A történet ára

A történeteknek fontos szerepe és helye van az üzleti kommunikációban éppúgy, mint az énmárkaépítésben. De vajon beárazhatóak a történetek?

tortenetmeseles.png

Számtalan történettel találkozunk nap, mint nap. Velünk vannak születésünktől kezdve. Történeteket mesélünk, hallgatunk és történeteket mesélnek rólunk. A  jó történetek hatással vannak az érzelmeinkre és döntéseinkre. Emellett befolyásolhatják azt is, hogy mennyire értékesnek ítélünk valamit. 

Egy jó történet kiemelhet egy amúgy is minőségi szolgáltatást, egy céget vagy egy embert a tömegből, megemelheti egy szép vagy amúgy is hasznos használati tárgy értékét. Még kívánatosabbá tehet valamit, amire amúgy is vágytunk. Jó példa erre Vera Wang vagy a Tom’s cipők esete, hogy csak néhányat említsek, hiszen a példákat nap estig sorolhatnám.

De mi a helyzet akkor, ha az adott tárgy se nem hasznos, se nem kívánatos vagy éppen csúnya?  A történetek ezekben az esetekben is működnek? Egy történet valóban megemelheti az értéküket? Mi van, ha a feltevés téves? A kérdés erősen foglalkoztatta Rob Walkert és Joshua Glennt. Olyannyira, hogy a feltételezés tesztelésére egy szellemes kísérletbe fogtak. 

A Significant Object’ névre keresztelt projektjükben filléres, használt tárgyakat vásároltak. Az összevásárolt kacatokhoz pedig történeteket írtak az általuk felkért szerzők. Majd a tárgyakat az e-Bay-en árverésre bocsájtották. Az eredmény megdöbbentő volt. Walkerék összesen 129 dollárt költöttek a csecsebecsékre, melyek végül majd 8000 dollárért keltek el az árverésen. A projekt – azzal együtt is, hogy tudományos szempontból nem igazán értékelhető – világosan megmutatja milyen erő rejlik a történetekben, milyen jelentősége lehet a történetmesélésnek.

És, hogyan hasznosíthatod a történeteket az énmárkád építésekor? A történeteid által megmutathatod személyes értékrendedet, rávilágíthatsz egy problémára, vagy éppen megismertetheted a jövőről alkotott elképzeléseidet. A történeted szólhat a lehetetlen legyőzéséről, a vakszerencse szerepéről, mint például a jó és a rossz küzdelméről, kárhozatról és megváltásról, vagy éppen a kezdetekről, honnan indultál és hova jutottál el. Miközben a történeteid írod, a hitelességről se feledkezz meg! A valóságtartalom nem egy lényegtelen, iciri-piciri apróság.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem