A piros tornacipő hatás

Öltözz a sikerhez! – hangzik a régi bölcsesség, de nézzük valójában mit is jelent ez a gyakorlatban.

szemelyes_marka.png

Dave Kerpen frusztráltan álldogált a kávés pultnál egy konferencia szünetében. Éppen azon merengett, hogy hiába próbálkozott kapcsolatba lépni közös ismerősökön keresztül egy számára fontos potenciális befektetővel, a kapcsolat csak nem akart létrejönni. A konferenciára is azért jött el, hátha itt sikerül a dolog, de úgy érezte nem áll nyerésre. Ekkor egyszer csak felcsattant egy hang: “Azzal a fura cipős fickóval még beszélni akarok.” Kerpen felnézett azonosította a hang forrását, aki nem más volt, mint az áhított potenciális befektető, aki éppen felé tartott. Hiszen a fura cipős fickó ő maga volt, ugyanis amúgy semleges öltözékéhez narancssárga edzőcipőt viselt. A kézfogás megtörtént, elindulhatott az áhított diskurzus, ami egyébként később némi befektést is eredményezett.

Természetesen a befektető meggyőzésében nem jutott szerep a feltűnő lábbelinek, de a figyelem felkeltésében, a párbeszéd lehetőségének megteremtésében vitathatatlanok az érdemei. Persze ez már az említett eset előtt is megtörtént, hiszen Kepner több mint 20 pár narancssárga cipő boldog tulajdonosa. Számtalan beszélgetést és ismerettséget köszönhet rikító cipőinek. Egyébként kedvenc lábbelije személyes logójában is szerepel illetve az sem véletlen, hogy cége logója narancsban pompázik.

enmarka.png

Persze most azt is gondolhatod, hogy Kepnernek véletlenül bejött az extravagáns cipők iránti vonzalma. De Silvia Bellezza, Francesca Gino és Anat Keinan – a Harvard Egyetem pszichológusainak – kísérletsorozata bizonyította, hogy az üzleti öltözködési normák szándékolt megsértése nemcsak kiemeli a tömegből az ‘elkövetőt’, hanem mások magasabb státuszt és kompetenciát tulajdonítanak neki. Fontos hangsúlyozni, hogy ez a pozitív hatás csak akkor tapasztalható, ha szándékosságot tulajdonítanak a normasértőnek. Az öltözködési kihágás lehet egy feltűnő nyakkendő, vagy egy rikító zokni vagy egy extrém cipő viselése. Egyébként ezt a jelenséget “piros tornacipő hatásnak” nevezték el a kutatók.

Egy másik kutatás pedig arra mutat rá, hogy a kissé különc, de számunkra megszokott ruhadarab viselése nemcsak másokra van hatással, hanem a saját teljesítményünket is befolyásolja. Damisch és munkatársai a kísérletben résztvevőket arra kérték, hogy hozzák magukkal a laborba szerencsehozó ruhadarabjaikat, majd két csoportra osztották őket. Az egyik csoport magánál tarthatta a ‘talizmánját’, míg a másik csoport nem. A kutatók azt tapasztalták, hogy az a csoport jelentősen jobban teljesített a memóriafeladatokban, aki magánál tarthatta szerencsét hozó tárgyát.

personal_branding.png

Ennek tükrében mondhatjuk, talán az sem véletlen, hogy sok sportoló él ezzel a lehetőséggel a versenyeken, például Michael Jordan főiskolai csapata rövidnadrágját viselte az NBA-s meze alatt. Tiger Woods pedig piros pólóban ütötte a golflabdát a legfontosabb versenynapokon. De nemcsak a sportban találunk erre példát Barack Obama Fehér Házának sajtótitkára, Robert Gibbs a jelentősebb eseményeken egy bizonyos nyakkendőben jelent meg.

Természetesen Dave Kepnert nem érdemes egy az egyben lemásolnod. Ehelyett inkább gondold végig, hogy mi lehet az-az egyetlen dolog – vagy éppen szín -, ami megkülönböztethetővé, megjegyezhetővé teheti a megjelenésed. Ha pedig ezt megtaláltad, akkor viseld következetesen a mindennapokban és az üzleti eseményeken is.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem