3+1 kérdés, ha saját könyvet szeretnél

Egy saját könyv erősítheti az énmárkádat és növelheti a hitelességed. Itt van azonban néhány kérdés, amit érdemes megválaszolnod mielőtt billentyűzetet ragadnál.

enmarka_elso_konyv.png

Egyre többen eljátszanak a gondolattal, hogy vajon milyen lenne a saját nevüket egy könyvborítóján olvasni. Csábító gondolat. A vágyat pedig tovább fokozza, hogy manapság már a kiadókkal sem muszáj viaskodni, a magánkiadás lehetősége mindenki számára adott. Mielőtt azonban a gondolatot felváltaná a cselekvés, érdemes néhány kérdést alaposan megfontolnod.

1. Készen állsz?

A legalapvetőbb, hogy van-e egy könyvre való eredeti gondolatod, tartalmad, amit más formában nem tudsz megosztani. Ez annyira alap, hogy igazából le sem kellene írnom. A kérdés sokkal inkább az, hogy ezt az ötletet le tudod-e bontani fejezetekre, honnan-hová jut el az olvasó vagyis átgondoltad, hogy milyen lesz a könyved felépítése? És, ha már szóba jöttek az olvasók: kinek szánod a könyvet, kinek lehet érdekes az, amiről írnál? Ha a válaszod igen, jöhet a következő kérdés: össze tudod foglalni mindezt egy-másfél oldalban? Ezen túl pedig az sem árt, ha szeretsz írni és ebben van már némi gyakorlatod.

2. Vállalod a kockázatokat is?

Igaz, hogy egy saját könyv számos előnnyel járhat: növelheti a hitelességed, erősítheti az énmárkád, bebetonozhatja a szakértői státuszod vagy éppen egy magasabb szintre emelheti. De ezek csak lehetőségek, mivel önmagában egy könyv létezése ezeket nem biztosítja. Ha nem megfelelő minőségű a tartalom és a kivitelezés, akár károkat is okozhat (szimbolikus és anyagi értelemben is). Egy könyv megírása ugyanis nagyon hasonló egy vállalkozás indításához. Rengeteg energiát, időt felemésztő folyamat és egész biztos lehetsz abban, hogy arra a bizonyos érzelmi hullámvasútra is fel kell ülnöd. A sikert pedig senki és semmi sem garantálja.

3. Kiadó vagy magánkiadás?

Tapasztalataim szerint a legtöbb fejtörést ez a kérdés okozza. Ha a magánkiadást választod, akkor az összes folyamatot kézben tarthatod, a döntéseidet senkivel sem kell egyzetetned. De ugyanakkor ez a hátránya is. Neked kell megtalálnod a szerkesztőt és a grafikust is. Arról nem is beszélve, hogy a logisztikai ügyeket is neked kell intézned: a nyomdát, a szállítást és a tárolást is (kevesen gondolnak rá, de kellemetlen amikor hónapokig több köbméternyi könyv tölti meg a nappalidat). Ráadásul a pénzügyi kockázatot is vállalnod kell. Igaz, ha lesz profit a könyveden, már senkivel sem kell osztoznod rajta.

Egy kiadónál megjelenő könyvnél gyakorlatilag nincs anyagi kockázatod (de kissebb a várható pénzügyi nyereség is). Nagyobb a hitelesítő ereje, nagyobb presztízzsel jár. Hiszen ez azt is jelenti, hogy néhány embert már megnyertél a készülő művedhez. A kiadó úgy döntött, hogy érdemes időt és pénzt fektetni a könyvedbe. Ez esetben nem kell foglalkoznod a nyomdával, a tárolással, a terjesztéssel vagy azzal, hogy ki szerkeszti a könyvedet. Ráadásul a kiadónál felhalmozodott gyakorlati tapasztalatokból is részesülhetsz. Ugyanakkor néhány kompromisszummal is számolhatsz (például a borító vagy éppen a terjedelem kapcsán) és persze határidőket is tartanod kell.

+1 Mi lesz, ha kész lesz?

“Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.” – írta Madách, Az ember tragédiájában. A klasszikus sorok azonban ebben az esetben nem állják meg a helyüket. Legalább annyi – ha nem több – idővel és energiával kell kalkulálnod, mint maga a könyv megírása. A szöveget még szerkeszteni és gondozni kell. Kiválasztani a borítót, majd ellenőrizni a nyomdába kerülő anyagot. Ráadásul - akár kiadó gondozásában, akár magánkiadásban jelenik meg a műved -, arra számítanod kell, hogy a könyv eladásából vagyis marketingjéből neked is ki kell venned a részed.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem