Tanuljunk Orwelltől!

Tudtad, hogy a George Orwell felvett név? Az 1984 szerzőjének eredeti neve: Eric Arthur Blair.  Akár tudtad, akár nem, Orwell tanácsait érdemes megfogadnod és egész biztosan javulni fog a szövegeid minősége.

george-orwell_enmarka.jpg

Írni és beszélni mindenki tud egy bizonyos kor felett. Jól beszélni és jól írni azonban már annál kevesebben. Biztosan állíthatom, hogy George Orwell ez utóbbi csoportba tartozott. Talán éppen ezért bosszankodhatott meglehetősen sokat a korabeli politika nyelvezetén. A frusztrációját pedig nem tartotta magában, hiszen épp erről értekezik egy 1946-ban megjelent írásában -  Politics and the English Language.

george-orwell-szemelyes_marka.jpg

Azonban, ami bosszúság volt neki, nyereség az utókornak. Orwell alapos ember lévén nemcsak indulatait vetette papírra, hanem 6 szabályt is megfogalmazott. Persze az újbeszél megalkotójának javaslatain az idő sem hagyott nyomott, ma is megállják a helyüket. Ráadásul nem pusztán a politikai beszédek esetében alkalmazhatóak, hanem érdemes alapszabályként tekinteni rájuk, legyen szó bármilyen előadásról vagy írományról. De nem is szaporítom tovább a szót, jöjjenek a tanácsok!

orwell_personal_brand.jpg

I. Soha ne használj olyan metaforát, hasonlatot vagy más szófordulatot, amit nyomtatásban szoktál látni.

II. Soha ne használj hosszú szót, ha van rövidebb is.

III. Ha egy mondatból kihagyható egy szó, hagyd ki.

IV. Soha ne használj szenvedő szerkezetet, ha használhatsz aktívat.

(Ez a tanács leginkább, angol nyelvi környezetben értelmezhető. Bár olvastam már magyarul is: "a ház felépült" helyett, a "ház fel lett építve".)

V. Soha ne használj idegen-, tudományos kifejezést vagy zsargont, ha van helyette a köznapi nyelvben használt szó.

VI. Előbb szegd meg a szabályok bármelyikét, mintsem bármi barbár dolgot mondj.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösséghez. Klikk ide.

Kép: innen és innen

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem