Énmárka alapok 5 lépésben

Tiszták a szakmai céljaid, van már szakmai tapasztalatod és teljesítményed, valamint az évek során már némi önismeretre is szert tettél. Az összetevők megvannak, csak a saját recept nem akar sehogy sem összeállni az énmárkád építéséhez.

szemelyes_marka_4.png

A probléma persze gyakran a tünetek mentén fogalmazódik meg: nem tudom, mit írjak a Linkedin profilomra, milyen legyen a honlapom, Instagramot vagy inkább a Facebookot használjam és még hosszan sorolhatnám a felszínt kapargató kérdéseket. Pedig valójában az a kérdés: hogyan mutasd meg magad, azt amit elértél, a saját stílusodban, a rád legjellemzőbb módon vagyis hogyan építsd az énmárkád? Íme az első lépések és kérdések az alapozáshoz!

Leltározz!

A márkád nem csupán a csomagolástól, sokkal inkább a minőségtől leszaz, ami. Ez a minőség számos összetevőből áll össze: a szakmai teljesítmény, a személyes tulajdonságok, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság egyaránt fontos lehet. De a legfontosabb, hogy tudatosan vállaljuk azt, akik és amilyenek vagyunk, azt ami másoktól megkülönböztet minket.

Éppen ezért érdemes először némi leltározással kezdened. Számba venni a szakmai és személyes tulajdonságaidat, eredményeidet és gyengességeidet vagy éppen furcsaságaidat is. Hiszen számos esetben kiderül, hogy ez utóbb az, ami karakteresen megkülönböztet másoktól.  A valós kép kialakításához azonban nem árt mások visszajelzéseit is figyelembe venni. Ehhez például jól hasznosítható Robert Quinn és kutatócsoportjának módszere!

enmarka_4.png

Nézz körül másnál is!

A leltár után következhet a versenytársak megismerése, hiszen tőlük szeretnéd megkülönböztetni magadat. Konkurenciának számít mindenki, aki hasonló terméket, tudást, szolgáltatást nyújt vagy éppen hasonló problémára kínál megoldást. Ilyenkor arra keresünk választ, vajon miért őket választják a megrendelők, munkaadók vagy az ügyfeleik?

Azokat a versenytársakat is megéri ilyenkor szemügyre venni, akiken rendszeresen felbosszantod magad. Pontosan mit találsz kellemetlennek bennük? Ezt már csak azért is ajánlott átgondolni, hogy még véletlenül se kövesd el azokat a hibákat, amiket náluk kifogásolsz.

self-brand.png

Ki van a szobában?

“Az énmárka az, amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából.” – az Amazon alapító Jeff Bezos frappáns definicióját gyakran idézik. De ki is van ebben a bizonyos szobában? Ki az, akinek a problémáit megoldod vagyis kik a jelenlegi vagy potenciális ügyfeleid?

Itt is a lehető legpontosabb leírásra törekedj. Ne csak az életkorukra, nemükre és foglalkozásukra koncentrálj, hanem belső tulajdonságaikra és szokásaikra is. Hiszen a célcsoportod ismerete elengedhetetlen a hatékony kommunikációhoz. Ez alapján tudod majd eldönteni hol, mit és hogyan érdemes kommunikálnod.

szemelyes_marka_4.png

Csak egyetlen mondat!

"Egy nagy ember, egyetlen mondat” - mondta egy barátjának, Clare Booth Luce író  - nem mellesleg az első olyan nő aki komolyabb nagyköveti poziciót töltött be az Amerikai Egyesült Államok történetében. A tanácsra szorult barát pedig nem más volt, mint John F. Kennedy az éppen regnáló elnök, akinek akadt néhány problémája az adott időszakban.

Ez egy remek tanács. Az énmárkaépítés esetében akár szó szerint is értelmezhető. Hiszen ez az egyetlen mondat lehet az alapja, az esszenciája a márkádnak (és kommunikációdnak).  Ennek a bizonyos mondatnak a megfogalmazásában is segítenek az az előzőekben összegyűjtött információk. Ez a mondat pedig választ kell, hogy adjon arra kérdésre, miért érdemes veled dolgozni, pont téged választani, a te szolgáltatásodat, termékedet megvásárolni?

enmarkaepites_1.png

Adj időt magadnak!

Ha megvan az a bizonyos mondat, akkor kezdődhet a tervezés. Természetesen nemcsak az eszközök – a honlapod, a névjegykártyád arculata vagy éppen a személyes megjelenésed – kiválasztása, hanem a stratégiád kialakítása. Hol és hogyan fogod megmutatni magad és milyen rendszerességgel? Milyen lépésekben és ütemben szeretnél haladni?A megvalósítás közben pedig arról se feledkezz meg, hogy a személyes márkaépítés nem sprint, hanem sokkal inkább marathon. De megéri a befektetést, ahogy a Seth Godin is írja:

„Egyetlen embert meghódítani olyan, mint megpróbálni átmászni a kerítésfalon. Ha az első próbálkozások valamelyike sikerrel végződik, jó. Ha viszont nem, akkor úgy érezzük, mintha az a fal minden egyes próbálkozás után nőne néhány centit. Befolyást gyakorolni a piacra – ez viszont inkább olyan, mint egy dombot megmászni. Az ember lépésről lépésre éri el az eredményt, és minél magasabban járunk, annál könnyebb dolgunk van. A fogyasztók egymásra is hatással lesznek, tehát minden egyes lépéssel egyre nagyobb, hatványozódva növekvő hatást tudunk rájuk kifejteni.

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem