Sémák nélkül

Nem vagyok ítélkező, nem kategorizálom, nem dobozolom az embereket, nyitottan állok mindenkihez. Csodálatosan hangzik. Kár, hogy nem igaz. 

enmarkaepites_4.png

Mindannyian kategorizálunk, dobozolunk, sémák mentén rendezzük el a minket körülvevő világot. A folyamat gyors és automatikus, legtöbbször tudatában sem vagyunk. Ugyanis a minket érő információáradatot az agyunk különböző módon dolgozza fel. Sok esetben nem rögzítjük egy új esemény összes részletét, hanem a már meglévő sémákkal hasonlítjuk össze. Ez biztosítja a gyorsaságot és segíti a tapasztalatok felidézését. A dolog árnyoldala, hogy az így elraktározott információ könnyen torzul és az általánosítás miatt pontatlan lesz. enmarkaepites_1.pngNincs ez másképp egy másik ember esetében sem. Nem raktározzuk el egyszerre az összes személyes jellemzőit, e helyett inkább sémába foglaljuk őt. Ezután ez a sematikus, sztereotíp kép könnyebben előhívható és kapcsolható lesz az adott személyhez. enmarkaepites_2.pngHa például azt halljuk, hogy X.Y. egy könyvelő. Máris egy sor dolgot tudni vélünk róla. És ezzel nincs is semmi baj, hiszen ez egy teljesen racionális folyamat. Nem lehet minden egyes embert részleteiben, analitikusan megismerni, nincs rá elég energia, lehetőség, idő, motiváció és talán nincs is szükség rá. Ha besorolom egy kategóriába, ez a kapcsolatok jelentős részében teljesen kielégítő lehet.enmarkaepites_3.pngEgész addig amíg mi magunk nem kerülünk olyan helyzetbe ahol ezek a láthatatlan dobozok akadályozzák a céljaink megvalósítását. Rosszul sorolnak be bennünk és egy olyan kép alakul ki rólunk, melynek nincs sok köze a valósághoz. De mit tehetünk ez ellen?enmarkaepites_5.pngA jó hír az, hogy ez a fajta kategorizálás nem zsákutca, ahonnan nincs visszaút. Ha például a már említett, X.Y. könyvelőről több információt kapok, a róla alkotott képem árnyaltabbá válik, más tulajdonságai lehetnek meghatározóak. Tehát, ha azt szeretnénk, hogy ne egy sablonos benyomás alakuljon ki rólunk akkor fel kell ébresztenünk a másik kíváncsiságát, hogy egy közelebbi pillantást vessen ránk. Hitelesen, következetesen és a másik számára érdekesen kell megmutatnunk jellemző tulajdonságainkat. Ez pedig tanulható.

Képek: innen.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem