Julia örök

Julia Childnak köszönhetően, az akkor még rettenetes amerikai gasztrokultúra hétköznapjaiban helyet kapott a klasszikus francia konyha. A 60-as évek Amerikájában járunk, ahol ez a hórihorgas teremtés százezreket állított a tűzhely mellé és főzési divathullámot indított el. De hogyan lett a nem igazán szerencsés külső adottságokkal és különös hangszínnel bíró nőből televíziós sztárszakács? 

Julia_Child személyes márka 1.jpg

Julia McWilliams néven született 1912-ben, Kaliforniában. Először New Yorkban dolgozott egy lakberendezési cég hirdetési osztályán. Majd a második világháború alatt önkéntesként teljesített hírszerzői feladatokat. 1945-ben Kínába küldték titkos küldetéssel. Itt ismerkedett meg - a szintén hírszerző - Paul Child-dal, akivel a háború végén összeházasodtak.1948-ban, Franciaországba költöztek, férje itt teljesített diplomáciai szolgálatot. Nem tudott franciául, nem kóstolt soha egyetlen francia ételt sem és ekkor még főzni sem tudott. Férje, aki imádott enni végigkóstoltatta vele a francia ínyencségeket. Mindeközben új barátokra is lelt, elsajátította a francia nyelvet - először szószerint konyhanyelvként. Majd ahogy egyre jobban megismerte a franciák életmódját és konyháját, szenvedélyes érdeklődés ébredt benne az ország és lakói iránt, a főzés pedig életre szóló hivatásává vált. 
Beiratkozott a híres Cordon Bleu főzőiskolába (erről az időszakról is részletesen beszámol az Életem Franciaország című emlékiratában).

Julia_Child személyes márka 2.png

Soha nem késő elkezdeni

Félévnyi intenzív tanulást követően iskolatársaival - Simone Beck-kel és Louisette Bertholle-el - főzőtanfolyamokat indított párizsi lakásában, L’Ecole des trois Gourmettes (A három inyencnő iskolája) elnevezéssel. Két főzés között, pedig a később alapművé vált szakácskönyvüket írták – ekkor még hárman. Ez önmagában sem volt kis teljesítmény, tekintve, hogy az említett könyv 800 oldalasra sikeredett. A kötet kiadása majdnem tíz évig húzódott. A kiadók megijedtek a vaskos, túl részletes receptgyűjteménytől. Child azonban nem volt hajlandó kompromisszumot kötni. Nem akarta egyszerűsíteni a recepteket és a számukat sem engedte csökkenteni. 1962-ben, végül a neves Knopf kiadó vállalkozott a vaskos, kétkötetes könyv kiadására - Mastering the Art of French Cooking címmel. Julia Child ezzel egyidőben ünnepelte 50. születésnapját.  

Julia Child személyes márka 4.jpg 

Nem kell szépnek lenni

Child visszaköltözött Amerikába, ahol a bostoni közszolgálati tévében népszerűsítette szakácskönyvét. Annak ellenére, hogy Julia soha sem volt egy klasszikus szépség, kiderült, hogy a karakteres, sajátos humorú és hanghordozású nőt imádják a nézők. 1963-ban debütált  A francia séf című sorozatával.  Child egy pillanat alatt berobbant a köztudatba. Főzőműsorát 96 csatorna vette át és 1966-ban az Emmy díjat is megkapta. 

Lehet hibázni

„Ne feledje, a konyhában egyedül van, és senki nem látja” –  mondta az akkori ízlés szerint különösnek számító ingeiben Julia. Ezt a mondatot aztán milliók ismételtek utána. A sokat ídézett mondás akkor hangzott el először, amikor a palacsinta a serpenyő helyett a tűzhelyen landolt. Child az ételek készítése közben hibázott, de ez csak növelte hitelességét. A korábban „szent” helyként tisztelt konyha ekkor változott mindennapi helyszínné. Ahol nem valamiféle áhítatos munka folyik. Főzés közben meg lehet izzadni, el lehet fáradni és még hibázni is lehet. De a legfontosabb üzenet: a konyhában való tevékenykedés örömet nyújt. A végeredmény elfogyasztása pedig nem pusztán a létfenntartáshoz szükséges energia pótlását jelenti, hanem élvezetek forrása is lehet.  

julia child személyes márka 5_1.jpg

Innentől, nem volt megállás. A hetvenes, nyolcvanas években rendszeresen megjelent az ABC Good Morning America című műsorában. Újabb tévéprogramok következtek, mint a Julia Child and Company, vagy a Dinner at Julia’s és számos új szakácskönyv. Ő volt az első nő, aki felkerült a világhírű Amerikai Kulináris Intézet (Culinary Institute of America /CIA) Hírességek Falára. 2000 novemberében megkapta a legmagasabb francia állami elismerést, a francia Becsületrendet (Ordre national de la Légion d'Honneur). Child 2004. augusztus 13-án hunyt el, két nappal 92. születésnapja előtt.

 julia-child személyes márka 3.jpg

Az új technológia

Hivatástudat, elkötelezettség, karakteres megjelenés, izgága és kitartó személyiség, valamint az újdonság varázsa. Mindezek szerepet játszottak a sikerében. Azonban még egy dolog rendkívül fontos volt. Ez pedig a televíziózás elterjedése. Child legalább annyit köszönhet a televíziózás elterjedésének, mint kortársa, Kennedy elnök. A tv nélkül egyikükből sem lett volna az, aki. Mind a ketten elképesztő érzékkel használták ki a tévé nyilvánosságát. 

Képek: inneninnen és innen

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem