Esendőségi faktor

Van némi beszédhibád? Időnként ügyetlenkedsz? Ha a szakértelmed megvan, akkor ez egyáltalán nem gond. Sőt, előnyödre válhat. 

szemelyes_marka.jpeg

A kilencvenes évek vége felé, egy kis angol faluból származó, szakács srác úgy döntött, hogy az éttermi konyha helyett, inkább a tévében kamatoztatja főzőtudományát. Ettől az elhatározásától még a beszédhibája sem tántorította el. Ezzel együtt is bejöttek a számításai. Mára a világ egyik legkedveltebb televíziós személyiségévé és Nagy-Britannia egyik leghíresebb exporttermékévé vált.

A szaktudása, egyszerűen elkészíthető receptjei, a szakkifejezéseket nélkülöző leírásai és a laza stílusa mind hozzájárulnak a sikereihez. De az is egész biztos, hogy esendősége - vagyis beszédhibája - is komoly szerepet játszik ebben, hiszen még szerethetőbbé teszi. 

enmarka.jpeg

Ezt a feltételezést támasztja alá Elliot Aronson szociálpszichológus egyik, mára klasszikussá vált kísérlete is. Amiben a szimpátia és az apróbb hibák összefüggéseit vizsgálta. Aronson kisérletében egy kvízjáték játékosjelöltjenek hangfelvételét kellett meghallgatniuk, majd pontozniuk a résztvevőknek. Nem meglepő módon a közönség az ügyesebb játékosjelölteket favorizálta. Legszimpatikusabbnak pedig azt a jelöltet ítélték, aki remekül válaszolt a kérdésekre, de közben kissé ügyetlenkedett (a hangfelvételen csörömpölés hallatszott, majd a jelölt felkiáltott: jaj, magamra öntöttem a kávét). A jelenség hasraesési effektus néven vonult be a szakirodalomba.

A hasraesési effektusnak köszönhető az, hogy jobban vonzódunk azokhoz az emberekhez, akik nem tökéletesek, akik sérülékenyebbek, időnként egy-egy hibát is elkövetnek, de csak akkor, ha jó szakemberek. Egy apróbb hiba tehát még nem a világ vége. Ha a szaktudásod megvan, nem kell félned a kisebb botladozásoktól, ezek csak kedvelhetőbbé tesznek mások szemében. Éppen ezért nem kell tökéletesnek lenned, de még csak annak sem kell látszanod. Még akkor sem, ha az énmárkád építed. Sőt, a tökéletlenség kifejezetten előnyös lehet, mint ahogy azt Jamie Oliver esete is bizonyítja.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem