A jó a nagyszerű ellensége

A magyar származású, legendás grafikus, Milton Glaser tanácsait nem csak a grafikusoknak érdemes megfontolniuk. 

glaser.jpg

Be kell valljam, hogy az oly népszerű  pontokba szedett tanácsokat és tippeket - 5 tanács a sikerért, 10 tanács, ha kirúgnak, 10+1 tanács a sikeres állásinterjúhoz és hasonlók - nem feltétlenül kedvelem. De ahogy mondani szokták, kivétel erősíti a szabályt. Ez a kivétel, jelen esetben Milton Glaser, az ikonikus grafikus Tíz dolog, amit megtanultam című esszéje.

A magyar származású Milton Glasert esetében az ikonikus jelző egyáltalán nem túlzás. Munkái kiállták az idő próbáját. Pályafutása során több száz lemez- és könyvborítót tervezett, megszámlálhatatlan plakátot rajzolt - például a kaleidoszkóp hajú Bob Dylan plakátot. Az ő tehetségét dícséri, a világ talán legismertebb logója is - az I <3 NY -, amit 1974-ben(!) rajzolt. Egyébként a  budapesti Gundel étterem elefántos logóját is ő tervezte. De nemcsak nagyszerű grafikus, hanem inspiráló gondolkodó is. A már említett esszéjét mindenki figyelmébe ajánlom. Az alábbiakban három gondolat ízelítőül:

Olyan embereknek dolgozz, akiket kedvelsz 

"Rájöttem, hogy az összes értelmes és jelentős munkám, olyan ügyfelektől származott, akikhez szeretetteljes kapcsolat fűz... Arról beszélek, hogy az életszemléletednek valamilyen módon egybevágónak kell lennie az ügyfeledével, különben csak keserű és reménytelen a küzdelem." -írta Glaser esszéjében.

A professzionalizmus nem elég, avagy a jó a nagyszerű ellensége

Glaser szeret közkeletű vélekedéseket cáfolni és saját pályakezdő énjének is ellentmondani. Többek között, szembe helyezkedik a tűpontos és jéghideg profizmussal. Vallja, hogy a kiemelkedő sikerhez nem elég a profizmus. Sőt, pont a professzionalizmus állít korlátokat. Mivel a profik az esetek többségében a ösztönösen kerülik a kudarcot, ezért a bevált megoldásokat alkalmazzák újra és újra. Vallja, hogy ennek is megvan a helye, de a professzionalizmusra törekvés önmagában nem elég.

dylan.jpg

A kevesebb nem feltétlenül több

Gyakran hallunk (és használunk) tetszetősnek tűnő frázisokat. Bele sem gondolunk, hogy van-e bármiféle értelmük. Például gyakran hangoztatjuk, hogy a kevesebb több. De valóban így van?  "...a modernizmus gyermeke vagyok, egész életemben azt a mantrát hallgattam: A kevesebb több. Egy reggel felébredtem és rájöttem, hogy ez teljes képtelenség, ez egy abszurd állítás és meglehetősen értelmetlen. De jól hangzik. A benne lévő paradoxon, azonban  ellenáll a megértésnek. És nem állja meg a helyét, ha a világ vizuális történetét nézed. Ha megnézel egy perzsa szőnyeget, akkor nem mondhatod, hogy a kevesebb több, mert minden részlet a szőnyegen, a színek és a formák váltakozása elengedhetetlen az esztétikei sikerhez. Nem tudod nekem bebizonyítani, hogy egy tiszta kék szőnyeg bármilyen módon kiváló. Ez igaz Gaudi munkáira, a perzsa miniatúrákra, a szecesszióra és minden másra. Azonban van egy alternatív javaslatom: A pont elég az több."

mg.png

A pont elég az több és ez nem pusztán a grafikai tervezésre igaz. Milton Glaser: Ten things I have learned című írását itt olvashatod. És ha már egyszer átkattintasz az oldalra, akkor magát a honlapot is érdemes szemügyre venned. Különösen Glaser bemutatkozó aloldalát, ahol őrületes mennyiségű információt megosztottak, például csak a bemutatkozó szövegből három(!) verzió szerepel. Emellett ide gyűjtötték össze minden nem grafikai jellegű munkáját és írásait. Ezzel együtt sem megterhelő ez az információs cunami, mivel alaposan átgondolták mit és kinek szeretnének elmondani. Hiszen a 'hogyan'-ra is csak ezek ismeretében lehet igazán nagyszerű megoldást találni.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösséghez. Klikk ide!

Képek: itt és miltonglaser.com

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem