Változtass Franklin módszerével!

Az év vége felé sokan jutnak arra az elhatározásra, hogy új szokásokat alakítanak ki vagy éppen elhagynak néhány nem kívánatosat a következő évben. Hogy az elhatározás valósággá váljon, ismerkedj meg Benjamin Franklin módszerével!

enmarka_12.png

Azzal ma már mindenki tisztában van, hogy változást csak úgy érhetünk el, ha egyszerre csak egy új szokás bevezetésére – vagy éppen egy rossz szokás elhagyására – összpontosítunk. Hiszen, ha több dologgal próbálkozunk egyszerre, elaprózzuk az energiáinkat és a végén kudarcba fullad a kísérletünk. Mint ahogy az sem ismeretlen tétel, hogy a haladást valamilyen módon láthatóvá és követhetővé kell tennünk magunk számára. Azonban bármilyen hihetetlen is, ezek az alapelvek legalább 250 évesek. 

Szokásaink megváltoztatása egyszerű, de nem könnyű, ezzel az alaptétellel Franklin is tisztában volt. Éppen ezért -1771-ben megjelentetett - önéletrajzában egy egész fejezetet szentelt annak, hogy elmagyarázza milyen ‘erényeket’vezetett be, hogy jobbá tegye az életét. De nem ragadt le az elvi síkon, hanem a megvalósítás lépéseit is bemutatta. Franklin módszerét pedig érdemes alaposan szemügyre vennünk, hiszen az eltelt idő dacára ma is remekül alkalmazható, ha szokásainkon szeretnénk változtatni.

personal_brand_2.png

De hogyan is csinálta Franklin?

A feladat nem volt egyszerű, hiszen Franklin 13 erénye egy teljes életmódváltó programnak is beillett volna. Éppen ezért, hogy a számára fontos erényekgyakorlását szokássá formálja, pontosan a már említett alapelveket tartotta szem előtt.  Még akkor is, ha ezeket nem nevesítette önéletrajzában. Ugyanis szorgalmasan jegyzetelte haladását, egy az erre a célra rendszeresített naplóban.

A kissé mániás Benjamin Franklin azonban ezt sem csak úgy ad-hoc módon tette, hanem a rá jellemző alapossággal. Minden egyes lap egyik oldalára felírta egymás alá az erényeket, vagyis azokat a területeket ahol változást akart elérni. Az oldal tetejére pedig egymás mellé írta a hét napjait. Aztán a lista első tételére koncentrált, tudatosan igyekezett ezt minden egyes nap gyakorolni. Ha sikertelen volt egy adott napon, akkor ezt megjelölte táblázatában. A cél az volt, hogy egy hétig ne kerüljön jel a táblázatába. Ha ez megvalósult, akkor a következő tételre összpontosított, de közben az előzőt sem tévesztette szem elől. Addig nem haladt tovább, ameddig üresek nem maradtak a sorok egy teljes héten keresztül.

franklin-virtues-chart.png

Lehet, hogy Franklin módszere számodra önsanyargató vesszőfutásnak tűnik és talán igazad is van, hiszen ő a kudarcaival szembesítette magát. Éppen ezért nem feltétlenül kell egy az egyben lemásolnod őt. A kudarcok lejegyzése helyett, választhatod a sikeres napok megjelelölését. Ez esetben persze a cél, hogy minimum egy hétig, minden egyes naphoz kerüljön jelölés. Akárhogy is döntesz, ha új szokást akarsz kialakítani a legfontosabb az, hogy építsd be minden egyes napodba és a haladást jegyezd le.

 Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem