Inkább lopj, mint másolj!

Napi bosszankodás forrássa lehet, amikor másolják, lopják az ötleteid, szövegeid vagy éppen a terméked. Pedig a lopás és a másolás nem ugyanaz. Nézzük, miért! 

screen_shot_2014-03-20_at_14_13_34.png

Aki másol, az gyakorlatilag gondolkodás nélkül veszi át az ötletedet (cikked, szolgáltatásod, stb.). Tulajdonképpen megismétli az eredményt. Ebből gyakran középszerű megoldások születnek és a másolás ritkán károsítja az eredetit. Az eredeti ettől még bizonyíthatóan eredeti marad. Igazából ez, az az eset, amin a legtöbben bosszankodnak - pedig nem feltétlenül kellene. 

screen_shot_2014-03-20_at_14_14_21.png

Ezzel szemben a lopás - az egyszerűség kedvéért nevezzem így, mivel a két dolgot valahogy meg kell különböztetni - nem az eredmény megismétlését jelenti. A lopás nem könnyű. Az aki lopja az ötleted, az visszamegy a folyamat elejére. Igyekszik megérteni a funkciót, az elvet és azt a problémát, amire megoldást kínáltál. Bizonyos szempontból ez sokkal veszélyesebb. Hiszen ebben a folyamatban, a tiédnél jobb megoldások születhetnek. Ez valódi konkurenciát jelenthet (és károkat okozhat) számodra. Szerintem ez az igazán bosszantó, de egyben inspiráló helyzet, amiből sokat lehet tanulni. (És ez az, amiről az illusztrációként használt fotók készítője Autin Kleon is ír könyvében.)

screen_shot_2014-03-20_at_14_14_03.png

Szóval bosszankodás helyett, inkább T.S Eliot szavait tartsd szem előtt és inkább a lopással foglalkozz, hiszen abból még valami jobb is lehet: "Az éretlen költők utánoznak, az érett költők lopnak, a rossz költők elcsúfítják, amit elvesznek, míg a jók valami jobbat csinálnak belőle, vagy legalább valami különbözőt." 

Képek: Austin Kleon.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem