Nincs túl rövid beszéd

"Olvasd el Roman-Raphaelson könyvét. Háromszor." Talán emlékeztek, ez volt David Ogilvy első javaslata az olvashatóbb írományok érdekében. Hallgattam Ogilvyre. Beszereztem és nem bántam meg.

roman-raphaelson.jpg

Roman és Raphaelson könyve  - Writing That Works: How to Communicate Effectively In Business - valóban alapmű. Időtálló és használható kommunikációs tanácsokat tartalmaz. Jól olvasható és könnyen emészthető formában. Olyan szempontokat mutat meg, melyek az elmúlt harminc évben (az első kiadás óta) semmit sem vesztettek érvényességükből, annak ellenére, hogy sokan leírták már őket azóta, de még mindig sokan hagyják figyelmen kívül. Ízelítőül, néhány megfontolandó tanács a beszédírás szempontrendszerét bemutató fejezetből:

A saját [egyéni] nézőpontodból mutasd be a témát


Néhány cinikus azt állítja, hogy tudattalanul minden beszéd címe az "hogyan lehetsz olyan, mint én". A közönség nem feltétlenül vár egy ilyen című előadásra, de a jó beszédek szinte mindig erősen személyes nézőpontből közelítik meg a témát. [...]

Azon elképzelésektől lesz jó egy beszéd, amikben hiszel. Tom Peters, az In Search of Excellence című könyvében, azt tanácsolja, hogy ne beszélj olyan témáról, melyhez nem kötődsz: "Ragaszkodj, ahhoz a témához, mely igazán érdekel, és ezt a szenvedélyed ne titkold el. A beszélő nyilvánvaló lelkesedése mindig magával ragadja a közönséget. "

Indíts gyorsan


Lehet, hogy valóban "megtiszteltetés és kiváltság" a felkérés, de az emberek nem azért jöttek, hogy ezt meghallgassák. Vesd bele magad, a mondandód "közepébe". Lehet, hogy az alkalom megkíván némi formális, udvariasságot, de ez legyen a lehető legrövidebb. [...]

Azzal a leglényegesebb ponttal kezdj, amire szeretnéd, hogy emlékezzenek a beszéded után, majd a végén ezt mond el újra. De ne csak ismételj ("Mint ahogy azt a beszédem elején mondtam ..."), hanem egy élénk jól megjegyezhető kép formájában tedd ezt. 

Írj úgy, ahogy beszélsz


Ne úgy gondolj a szövegedre, mint egy előadásra. Gondold azt, hogy ez egy baráti beszélgetés[...]

Olvasd fel a beszéd tervezetét és addig szerkeszd, amíg olyan nem lesz, ahogy természetesen beszélnél. Egy beszédíró sokat tud segíteni, de végső soron a beszédnek téged kell tükröznie. Soha ne fogadj el egy más által készített szöveget addig, amíg meg nem győződtél arról, hogy passzol hozzád.

Hagyd a közönséget gondolkozni

Az igazán szuper beszéd az, mely arra inspirálja a közönséget, hogy egy új szemszögből gondolja újra az adott témát. A  hitelesség támogat a célod elérésében, ha a közönség úgy érzi, hogy a személyes tudásodat osztod meg velük.

Nincs túl rövid beszéd


Volt már olyan, hogy azt gondoltad, ez a beszéd jó volt, de egy kicsit túl rövid? A legjobb beszédek húsz percnél rövidebbek. Gondolj, mindig erre...

 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem