Így sződd a kapcsolati hálód!

Kapcsolatrendszerünk az egyik legfontosabb eredője annak, hogy életünk és munkánk során hogyan érvényesülünk. Azonban a megfelelő kapcsolati háló építését számos tényező befolyásolja, többek között a saját agyunk. 

kapcsolatepites_es_enmarka.jpg

A megfelelő kapcsolati háló számos előnnyel jár. Lehetőséget ad bizonyos társadalmi jártasságok elsajátítására, hozzáférhetünk nem nyilvános információkhoz, megismerhetünk a sajátunktól eltérő tapasztalatokat és nézőpontokat. Ezáltal gondolataink új irányt kaphatnak, ötleteinket más megvilágításban láthatjuk és nem utolsó sorban segítheti szakmai érvényesülésünket. 

Ehhez azonban az is szükséges, hogy a kapcsolati hálónk ‘széles’ legyen és olyan emberekből álljon, akik valóban más tapasztalatok birtokában vannak, más területen dolgoznak és adott esetben a miénktől eltérő álláspontot képviselnek, más véleményt vallanak. Ez elméletben jól hangzik, de a legnagyobb akadály ez esetben a saját agyunk. 

kapcsolatepites_es_personal_branding.jpg

A Nobel-díjas tudóstól, a bolti eladóig, mindenki agyát elárasztják bizonyos prekoncepciók és olyan gondolkodási mintázatok, melyek sok esetben észrevétlenül befolyásolnak bennünket. Ezek azok a gondolat- és viselkedési mintázatok, melyeket a pszichológusok és szociálpszichológusok kognitív torzításoknak neveznek.

Ezek jó része arra szolgál, hogy bízzunk saját észlelésünkben és védelmezzék pozitív énképünket. De pont ezek a torzítások felelősek számos rossz döntésünkért, téves ítéletünkért vagy éppen helytelen meglátásainkért. Például, hajlamosak vagyunk olyan információkat keresni, melyek megerősítik a meggyőződéseinket és elhanyagolni azokat, amik megkérdőjelezik ezeket.

Ez az a bizonyos megerősítési torzítás, ami jelentős szerepet játszik abban, hogy milyen könyvek kerülnek a könyvespolcunkra, milyen könyvjelzőket mentünk el a bőngészőnkben és milyen emberek társaságát keressük, az-az ki lesz fontos része a kapcsolati hálónknak. 

kapcsolatepites_es_szemelyes_marka.png

Persze, rendkívül kényelmes, ha az ember nem találkozik a sajátjától eltérő véleménnyel. Azonban hosszú távon mindenképpen káros, hiszen ilyenkor nincs vita, nem kell megkérdőjeleznünk dolgokat, nem kell új nézőpontból szemlélnünk jelenségeket. Összességében, nem kényszerít semmi a gondolkodásra. Az-az pont a kapcsolatépítés egyik fontos funkciója sérül.

És, hogy mit tehetünk ez ellen? Már az is sokat számít, ha tisztában vagyunk ezzel a jelenséggel. Első lépésként pedig az is megfelel, ha kimozdulunk a saját szűkebb szakmai területünkről. Olyan emberek társaságát is keressük, akik a miénktől eltérő területen tevékenykednek. Így, a miénktől eltérő szakmai nézőpontokat, tapasztalatokat is megismerhetünk és a kapcsolati hálónk is szélesedik.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem