A személyes márka ereje

Az énmárka építése a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Még véletlenül sem hazugság, hanem beváltott ígéret.

enmarka.jpg

Thomas Edison és Nikola Tesla, a két nagyszerű feltaláló neve sokak számára ismerősen csenghet. Az már viszont kevésbé ismert, hogy Edison gazdagon, elismeréstől övezve, míg Tesla egy szegényes hotelszobában, magányosan fejezte be életét. Mi a különbség kettőjük között?

A jelenség régi, csak a fogalom új

A legfontosabb talán az, hogy Tesla kiemelkedő tehetsége ellenére mindig inkább háttérben maradt, visszavonultan alkotott, míg Edison felismerte a szociális kapcsolatok és szakmai ismertség fontosságát, s így a legjobb munkatársakat tudta maga köré gyűjteni.

Edison személyes kapcsolati hálójában többek között megtaláljuk Henry Fordot, az autóipar úttörőjét, a gumiabroncsot feltaláló Harvey Firestonet, továbbá Warren G. Hardingot, az Egyesült Államok 29. elnökét is. Edison stratégiájának hatékonyságát plasztikusan szemlélteti az is, hogy előbb a párizsi leányvállalatán keresztül, majd Amerikában közvetlen beosztottjaként foglalkoztatta Teslát.

Ez az a különbség, amit ma egészen egyszerűen úgy mondanánk: Edisonnak erősebb volt az énmárkája. Nem a jelenség új tehát, hanem a fogalom.

Sőt, magát a folyamatot is leírta már Napoleon Hill 1937-ben, a Think and Grow Rich című könyvében, igazán ismertté mégis csak Tom Peters vezetési tanácsadónak köszönhetően vált az énmárka fogalma, nagyjából ötven évvel később.

11-09-11-be-yourself.jpg

Miért fontos az énmárka?

A kognitív pszichológia egyik legfontosabb alapvetése, hogy a világ megismerését és rendszerezését gondolkodási sémák és értelmezési keretek segítségével végezzük. Ennek részeként címkéket aggatunk mindenre és mindenkire. Éppen ezért elkerülhetetlen, hogy egymást is felcímkézzük. Ezt a mások fejében velünk összefüggésben zajló folyamatot befolyásolhatjuk egy következetes personal branding stratégiával.

Amennyiben ezt az előfeltevést elfogadjuk, akkor az énmárka nem más, mint azon várakozások összessége, ami mások fejében él velünk kapcsolatban. A kérdés tehát nem az, hogy szükséges-e építeni-e saját márkánkat, hanem hogy mennyire tudatosan tesszük ezt.

Természetesen az autentikus énmárka nem azt jelenti, hogy egy személyiségünktől idegen, távol álló szerepbe kellene bújnunk. Meglévő szakmai teljesítményre, valódi tulajdonságokra, értékekre és képességekre épül. Egyszerűen fogalmazva: megmutatja, miben vagyunk igazán jók vagy miben különbözünk a többiektől.

Ez akár az egyszerűség és némi beszédhiba sajátos keveréke is lehet, mint például Jamie Oliver esetében. A bájosan pösze séf mára a világ egyik legkedveltebb televíziós személyiségévé és Nagy-Britannia egyik leghíresebb exporttermékévé vált. A négygyerekes apuka egyszerűen elkészíthető receptjeivel, a szakkifejezéseket nélkülöző leírásaival és stílusával hitelesen hozza a “fiú a szomszédból” figuráját, amelynek egyszerűségéhez azóta is következetesen ragaszkodik. 

Nem instant gyógyír

Az énmárka építése tehát a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Nem instant gyógyír, hanem kitartó és következetes munka, tudatos építkezés.

Az erős énmárka egységességet, hitelességet, minőséget takar - jól bizonyítja ezt Guy Kawasaki példája. Kawasaki üzletfejlesztési tanácsadóként és kockázati tőkebefektetőként tevékenykedik napjainkban. Karrierjéhez a kezdő lökést az Apple-nél eltöltött évek adták meg, a vállalat evangélistájaként kulcsszerepe volt a cég termékei iránti határtalan rajongás kialakításában. Erre mondhatjuk azt, hogy jókor volt jó helyen és élni tudott a lehetőséggel. Azonban azóta sem pihen babérjain, hanem - ahogy az evangélistákkal megesik - saját egyházat alapított, önálló céget indított.

Kellemetlen, ha nem törődnek az ötleteiddel, de még rosszabb, ha senki nem tud róluk – lehetne a mottója Kawasakinak, aki ma is sokat tesz azért, hogy tevékenysége ne maradjon rejtve. Gondosan ápolja személyes márkáját, eredeti gondolatai, közvetlen stílusa, kitartó munkája és online aktivitásai ismertté és igencsak sikeressé tették.

personal_branding_3.jpg

Hogyan kezdjük el?

A márka nem pusztán a csomagolástól, hanem a minőségétől lesz az, ami. Ennek persze sok összetevője van: a szakmai teljesítmény, a személyiség, a következetes kommunikáció, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság egyaránt fontos lehet. Fontos az átláthatóság is, vagyis hogy tudatosan vállaljuk azt, akik és amilyenek vagyunk, és ami másoktól megkülönböztet minket.

Egyik kedvenc példám a kissé excentrikus skót whisky mester esete is ezt bizonyítja. Richard Paterson immáron hivatalosan is 45 éve ápol szenvedélyes kapcsolatot a skót whiskykkel és talán az egyik legismertebb név a szakterületén. Egyediségét az adja, hogy ő az egyetlen olyan master blender, akinek a bemutatói szórakoztató előadásokká alakultak az évek során. A nagyobb cégeknél ún. márkanagykövetek járják a világot, míg a Master Blenderek nyugodtan alkotnak Skóciában. Ő ötvözte a kettőt, és belevitte excentrikus személyiségét. Ezzel saját karrierjét is simábbá tette, illetve az őt alkalmazó cég piaci hírnevének növekedéséhez is hozzájárul.

Mik tehát az alapkérdések, amelyekből érdemes elindulni? Kik vagyunk? Mit kínálunk? Miben vagyunk jobbak illetve mások, mint a többiek? Milyen céljaink vannak? Utóbbi talán a legnehezebb része a dolognak, hiszen nem egyszerű egy egész szakmai karriert pár mondatba sűríteni. De ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszaink, akkor már van mire alapozni és jöhet a kommunikáció.

Tudatos és összetett kommunikáció

A kommunikációba éppúgy beletartozik minden leírt mondat vagy minden szóbeli megnyilvánulás, mint ahogy a megjelenés, a metakommunikáció vagy éppen az a kép, amit az online felületeken kialakítunk magunkról. Ez egy igen összetett feladat, ami miatt kevesen kommunikálnak igazán jól, de ebben minőségi ugrást jelenthet már a tudatosság is.

A már megidézett Edison-Tesla példát követve a kapcsolatépítést se hanyagoljuk el. Legyünk proaktívak és bármilyen partnerrel is kerülünk kapcsolatba, törekedjünk kölcsönösen előnyös helyzetek kialakítására. Az azonnali előnyszerzés helyett inkább a halasztott megtérülést válasszuk, hiszen hosszútávon erre lehet alapozni. Ez pedig befektetés nélkül nem fog menni.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

(A cikk a HVG Extra Business Magazin 2013/1 számában jelent meg.)

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem