Leckék Sherlock Holmestól

A zseniális Sherlock Holmestól nemcsak a rejtélyek megoldásában példaértékű, de az énmárkaépítésről is tanulhatunk tőle néhány dolgot. 

holmes.png

Mindig lenyűgözött Sir Arthur Conan Doyle különc, ámde zseniális nyomozója. Sherlock Holmes. Holmes történeteit még sokadszori olvasásra is rendkívül szórakoztatónak találom, emellett pedig jó néhány tanulsággal is szolgálnak, amelyek az énmárkád építésekor is hasznosnak bizonyulhatnak. Lássuk, mi van a jellegzetes megjelenésen és az elmaradhatatlan pipán túl! 

Az ördögi részletekben rejlik!

Bármilyen ügyről legyen szó, Sherlock Holmes mindig odafigyel a legapróbb részletekre is. Semmi sem kerülheti el a figyelmét. Ha követedHolmes példáját ésnagyobb figyelmet fordítasz a részletekre, majd ezeket a megfigyeléseid rendszerezed és elemzed, akkor könnyebb lesz a mindennapi helyzeteket megoldani. Például, ha tényleg felkészülsz az ügyfeleidből vagy éppen megfigyeled a célcsoportod szokásait, gondolkodásmódját és értékrendjét, máris könnyebb lesz eldöntened, mit, hogyan és hol kommunikálj. Ehhez persze türelem és idő kell, de hosszútávon minden bizonnyal előnyös lesz a deduktív érvelés elsajátítása.

Mindig kell egy barát!

Sherlock nem egyedül vág neki a rejtélyek kibogozásának, hanem asszisztense és hűséges társa is vele tart. Watson aféle fordított mentora Holmesnak, gyakran előfordul, hogy elfogadó hallgatása segíti az ügy megfejtését. Már önmagában félsiker, ha van egy – Watsonod - partnered, akivel megoszthatod a gondolataidat vagy éppen szabadon elmondhatod a dillemáidat. Ez a személy lehet aktív segítő, vagy egyszerűen csak egy „tükör”, vagy akár csak valaki, aki megoszthatod a gondolataidat.Hiszen még a brilliáns elméjű Holmesnak is szüksége van arra, hogy kihangosítsa belső monológját vagy éppen dialógussá formálja.

A hírneved megelőz

Holmes keresi a megoldandó kérdéseket, hiszen ez a szenvedélye. Ugyanakkor az sem ritka, hogy még keresgélnie sem kell, hanem őt találja meg egy-egy ügy. Esetében a feladat gyakran házhoz jön.  Ez persze nem csak a megoldhatatlannak tűnő bűnügyek esetében lehet így. Bármilyen területen is dolgozol, bármit is teszel, bármilyen ügyet (feladatot, projektet) vállalsz el  az kihat a jövőbeli munkádra. Akár jól végzed el az adott feladatot, akár rosszul, tudni fognak róla. Ha rossz a híred a munkáltatók és az ügyfelek elkerülnek. Ha jó a híred, akkor nagy eséllyel téged keresnek meg, hozzád fordulnak a megoldásért.

A kiváncsiság hatalma

Holmes történeteiben legalább annyi kérdés marad megválaszolatlanul, mint amennyire választ talál. Sőt, gyakran több a kérdés, mint a válasz. De szerinte ez nem egy rossz dolog, nem nagyon izgatja magát a megválaszolatlan kérdések miatt. A kérdések végtelensége és azok iránti szenvedélye tartja ébren az érdeklődését. Aki kiváncsi, hamar megöregszik jegyében sokan próbálják az érdeklődésünket lelohasztani. Pedig, ha elmúlik a kiváncsiság, ha a munkád nem érdekel igazán, nem tudod igazán jól végezni. Ráadásul, erős énmárkát sem tudsz építeni, hiszen mindennek az alapja a szakmai minőség és teljesítmény.

Nem baj, van másik!

Sherlock Holmes mindig más és más módszereket használ. Néha álruhát ölt, néha, egész éjjel pipázik kedvenc foteljében vagy éppen előkapja a hegedűjét. De az is lehet, hogy Watsonnak szónokol vagy éppe valamilyen cselhez, praktikához folyamodik. A lényeg, hogy nem egyetlen módszer vagy sablon alkalmazásával próbálja megfejteni az adott esetet. Holmes módszerek sokaságából válogat, a sablonokat másra hagyja. Tisztában van azzal, hogy mindig egynél több módszer és megoldás létezik. Ha az egyik nem válik be, nem adja fel, egy másikkal próbálkozik és ha a szükség úgy hozza akkor még az iparági szabályok, szokások áthágására is vállalkozik. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Kép: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem