A mindennapi adok-kapok lélektana

Mi az adok jövő ideje? – kérdezte a tanítónő a kisdiákokat a nyelvtan órán. Mire az egyik diák kapásból rávágta: Kapok! Bár nyelvtanilag helytelen a válasz, mégis van benne igazság, ahogy ezt már több szociálpszichológiai vizsgálat is bizonyította. 

enmarka_10.png

Azt nem tudni, hogy valóban megtörtént-e a fentebbi eset vagy csak városi legenda. Akár igaz, akár nem, tartalmában jól példázza azt a jelenséget, ami kölcsönösségi elv néven vonult be a szociálpszichológia szakirodalmába. De hogyan hat ránk a kölcsönösségi elv és hogyan használhatod fel az énmárkád erősítésére?

A kölcsönösségi elv ereje

Biztos te is voltál már olyan helyzetben, amikor kénytelen-kelletlen hívtál meg valakit a születésnapodra, de megtetted, mert ő is meghívott téged. Valószínűleg az is előfordult már, hogy teljesítettél egy kérést csak azért, mert előtte pont az-az ember tettt neked szívességet vagy ajándékot kaptál és úgy érezted, kötelességed viszonoznod. Mindennaposak az ilyen és ehhez hasonló helyzetek, bőven van tapasztalatunk róluk. Ezek azok a szituációk, ahol a kölcsönösségi elv kényszerít a cselekvésre. 

Az elv hatását jól példázza az az egyszerű, de igen szellemes kísérlet, amit több mint négy évtizede végzett el két szociálpszichológus, Kunz és Woolcot. Karácsonyi üdvözlőlapot küldtek egy csomó teljesen ismeretlen embernek. A válaszlapok mennyisége pedig igen csak meglepte őket. A címzettek egyötöde küldött viszonzásként üdvözlőlapot ’Mr. és Mrs. Kunznak’ úgy, hogy fogalmuk sem volt arról ki is ők valójában. Ez a kísérlet azóta a kölcsönösségi elv klasszikus példájává vált. 

enmarka_2_1.png

A kölcsönösségi elv működése minden emberi közösségben megfigyelhető, hiszen komoly szerepet játszik a kapcsolatok alakulásában és így az adott közösség fennmaradásában is. Azzal együtt is, hogy nem minden esetben ennyire direkt a viszonzás. Gyakran előfordul, hogy nem számítunk azonnali ellenszolgáltatásra, halasztott megtérülésben gondolkozunk.

Háromszor adj!

Ha igazán erős énmárkát építenél vagy erős kapcsolatokat, akkor azt javaslom, hogy te se az azonnali megtérülésben gondolkozz. Sőt, az arányokat is alakítsd át, az adok-kapok mintázat helyett, az adok-adok-adok-kapok mintáját kövesd. Hiszen ez a minta kiváló módja annak, hogy megmutasd a szakértelmed, a hozzáértésed. Azt, hogy miért érdemes veled dolgozni, a te termékedet megvásárolni. Ha jobban belegondolsz, például nem várhatod, hogy egyetlen posztod elolvasása után vásároljon tőled bárki, bármit. De több cikk, poszt – vagy videó - után, már akár kérheted is.

Ráadásul ez, kölcsönösen előnyös helyzetet teremt. Sokan csak arra fókuszálnak, hogy – maradva az előző példánál – amikor blogot ír valaki, akkor magát promotálja vagy éppen ingyen dolgozik. Ezzel szemben, az a valóság, hogy ez mindenki számára előnyökkel jár. Az olvasó ingyen jut értékes tartalomhoz, a blog szerzőjének pedig fejlődési lehetőség: javul az íráskészsége, adott esetben fejlődik az analitikus képessége is, hiszen egy más szemszögből kell a szakterületét szemlélnie. Seth Godin éppen ezen okok miatt ajánlja mindenkinek a blogolást. 

enmarka_1_1.png

Azt nem mindig várhatod el, hogy mások maguktól rájöjjenek mire és mikor van szükséged. Ezért, ha már viszonzást várnál, akkor kérj. És az is igaz, hogy sokan vannak akik csak kapni akarnak. Éppen ezért, ha te a javasolt mintát követed – vagy éppen csak engedsz a kölcsönösségi elv kényszerének -, már ezzel megkülönbőzteted magad és kitűnsz a tömegből. Amikor többet adsz, mint kapsz, azzal általában többet is nyersz. Ez nem az önzetlenségről szól, hanem a kölcsönösen előnyös helyzetekről. Hiszen, összességében ezekben a legnagyobb a nyereség.

A hivatkozott kísérlet: Kunz, P.R., & Woolcott, M. (1976). Season's greetings: From my status to yours. Social Science Research, 5, 269-278.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösségéhez, klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem