A fekete garbós guru

iPod. iPhone. iPad. iTunes. Mac. És egy név mindezek mögött: Steve Jobs. A hét éve elhunyt legendás Apple-alapító, a  napokban ünnepelné 63. születésnapját. Nézzük, mit tanulhatunk tőle!

stevejobs.jpg

A legendás Apple vezér életútja nem nevezhető éppen szabályosnak. Ritkán mondhatja el valaki magáról, hogy annyiszor állt talpra, mint Steve Jobs. És nemcsak talpra állt, hanem óriási sikereket ért el. Jobsnak vitathatlan szerepe játszott abban, hogy a személyi számítógépek használata tömegessé vált és ennek nyomán olyan újítások születtek, amelyek teljesen megváltoztatták az életünket.

Az 1955. február 24-én a kaliforniai Cupertinóban született Joanne Simpson és a szíriai származású Abdulfattah Jandali gyerekeként. Biológiai szülei, azonban nem vállalták felnevelését. Helyettük Paul és Clara Jobs nevelték fel őt. Nevelőszülei bár nem voltak gazdagok, igyekeztek egyetemre járatni, de a drága oregoni főiskoláról fél év után távozott. 19 évesen Indiába utazott, a hippi-korszak fiataljaihoz hasonlóan. Majd visszatért Kaliforniába immáron azzal a céllal, hogy komputervállalkozó legyen.

steve_jobs.jpg

Egyébként Jobs a már említett indiai útra is úgy gyűjtött össze a pénzt, hogy technikusként, az Atari videojátékokat gyártó cégnél dolgozott. Az indiai út után pedig Stephen Wozniakkal, azaz “Woz”-zal együtt megalapították cégüket, az Apple Computer Incorporatedet. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem. A historikus adatok ismertetése helyett inkább nézzük, mit érdemes megtanulni Steve Jobstól.

steve_jobs_garboban.jpg

1. Csináld, amit szeretszt!

Egyetlen módja van, hogy nagyszerű munkát végezz: ha imádod, amit csinálsz. - vallotta Steve Jobs. Bár erősen megosztó személyiség volt és vezetőként – enyhén szólva - sem tartozott a legkellemesebbek közé, de már-már mániásnak nevezhető elkötelezettségét soha, senki sem vonta kétségbe.

2. Tegyél a céljaidért!

Persze Jobs nem pusztán a szavak szintjén volt elkötelezett. Az a típus volt, aki mindent elkövetett azért, hogy tervei valóra váljanak. Ez a vonás már gyerekkorában is markánsan megmutatkozott, amikor a tizenéves Jobs egy iskolai projektjéhez néhány számítógép alkatrészt akart beszerezni. Az alkatrészek beszerzése pedig komoly nehézségekbe ütközött. Ezért Jobs úgy döntött, hogy felhívja Willam Hewlettet, a Hewlett-Packard elnökét. Kinézte a számot a telefonkönyvből, felhívta Hewlettet. A hívás olyan remekül sikerült, hogy beszélgetés végére nem csak az alkatrészeket szerezte meg. A Hewlett-Packard elnöke nyári munkát ajánlott Jobsnak, amit ő el is fogadott.

3. Nemet mondani tudni kell!

Jobs legalább annyire büszke volt arra, amire nemet mondott, mint arra, amit igen. Közismert, hogy számos koncepció és prototípus landolt a kukában. Persze a “nem”-ek nemcsak a termékfejlesztések során játszanak fontos szerepet, hanem a személyes döntéseinkben is. Ahogy Steve Jobs a Stanford Egyetemen tartott avatási beszédében is hangsúlyozta: "A tükörbe nézve reggelente azt kérdeztem magamtól: ha ma lenne az életem utolsó napja, azt csinálnám, amit ma csinálni akarok? És amint a válasz egyre többször lett 'nem', tudtam, hogy valamin változtatnom kell."

4. Ne légy csőlátású!

Manapság divatos azzal érvelni, hogy Jobs sem végzett egyetemet és mégis milyen sikeressé vált. Azt azonban már elfelejtik hozzátenni, hogy végtelen kiváncsisága miatt folyamatosan tanult. Alapvetőnek tartotta, hogy megismerkedjen az emberek által alkotott legjobb dolgokkal, majd ezeket, bármilyen területről is származtak, igyekezett felhasználni. A Macintosh sikerének talán éppen az-az egyik titka, hogy zenészek, költők, festők, zoológusok, történészek is dolgoztak rajta, akik persze a számítástechnikával sem álltak hadilábon.

5. Az ötlet nem elég!

Steve Jobs minden innovációja egy nagy, merész jövőképpel és egy nagy adag inspirációval indult. De ez csak az egyik fele a valóságnak, a másik fele a merész ötlet megvalósítása. A nem egyszer éjszakába nyúló munkanapok, az aprólékos kidolgozás, tesztelés és a hibák kijavítása, a végeredmény tökéletesítése. Kell az ötlet, a vizió és az inspiráció, de a megvalósítás nélkül csak fantazmagória marad.

One more thing...

Ha van ötleted valamint a viziód, hogy merre is haladnál és nem félsz felgyűrni az ingujjadat a megvalósításhoz, akkor fontos másokat is megnyerned. Ehhez pedig az kell, hogy másokat is lázba tudj hozni. Ilyenkor elengedhetetlen a láthatóság és a kommunikáció, a márkaépítés, aminek Jobs is mestere volt.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem