A jó profilkép titka

Kellene egy jó kép, mert éppen lecserélnéd a profilképed, honlapod lesz vagy éppen frissítenéd a meglévőt? Szempontok és gyakorlati tanácsok, hogy a megfelelő kép készüljön, a megfelelő helyre.

profilkep_1.jpg

A másodperc töredéke alatt - egész pontosan 40 miliszekundum - alkotunk véleményt valakiről a fényképe alapján. A jó profilkép definiálása a pszichológusok és szociálpszichológusok kiváncsiságát is felkeltette. Többek között a  University of York pszichológus csapatának érdeklődését is.

A kutatócsapat arra volt kiváncsi, milyen tényezők játszanak szerepet a portré alanyának megítélésében. Ezért a vizsgálat résztvevőit arra kérték, hogy három dimenzió mentén értékeljenek (fotó)portrékat: megközelíthetőség (vajon a képen látható személy segítőkész vagy ártani akar nekem), dominancia (segíthet vagy árthat nekem?) és fiatalság-vonzerő (vajon potenciális partner vagy sem?).

Az első dimenzió - a megközelíthetőség _ megítélésében a száj és környéke, a másodikban - a dominancia - a szemöldök, a szemállása és a bőr tónusa, míg a vonzerő esetén az irisz és a szem környéke játszik hangsúlyos szerepet. Eredményeiket az alábbi ábrában is összefoglalták. A tanulság - nem igazán meglepő módon - a mosoly mind a három dimenzióban szerepet játszik.

twitter-pics-800x607.pngTehát, ha jó benyomást akarsz kelteni a szemlélőben, akkor mosolyogj a profilképeden. De milyen egyéb szempontokat kívánatos figyelembe venni, hogy az énmárkádat is építse az arcképed?

Legyen jó minőségű, nem pixeles, nem homályos és hasonlítson rád. Pontosabban jellemző legyen rád. Tapasztalataim szerint a problémák itt szoktak kezdődni. Hiszen szokatlan érzés magunkat kimerevítve látni egy fotón. Ilyenkor az esztétikai minőség kerül előtérbe: felnagyítódnak az apró tökéletlenségeink, sokkal asszimetrikusabbnak látjuk az arcunkat, az a kedves egy-két kiló plussz, már nem is olyan kedves és jóval több a ránc, mint amire emlékeztünk. 

Ezek valóban problémák lehetnek, ha modellként keresed a pénzed. Ha nem vagy modell akkor fontosabb az, hogy a fotó alapján felismerhető legyél és megjelenítse a hangsúlyozni kívánt tulajdonságaidat - például kedvelhetőség, közvetlenség, vidámság vagy komolyság, stb. 

profilkep_3.jpg

Az elmélet után pedig jöjjön a gyakorlat: mire figyelj, amikor fotózásra készülsz? 

Hol fogod használni az elkészült képet?

A legtöbben a fotós kiválasztásával kezdik, pedig ez csak a harmadik lépés. A legelső az, hogy hol szeretnéd használni a képet: a honlapodon, a blogodon, a Linkedin profilodon vagy éppen állást keresel és az önéletrajzodhoz kellene egy jó kép?

Ugyanis az, hogy milyen felületen, milyen környezetben jelenik majd meg a fotód sok mindent meghatároz. Ha közösségi oldalra készül az új kép - például a Facebookon, Instagramon vagy a Linkedin-en -, akkor a portré a jó megoldás, hiszen a hírfolyamokban csak kicsiben jelenik meg a profilképed. Így, egy egész alakos kép esetén gyakorlatilag csak egy színes folt látszik belőled.profilkep_2.jpg

Mit szeretnél hangsúlyozni a képen?

A komolyság a fontos, a dinamizus, a non-konformizmusod vagy éppen az elegancia? A jelzőket a végtelenségig sorolhatnám. Ilyenkor jön jól az önismeret és az énmárkád stabil alapjai. Ha ismered a legmarkánsabb tulajdonságaidat, a területed sajátosságait és a versenytársaidat (tőlük kell megkülönböztetned magad), akkor nem is nehéz megválaszolni ezt a kérdést. Ha végképp megakadtál, akkor keress néhány képet a neten - amibe bele tudod látni magad vagy tetszik a hangulata - és készíts egy kollázst. Ez egyébként a fotós dolgát is megkönnyíti.

Ki fotózzon?

Ha profi képet szeretnél, akkor ne a fotó-amatőr szomszédot kérd meg rá – bármilyen jó is az Instagram profilja - hanem keress szakembert. Olyat, akinek tetszenek a képei és úgy érzed, hogy tudd rád figyelni, nem sémák alapján dolgozik valamint meghallgatja, figyelembe veszi: te milyen hangulatot szeretnél viszont látni, milyen jellemzőidet szeretnéd megjeleníteni a képen. 

profilkep_4.jpg

Mit viselj?

Én ilyenkor mindig a kedvenc ruhákra szavazok, hiszen ezeket amúgy is sokat hordod, ezért kényelmesen érzed magad bennük. Ez azért is fontos, mert egy fotózás mindig feszültséggel jár, miért nehezítenéd a saját helyzeted azzal, hogy egy számodra szokatlan szettben jelensz meg. (Ráadásul a felismerhetőséget is támogatja, ha gyakran viselt összeállítást választasz.)

Tehát, az a kérdés, hogy miben érzed magad önazonosnak, jellemzően mit viselsz? Az évszakot is érdemes figyelembe venni - azt, hogy mikor használod fel az elkészült képeket -, hiszen nyáron furcsán hathat egy pulóveres  összeállítás és fordítva: télen a nyári ruhás kép. Bónusz tipp: két-három variációt készíts össze és vigyél magaddal a fotózásra. Így, akár többféle hangulatú kép készülhet.

Hol készüljenek a képek?

Fotózás = műterem – gondolják sokan. Azonban, ha egy egész picit is szorongós vagy és nem akarsz feszengeni, akkor számodra megszokott helyszínt válassz. Olyan helyszínt, ahol – a helyzethez képest jól tudod érezni magad. Az irodádat vagy éppen valami külső helyszínt, amihez jó élmények fűznek. Ez akár egy kültéri helyszín is lehet.  A külső helyszínen általában szebbek és természetesebbek a fények is, ezért kisebb az esély arra, hogy steril, művi legyen a végeredmény.

Ha pedig a végeredményt ellenőriznéd, akkor próbáld ki a PhotoFeelert, ezen az oldalon ugyanis valós emberekkel tesztelheted a használni kívánt profilképed. A PhotoFeeler csapata egy bejegyzésben is összegezte az értékelések tapasztalatait - több mint 60.000 szavazatot elemeztek. Az adatok alapján, ha kompetensnek és kedvelhetőnek szeretnél látszani a profilképeden: ne takard el a szemed napszemüveggel vagy a hajaddal, picit húzd össze a szemed és inkább formálisabb legyen az öltözéked. És, ahogy már sejtheted: mosolyogj.

Képek: innen, innen és innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem