Jelenlét és testbeszéd

Gondoltál már valaha arra egy előadás után, hogy bárcsak megismételhetnéd, bárcsak lenne egy második esély? Megtörtént már veled, hogy legjobb gondolataid, válaszaid csak a lépcsőházban jutottak eszedbe? Amy Cuddy - a Harward Business School professzora -, nem rég magyarul is megjelent könyvében azt ígéri, hogy apró kis változtatásokkal, csökkenthetjük az ilyen és ehhez hasonló események számát.

img_3104.jpg

Van, amikor hosszas dillemázás eredménye egy könyvajánló. A könyv érdekes, elgondolkodtató, jól összefoglalja a terület eredményeit. Ezzel együtt is ott van egy ’de’, ami némiképp zavaróan hat. Amy Cuddy könyve is ilyen. Először nézzük az erényeket – amiért mégis az ajánlás mellett döntöttem -, majd lássuk azt a bizonyos zavaró tényezőt, hogy teljes legyen a kép.

Az általános érdeklődés - és a közérdeklődésre számot tartó tudományos kutatások – fókuszában sokáig a testbeszéd másokra gyakorolt hatása és ennek következményei álltak. De aztán Amy Cuddy kiállt a TED színpadára és azt ajánlotta, hogy a testbeszéd másokra irányuló hatásai mellett vizsgáljuk meg azt is, hogy non-verbális jelzéseink – az arckifejezésünk, a testbeszédünk és legfőképp a testtartásunk – milyen változásokat idéznek elő bennünk. 

amy_cuddy_1_1.jpg
Cuddy tétele – amit kutatási eredményekkel is alátámasztott - az, hogy nemcsak a gondolataink, az éppen átélt érzelmeink hatnak a testbeszédünkre, hanem ez egy oda-vissza folyamat: a testbeszédünkkel, a testtartásunkkal is befolyásolhatjuk gondolatainkat, érzelmeinket. Ebből pedig az is következik, hogy bizonyos pózok – testhelyzetek – befolyásolják azt, hogy egy adott helyzetben milyen teljesítményt tudunk nyújtani. 

Persze, nem Cuddy az első, aki tudományos vizsgálódásai során azt a kérdést feszegette, hogy non-verbális viselkedésünk milyen folyamatokat indít el bennünk. Azonban ő az első, akinek sikerült nagy érdeklődést generálnia a téma iránt. Oly annyira, hogy mára már több mint 37 millióan nézték meg előadását. Azóta pedig – részben a felfokozott érdeklődésnek is köszönhetően - a rövid éppen, hogy 20 perces előadásból, egy többszáz oldalas könyv is született: Jelenlét – Így beszél a tested címmel. 

img_3100.jpg

A címben szereplő jelenlét szó ez esetben, nem a szó spirituális értelmét jelenti, pusztán az arrogancia nélküli magabiztosságra utal. A könyvben Cuddy nem pusztán saját kutatási eredményeit ismerteti – ez csupán kisebb része a kötetnek -, hanem aprólékos kutatómunkával összegyűjtötte az idevágó tudományos eredményeket is. Mégsem egy száraz kutatási katalógusra kell gondolni, hiszen rengeteg érdekes történet és számos praktikus tanács is található a kötetben. Ráadásul, Cuddy közérthetően ír arról, hogyan alakítja testbeszédünk azt, hogy kik vagyunk, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben és hogyan lehetünk magabiztosak fokozottan stresszes helyzetekben épp úgy, mint a mindennapokban. 

Összességében, az aprólékos munkával összeszedett információkból megismerhetjük a non-verbális jelek másokra és saját magunkra gyakorolt hatását. De nemcsak saját működésünk megértéséhez kerülünk közelebb, hanem bizonyos társas helyzetek dinamikáját is jobban fogjuk érteni – például tárgyalási helyzeteket, állásinterjút vagy akár azt, hogy milyen szempontok játszhatnak szerepet a kockázati tőkebefektetők döntéseiben. Ennek megértése pedig hozzásegíthet bennünket ahhoz, hogy magabiztosabban viselkedjünk. 

amy_cuddy_1.jpg

Ahogy már említettem, a szerző saját szociálpszichológiai kísérlete – amit még a TED előadása előtt, 2010-ben publikált kutatótársaival közösen – csak egy a számos ismertetett kutatás között. De pont ez a kutatás az, ami miatt elgondolkoztam, hogy ajánlhatom-e a kötetet. Ugyanis, már szeptember végén, október elején elolvastam a könyvet. Nagyjából akkor, amikor a New York magazin, Science of Us rovata beszámolt arról, hogy Cuddy egyik szerzőtársa elhatárolódott a közösen végzett kísérlettől és megkérdőjelezte a kutatási eredményeiket. 

A kutatási eredmények nyilvános megkérdőjelezése súlyos dolog, pláne ha ezt egy szerzőtárs teszi. És pont ez, az a bizonyos ’de’, ami késleltette az ajánló megírását. Elgondolkoztatott, hogy milyen mértékben kérdőjelezi meg a könyv egészét ez az eset. De nemcsak gondolkoztam, hanem jó néhány a könyvben említett kísérlet ismertetését, kutatási beszámolóját, illetve eredményeit taglaló cikket elolvastam. Emellett annak is utána néztem, hogy a könyvben említett kutatásokkal kapcsolatban felmerültek-e hasonló kételyek. (Persze, nem az összes említett kisérletnek jártam utána, hiszen ebből több száz van a könyvben. Csupán véletlenszerűen kiválasztottam 25-öt.) Ezek között nem volt olyan, amivel szemben bármilyen kétely megfogalmazódott volna.

jelenlet_konyv.jpg

Összességében, a mérleg nyelve a könyv felé billen. Úgy gondolom,  a testbeszéddel foglalkozó vizsgálatok megismerése igen hasznos, ha szeretnél jobban kommunikálni és az adódó helyzetekből kihozni a maximumot. Cuddy igen alaposan, rendszerezve és közérthetően foglalja össze a terület kutatási eredményeit. Hiiánypótló a hazai piacon. Éppen ezért, a könyvet mindazok figyelmébe ajánlom, akiknek volt már része az említett lépcsőházi pillanatban (még, ha az nem is egy konkrét lépcsőházban esett meg) vagy pusztán csak szeretnének magabiztosabban jelen lenni kommunikációs helyzetekben.

Amy Cuddy: Jelenlét - Így beszél a tested. Libri Kiadó, 2016.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem