Tárgyesetek - Győri Noémi

A világ rangos színpadain koncertezik – fellépett többek között a Carnegie Hallban –mesterkurzusokat tart, zenei versenyeket nyer, a manchesteri Royal Northern College of Music tanársegédje. Emellett a müncheni Orchester Jakobsplatz kamarazenekar szólófuvolása, és vendégként olyan kiemelkedő zenekarokban lépett fel, mint a Bécsi Filharmonikus Zenekar (Bécsi Operaház), vagy a BBC Filharmonikusok, hogy csak a legfontosabbakat emeljem ki. Mindehhez még csak éppen 30 éves. Ő Győri Noémi, korosztályának egyik legígéretesebb fuvolaművésze. Most pedig a Tárgyesetek sorozat vendége. 

noemi_gyori.jpg

Miért ezt a tárgyat választottad?

Olyan dolgot akartam választani, ami jelen van a mindennapjaimban, emellett jól szimbolizálja a tevékenységemet és valamilyen módon lenyomata a gondolataimnak is. Ezért választottam ezt az összecsukható tükröt. A tükröknek ugyanis nagy jelentősége van egy művész életében, szó szerint és átvitt értelemben is: benne van azon kettősségek és tükröződések sorozata, ami végigkíséri egy művész életét. Ha alaposan megnézed, láthatod, hogy az egyik fele egy sima, a másik fele pedig egy nagyítós tükör.

Előadóként folyamatosan szembe kell néznünk önmagunkkal és a közönséggel is. Minden egyes koncertet komoly önálló munka előz meg, aminek során folyamatosan a saját hibáinkkal, tökéletlenségeinkkel kell szembesülni. Végül a színpadra viszont már úgy kell kiállni, hogy az ember elégedett és tetszik neki, amit létrehoz. Ez azért nagyon fontos, mert egy jó művész ezen a magabiztosságon és elmélyültségen keresztül tükrözheti gondolatait a hallgatóság felé, ezzel ténylegesen egy másik világba vezetve őket. 

A koncertekre való felkészülés során fel kell nagyítanunk a dolgokat, így lehet az apró részleteket csiszolni. Sokan nem is tudják például, hogy több évtizeden keresztül fejlesztgetjük mondjuk azt, hogy a fuvolába, vagyis tulajdonképpen egy fémcsőbe fújva milyen hangot tudunk kihozni, vagy hogyan billentjük az ujjainkat. Ezek olyan apró részletek, amik igazából a gyakorlás során is csak nagyítóval láthatóak. Az előadás közeledtével végül ennek a sok apró részletnek kell egyetlen egésszé összeállnia.

A tükör azt is jelképezi, hogy művészként másként kell látnunk a világot. Észre kell vennünk olyan részleteket, amiket más nem, fel kell tudnunk fedezni a dolgokban a különöset. Ehhez szükséges egy egyedi, “saját tükör”, amin keresztül nézed, látod a világot. Jól szimbolizálja ezt, ha belenézel ennek a konkrét tükörnek a nagyítós oldalába: teljesen szokatlan dolgokat látsz, mert valamilyen irányba eltorzítja a valóságot. gyori_noemi_tukor2.jpgEgyébként, ezek a parabolikus tükrök óriási erővel gyűjtik, összpontosítják a fény energiáját, hogy aztán egy pontra fókuszálva tükrözzék azt vissza. Ez is egy fontos jellemzője a munkámnak. Teljesen váratlan szituációkban, bármilyen helyzetben tudnom kell tökéletesen koncentrálni a feladatra, a próbára, vagy az előadásra.

Végül, ennek a tükörnek a sokszínűsége talán azt is reprezentálhatja, hogy zenészként folyamatosan különböző kultúrákkal találkozik az ember: különféle helyekről származó művészekkel, előadókkal dolgozik együtt, és különféle országokból érkező szerzők műveit interpretálja. Emellett az egyes kultúrák közönsége is teljesen eltérő lehet. Ehhez óriási flexibilitásra van szükség: tudni kell nagyon más mentalitású munkatársakkal is kooperálni, képesnek kell lenni befogadni a legkülönbözőbb helyzeteket is. Közben természetesen meg kell őrizni saját magadat, a te egyéni realitásodat és szemléletedet. 

Mi a története? Hogyan került hozzád?

Ez a pici, összecsukható tükör szerintem gyönyörű. Mindössze egy fontért vettem Londonban egy hippi piacon. Ez most az én tükröm, ami utazik velem mindenhova a világban. Viszont a különböző tükrök már a kezdetektől fogva végigkísérnek az életemben. A Zeneakadémián is kötelezően van egy tükör minden teremben, ami a tanulást, például a tartás, mozgás kontrolljának elsajátítását segítik. Én azóta mindig igyekszem egy kis tükröt magammal hordani, amit gyakorlás közben a kotta mellé teszek a kottatartóra, így ellenőrzöm gyakorlás közben a helyes szájtartásomat és a hangképzési technikámat, amit e nélkül nem látnék. gyori_noemi_tukor1.jpg

Mégis ez a kis tükör az ilyen jellegű technikai mivoltánál jóval többet jelent nekem. Megtestesíti az élet különböző síkjait, azt, hogy igazából soha sem létezik egyetlen valóság. Sőt, folyamatosan figyelmeztet arra, hogy mennyire sokféle arca van a dolgoknak, nincs olyan, mint kizárólagos “jó” megoldás. Gondolj csak bele, adott egy több száz éves kotta. El tudod olvasni, érted a szavakat, de neked kell felfedned a szavak közt lévő kapcsolatokat, azt, hogy a zeneszerző mit, miért helyezhetett el a darabban. Ezeket kell tulajdonképpen dekódolnod és továbbadnod a közönségnek. Óriási a lehetőségek tárháza egy-egy mű előadásakor, amelyek között választani kell annak érdekében, hogy kottahű, korhű, de mégis egyéni interpretáció valósuljon meg. Az egész olyan, mint a kódfejtés.

Mekkora jelentősége van a tárgyaknak az életedben?

Természetesen a hangszerem nagyon fontos számomra, annak ellenére, hogy az tulajdonképpen “csak” egy eszköz. Ha velem van, akkor szinte folyamatosan az ölemben tartom. Egy hangszer folyamatos figyelmet, törődést igényel, karban kell tartani, vigyázni kell rá. Pont emiatt és a mindennapi intenzív használat miatt óhatatlanul érzelmileg is fontossá válik.

Ezen kívül a tárgyakat igyekszem távol tartani magamtól. Rengeteg helyen, hét különböző országban és nyolc városban laktam, ezen belül néha több lakásban is. A költözéseken kívül és közben is folyamatosan úton voltam. Éppen ezért edzenem kellett magamat arra, hogy elfogadjam: elhasználódnak a tárgyak, vagy gyakran meg kell válnom tőlük. Rengeteg helyzetben praktikus okokból csak kevés dolgot vihetek magammal, ezért a belső biztonságomat, otthonosságomat nem az engem körülvevő tárgyak biztosítják. 

A számomra fontos emlékeket, gondolatokat, élményeket és dolgokat inkább belül igyekszem gyűjtögetni. Van mégis kivétel: imádok könyveket, kottákat és CD-ket vásárolni, ezeknek egyszerűen nem tudok ellenállni. Így aztán egy-egy költözéskor folyamatosan szentségelek, mert ezeket persze nagyon munkás bepakolni és szállítani. Mégis nagyon fontos számomra, hogy ezek a tárgyaim mindig kövessenek oda, ahova költözöm, ahol adott időben az otthonom van. 

 

Azt szokták mondani, hogy egy-egy ajándékba adott tárgy arra is jellemző, aki adja. Mi a legjobb tárgy, amit valaha ajándékba adtál?

Amikor Gergő (Madaras Gergely karmester, Noémi férje) befejezte a tanulmányait Bécsben, az egy óriási és fontos esemény volt. Az egyetem öt éves képzése végén négy karmestert választanak ki a végzősök közül, akik a Bécsi Rádiózenekarral a Musikverein Aranytermében diplomázhatnak, ami természetesen egy hatalmas lehetőség. Gergő egyike volt ennek a négy kiválasztottnak.

Diploma-ajándékul készítettem neki egy könyvet, Útravaló címmel. Számára fontos embereket kértem arra, hogy írjanak bele és küldjenek fényképeket is. Ez nem egy emlékkönyv, nem a múltról szól, hanem a jövőről; arról, hogy mi lesz vele és mit kívánnak neki az őt ismerő és hozzá közel álló emberek. Nagyon sok időt töltöttem a szerkesztéssel és a könyv elkészítésével, hogy a forma és a külső méltó legyen a tartalomhoz. Azóta már több év eltelt, de Gergő ma is gyakran olvasgatja és rengeteget jelent neki ez a könyv.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem