5 dolog az első 60 másodperchez

A mai témáról valószínűsíthetően, már rengeteg cikket írtak. Persze, jó néhányan már túlhaladottnak is gondolják és eltemették. Én azonban tartom annyira fontosnak, hogy átismételjem és összefoglaljam a tudnivalókat, hiszen az első 60 (vagy éppen 30) másodperc sokat számít. Tehát néhány tudnivaló a bemutatkozásról azaz, arról a bizonyos elevator pitchről.

pitch.png

Soha nincs kész

Az első és legfontosabb, hogy a bemutatkozásod soha nincs készen és nem elég, ha csak egyfajta, előre megírt mondataid vannak. Mindig dolgoznod kell rajta. Hiszen a helyzetek is változnak, amiben használod. Nem mindegy, hogy milyen környezetben, milyen alkalommal, hány ember előtt kell bemutatkoznod. Így minden alkalommal érdemes átgondolni, hogyan tedd ezt.

A különböző helyzetben elhangzó elevator pitcheidnek van azonban egy közös magja, amit tartalmaznia kell: ki vagy, mivel foglalkozol és valamilyen speciális csak rád jellemző információ. A rendelkezésedre álló, maradék 55 vagy éppen 25 másodperc (de erről később) az, ami változik. 

Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál: egy amerikai gyalogos, egy francia őrvezető, egy angol géppuskás és egy orosz hússaláta...

Ez persze nem jelenti azt, hogy rögtön ezekkel az adatokkal kell kezdenünk. Egy apró trükk: legyen olyan az első mondatunk, hogy kíváncsiak legyenek a másodikra is. Gondold végig, például egy jó regény első mondata gyakran olyan hatásos, hogy éveken át emlékszünk rá.  Egy jó első mondat nem pusztán emlékezetessé tesz és megragadja a figyelmet, hanem erősíti (vagy éppen megcáfolja) a külsőd és a viselkedésed alapján ekkorra már kialakult benyomást.

De milyen is a jó elevator pitch? 

Ha informális eseményről például egy fogadásról van szó, akkor azt szoktam mondani, hogy az a bemutatkozás a jó, ami megállítja a másikat a büféasztal felé menet. De még jobb, ha kérdezésre ösztönzi a másikat. Így alkalmat teremt a további beszélgetésre. A tévhitekkel ellentétben egy jó pitch nem elad. Nem is ez a célja. A cél nem a mindenség elmondása 60 - informális helyzetben 30 - másodpercbe tömörítve hanem az, hogy felébresszük az adott hallgatóság kiváncsiságát.

Tehát, az alábbi szempontokat nem árt megfontolni: milyen formátumú az esemény, mikor hangzik el a bemutatkozás, kik vesznek részt és hányan vannak illetve van-e konkurens a közelben. Ezek az információk segítenek eldönteni, hogy éppen mit érdemes elmondanod magadról.

Félénkség nélkül

A pitchben a félénkségnek és bizonytalankodásnak semmi helye nincs. Ha hiányzik a szenvedély, érzékelhetően unottak vagyunk, akkor ezt nem várhatjuk el másoktól sem. Ha hiszünk az ötletünkben, szolgáltatásunkban, vagyis abban, amit csinálunk, akkor ezt meg is kell tudnunk mutatni. Azonban nem szerencsés, ha a hiányzó lelkesedést színészkedéssel pótoljuk, mert nem lesz hiteles az összkép. 

Gyakorlás

Van, aki magabiztosnak születik, vannak, akik megtanulják, és vannak, akik soha nem lesznek teljes mértékben magabiztosak. Bármelyik csoportba is tartozol a gyakorlás soha sem árt. Addig érdemes gyakorolni, amíg a pitched alapját annyira tökéletesen tudod, hogy bármilyen helyzetben nehézség nélkül, rugalmasan alkalmazhatod. tökéletesre nem csiszoljuk.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem