Ajándékozz okosan!

Jobb adni, mint kapni – tartja az ősi bölcsesség, azonban arról már nem szól, hogyan érhetjük el, hogy ténylegesen minden fél örüljön.

 szemelyes_marka_1.png

Itt a karácsony, ami azt is jelenti, rengeteg időt töltünk azzal, hogy kitaláljuk mi lenne a megfelelő ajándék. Bár az ajándékozás pillanata, ideális esetben mind a két félnek örömteli, boldog pillanat, az odavezető út gyakran stresszel jár. Hiszen a tökéletes ajándék megtalálása nagy nyomással járhat. Nézzük, hogyan lehet a megfelelő ajándék kiválasztásában segítségünkre a tudomány!

personal_branding.png

Kérdezz!

Sokak fejében az ajándék a meglepetés szinonimája. Tehát, a meglepetésnek mindenki örül. Ezzel szemben, mindenkinek van valami igazán fura esete, meglepetésnek szánt ajándékokról. Persze az ilyen helyzetek könnyen elkerülhetőek lennének, ha egész egyszerűen megkérdeznénk barátainkat, ismerőseinket arról, hogy minek örülnének. 

Mégis igen kevesen szánjuk rá magukat egy ilyen lépésre, mert úgy gondoljuk a másik kevésbé örülne az ajándéknak. Ráadásul még magunkat is rossz színben tüntetnénk fel, mert nem tettünk elég energiát az ajándék kitalálásába. Francesca Ginot és Frank Flynnt - a Stanford University szociálpszichológusai – alaposan utána jártak a kérdésnek. Úgy találták, hogy mindenki jobban jár, ha a találgatás helyett kipuhatojuk - vagy éppen egy listát kérünk arról -, minek örülne a másik. A saját idegeid felörlése helyett és a nagyobb öröm érdekében inkább kérdezz. Ha pedig megvan az a lista, akkor ne írd felül a sajátoddal.

szemelyes_markazas.png

Győzzőn a praktikum!

Az ár kontra praktikum dilemmája gyakran előkerül ilyenkor karácsony táján és nagy nyomással nehezedik ránk. Vajon minek örül jobban a másik egy drágább tollnak vagy egy olyannak, ami ugyan olcsóbb, de praktikusabb? Mi okoz nagyobb örömet ajándékutalvány egy menő, de távolabbi étterembe vagy az, ami egy közelebb van, de kevésbé felkapott helyre szól?

Egy nemrégiben publikált vizsgálatban, pont ezekre a kérdésekre kerestek választ a kutatók. Egész pontosan azt vizsgálták, hogy az ajándékozás után, milyen érzelmi hatást vált ki a megajándékozottban a fentebb említett  esetekben. Az elvégzett kísérletek eredményei azt mutatták, hogy az emberek mélyebb érzelmeket éreztek a másik iránt, ha valami hasznosabb ajándékot kaptak, míg a drágább – de kevésbé hasznos ajándékok esetében - kedvetlenebbé váltak.

Bár úgy tűnhet, mintha az ajándék észlelt ára okozta ezt a különbséget, azonban a praktikusság akkor is nagyobb érzelmi hatást váltott ki, amikot a kutatók azt mondták a kísérletben résztvevő embereknek, hogy az ajándékok ára megegyezett. Ez egyébként megerősíti más már korábban elvégzett kísérletek eredményeit: az ajándék praktikuma fontosabb, mint az ára.

enmarka_2.png

Ne csak a pillanatra gondolj!

Mindenki hajlamos a hatásvadászatra, amikor ajándékozásról van szó. A pillanat varázsára gondolunk, hogyan fog felcsillanni a másik szeme amikor megkapja az ajándékot. Arra pedig már kevésbé, hogy hosszabb távon is örömet okozzunk, az elragadtatott öröm pillanatait elnyújtsuk. Pedig egy sor kísérlet igazolja, hogy jobban tennénk, ha ez utóbbira is fókuszálnánk.

Az egyik ilyen kísérletben például, a résztvevőknek el kellett dönteniük, hogy Valentine napra egy tucat vörös rózsát vagy inkább egy kevésbé látványos cserepes rózsát adnak ajándékba. Egyértelműen a látványos, azonnali hatást kiváltó megoldás győzőtt. A kísérlet résztvevői, akkor is a tucat vörös rózsa mellett döntöttek, amikor tisztában voltak azzal, hogy hosszabb távon örömet okozna a cserepes növény és a megajándékozott is jobban örülne neki. Úgy tűnik, hogy jobban járunk, ha az ‘élj a pillanatnak’ bölcsességét az ajándékok kiválasztásakor inkább félretesszük és az azonnali, instant öröm helyett a hosszabb hatásra koncentrálunk. 

enmarkaepites.png

Röviden összefoglalva, próbáljunk meg olyan ajándékot választani, melyek elmélyítik a kapcsolatainkat, ahelyett, hogy a saját örömünkre összpontosítanánk. Valószínűleg boldogabbak és hálásabbak lesznek a listánkon szereplő emberek. Végül is, az ünnepi szezon valójában erről szól.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem