Az első mondat varázsa

Szólítsatok Ishmaelnek! –  ez a rövid felszólítás, minden idők legjobb kezdőmondata. Persze a folytatás sem okoz csalódást, hiszen Melville: Moby Dick, a fehér bálna című könyve. egyben a legkedveltebb amerikai regény is. De lássuk, mi köze mindennek az énmárkázáshoz!

2.jpg

Az első mondat egy előadás, egy honlap vagy egy blogposzt esetében ugyanolyan fontos, mint az első benyomás egy személyes találkozás alkalmával. És mégis, sokan ezeket a fontos pillanatokat a közönség hosszas köszöntésére vagy körülményes és bonyolult felvezetésre vagy éppen a teljes a teljes szakmai életrajzuk ismertetésére fordítják. Ilyenkor, hiába az inspiráló üzenet, az érdekes tartalom, ha rossz a nyitás a közönség -  fejben vagy éppen ténylegesen - már el is kattintott és máshol jár. Adódik a kérdés: mit tehetünk ennek megelőzésére?

Az első mondat, nem az első

‘Csak akkor kezdj el írni, ha már megvan a történeted eleje és vége’ kezdők írók gyakran hallják ezt a tanácsot. Ugyanez a logika alkalmazható egy előadás vagy prezentáció esetében vagy amikor egy blogbejegyezéssel vagy éppen a honlapod szövegével bíbelődsz. Tudd, hogy honnan hová szeretnél eljutni és csak akkor kezdj az íráshoz. Azzal a tudattal, hogy a tényleges kezdőmondataid csak akkor nyerik el végleges formájukat, amikor már a teljes szöveg elkészült.

3.jpg

Olvass és listázz!

Ahogy mondani szokták: ahhoz, hogy jól tudj írni, sokat kell olvasnod. Ez különösen igaz a kezdőmondatok esetében. Azonban, ha azt szeretnéd, hogy a jó példák, a remek kezdőmondatok be is épüljenek, akkor ezeket gyűjtsd össze egy saját listába. Így kéznél lesznek mindig, ha éppen egy inspirációs löketre lenne szükséged.

Tipizálj!

Kezdj kérdéssel, történettel vagy valami érdekes adattal – ezek nem rossz tanácsok, de van ennél egy jobb megközelítés. Hiszen a kezdőmondatok listája nemcsak inspirációként szolgálhat. Ez lehet a legnagyobb támaszod abban, hogy a saját hangod valamint a hozzád és az adott helyzethez legjobban passzoló kezdőmondatokat megtaláld. Tanulmányozd a listád és csoportosítsd kedvenc mondataidat a saját, egyéni szempontjaid alapján!

5.jpg

Ha pedig éppen úgy gondolod, akkor idézettel is kezdheted a szöveged, mint ahogy én is tettem ennek a bejegyzésnek az elején. Végül, de nem utolsó sorban, már csak a keretes szerkezet kedvéért is, álljon itt egy rövid válogatás a kedvenc kezdőmondataimból:

  • "Kérjük fejezzzék be az olvasást!" - Kemény István: Kedves ismeretlen
  • "Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek?" – Thomas Mann: József és testvérei
  • "Aki nem olvasta a Tom Sawyer kalandjai című könyvet, mit se tudhat rólam, de az nem tesz semmit. A könyvet egy Mark Twain nevű úriember írta, és nagyjából az igazságot írta meg." - Mark Twain: Huckleberry Finn kalandjai
  • "Engem szem nem lát." - Ralph Ellison: A láthatatlan
  • "A boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az." - Lev Tolsztoj: Anna Karenina
  • "Sötét volt, mint egy fasírtban." - Hajnóczy Péter:  A parancs
  • "Derült, hideg áprilisi nap volt, az órák éppen tizenhármat ütöttek." - George Orwell: 1984
  • "Hosszú évekkel később, a kivégzőosztag előtt, Aureliano Buendía ezredesnek eszébe jutott az a régi délután, mikor az apja elvitte jégnézőbe." - Gabriel García Márquez: Száz év magány
  • "Uraim, ha a pokolban egyszer az a gondolatjuk támadna az ördögöknek, hogy várost építsenek, az bizonyosan olyan lenne, mint Selmecbánya." - Mikszáth Kálmán: Az arany-kiasszony, a Tót atyafiak első novellája

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal branding közösségéhez, klikk ide!

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem