a leírt mondataidat. A lényeg, hogy nyomtasd ki a szöveget, vagy ültesd a számítógép elé a kiszemelted - ez esetben semmiképp se olvasd fel, hiszen a honlapod látogatói is olvasni fogják szöveget. 

Frissíts!

Az egyik leggyakoribb tévhit, hogy a végleges változatnak kell kikerülnie a honlapodra. Pedig éppen megfelelő az, ha egy elég jó verziót mutatsz meg a világnak. Nem feltétlenül kell, hogy a legtökéletesebb legyen, hiszen bármikor megváltoztathatod. Bármikor hozzáírhatsz, vagy kihúzhatsz belőle, vagy éppen teljesen át is írhatod. Ha pedig a céljaid  megváltoztak, vagy részletesebb képed van az ideális ügyfeledről, potenciális üzleti partnereidről, akkor ez már nem csak egy lehetőség, hanem kötelező gyakorlat.

Végül pedig arról se feledkezz meg, hogy a bemutatkozásod mellett kép is legyen rólad. Hogy mit jelent ez esetben egy jó kép, arról itt olvashatsz!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem