7 hiba, amit jobb elkerülni bemutatkozáskor

Egy jó bemutatkozás tömör, informatív, érthető és megjegyezhető. Ezt elméletben sokan tudják, de a megvalósítás gyakran elmarad. Összegyűjtöttem a legtipikusabb hibákat, hiszen ahogy mondani szokták: az okos ember más kárán tanul.

personal_branding.png

1. Csak a foglalkozás

Ez talán a leggyakoribb hiba, bár közel sem annyira súlyos, mint más esetek. Rövid és tömör, hiszen egy egyszerű mondatban el lehet mondani a foglalkozásod vagy poziciód megnevezését – például “tanácsadóként dolgozom” (természetesen ide bármilyen foglalkozás megnevezése behelyettesíthető) - de nem elég informatív. Hiszen ebből még nem derül ki, hogy mikor érdemes hozzád fordulni, milyen helyzetekre kínálsz megoldást. Pedig egy jó bemutatkozás választ ad ezekre a kérdésekre.

2. Betűszavak és varázslók

A UI/UX designer és az ehhez hasonló címkék jól hangzanak, de csak akkor ha a másik is értelmezni tudja. Már pedig a szűkebb szakmai körön túl egyáltalán nem biztos, hogy ismerik mit is takarnak ezek a kifejezések. Ennek egy minősített alesete, amikor valami jópofáskodó kifejezéssel oldja fel valaki a lehetséges feszültséget – például: pixelvarázsló vagyok. Ez rendben is van, hiszen nem kell magunkat halálosan komolyan venni, de ebből nem fogja senki sem megérteni pontosan mivel is foglalkozol 

3. De, azonban és társaik

Ez tipikusan a pályakezdők és a pályamódosítók problémája szokott lenni. “Jogászként végeztem, de most coachként dolgozom” vagy “tervező vagyok, de még csak most kezdtem”, hogy csak néhány példát említsek. Ez egyfelől azt a benyomást kelti, hogy te sem hiszel magadban. Másfelől a másik fél számára sem tiszta, hogy igazából mit is kellene megjegyeznie rólad. A lényeg, hogy a bemutatkozásodban a ‘de’ szónak és szinónimáinak nincs helye.

4. A dicső múlt 

A munkatapasztalat és a végzettséged bizonyos helyzetekben fontos. Az is rendben van, hogy büszke vagy a múltadra, az eredményeidre. Azonban közel sem biztos, hogy ezek ismertetésére az első kézfogás pillanata a legalkalmasabb. “Az ELTE-n végeztem” vagy a “20 éve vagyok cégvezető”, tehát az életrajzi adataidat az önéletrajzodban vagy esetleg a későbbiekben ismertesd, ha adódik rá alkalom. A bemutatkozás pillanatában inkább a jelenlegi állapoton és ne a múlton legyen a hangsúly.

5.Magyarázkodom, tehát vagyok

Ez igazából az előbbi két eset kombinációja. “Már 15 éve dolgozom vezetőként, de még csak 3 éve dolgozom ennél a cégnél (itt ráadásként a cég neve szokott elhangzani).” Nem kell hosszasan részletezni, hogy egy ilyen bemutatkozás mennyire unalmas. Ráadásul sok esetben az elhangzó cégnév a másik fél számára ismeretlen. Ez pedig további magyarázatot igényel, így pont egy valószínűsíthetően nem túl lényeges dologgal megy el az idő.

6. Leg, leg, leg

Én vagyok itt a leg… és ide tetszés szerint behelyettesíthető bármilyen jelző (például: fiatalabb, idősebb, tapasztalatlanabb, tapasztaltabb, st.). Ha voltál már konferencián, ha egyszer is ültél már tréningen, akkor egész biztosan hallottál már ilyen bemutatkozást. Mindig van valaki, aki úgy mutatkozik be, hogy valószínűleg ő a legfiatalabb vagy a legidősebb (a leg- után tetszés szerinti jelző behelyettesíthető). Ne címkézd fel magad ezekkel a jelzőkkel, hiszen ezzel pont az ellenkező hatást válthatod ki.

7. A szószátyár

Vannak helyzetek, amikor két-három perc egy örökkévalóságnak tűnik. Ilyen szituáció az is, amikor valaki a bemutatkozást összetéveszti egy önéletrajzi ihletésű kisregény bemutatójával és hosszasan ecseteli csodálatos tulajdonságait, nem fukarkodik a szavakkal. Szerencsére ez inkább írásban szokott előfordulni, de szemtől-szemben is előfordul. Ilyenkor ember legyen a talpán, aki ki tudja válogatni a lényeges információkat és mosolyogva végig hallgatni a bő lére eresztett monológot. A megoldás: a kevesebb, több elvének alkalmazása. Még akkor is, ha egyébként szeretsz és tudsz is beszélni.

Már attól is jelentősen javul a bemutatkozásod minősége, ha ezeket a hibákat elkerülöd. De ha valóban jó bemutatkozásra vágysz, gyakorlati tanácsokért kattints ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem