Az öltöny nem iskolaköpeny

Eddig nem igazán esett szó az öltözködésről, pedig vitathatatlan: az összbenyomáshoz a megjelenésünk is hozzátartozik. A megjelenés elválaszthatatlan része az énmárkának, azonban pusztán a külső megjelenés polirozása nem sokat ér. Ezen a téren is igaz (mint az énmárka építésnél általában), hogy akkor megfelelő, ha tükrözi személyiségünket, megfelel az élethelyzetünknek és összhangban van az általunk elérni kívánt célokkal. 

Ez persze azt is jelenti, hogy nehéz általános szabályokat megfogalmazni. Például más a kívánalom egy multi környezetben, mint egy kreatív ügynökségen vagy a zene iparban. Sajnos, a legtöbb esetben a diskurzus még mindig az öltöny/kiskosztüm vagy nem öltöny/kiskosztüm körül forog. Pedig, ahogy egy barátom mondani szokta "az öltöny nem iskolaköpeny, ha jól választják meg olyan, mint egy saját nyelv". De ha valaki egyenruhaként tekint is az öltönyre/kiskosztümre, az egyenruhát is ezerféleképp lehet viselni, mint ahogy Ottlik Géza is megemlékezett róla Az iskola a határon című klasszikusában:

" Ahányan voltunk, annyiféleképpen állt rajtunk az egyenruha. Czakó katonásan akart festeni a réz­gombos, fekete zubbonyban, de a nadrágja túl hosszú volt, és harmonikaszerûen ráfeküdt a bakancsára. A lányos arcú Tóth Tibornak szerencséje volt, úgy látszik, mert olyan jól illett rá a zubbony, nadrág, mintha rászabták volna. Eynatten a bõ gallérjában úgy festett, mintha egy hordóban fuldokolna, melyben sem elmerülni nem tud, sem kimászni nem képes belõle. Formes Attilának szintén kiállt a gallérjából a nyakszegélye két csücske, mint Orbánnak, mégsem hasonlított a süteményt majszoló, puha fiúhoz egy szikrát sem." 

Tehát, nem az a kérdés, hogy öltöny vagy nem öltöny, ezen pont ideje lenne átlépni. A kérdés az, hogyan tudjuk megtalálni azokat a ruhadarabokat, melyek megfelelően tükrözik személyiségünket, megfelelnek alkatunknak és korunknak, ugyanakkor elfogadottak abban a szférában, ahol érvényesülni kívánunk. Ha mód van rá, akkor az öltözködési mintákat ne a tv műsorokban keressétek, hiszen a Barátok közt rövid ujjas, csíkos inges vállalkozói imidzse több mint kínos. De ugyanígy említhetném Schiffer Miklós ügyködését a DTK showban (még jó, hogy az adásból kimaradt.) Ez esetben Schiffert talán csak az menti, hogy nem ő találta ki, hanem feladatul kapta Lovasi András talpig angol eleganciába öltöztetését (ami tulajdonképpen egy karaktergyilkossággal felér).

Képek: Chris Floyd

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem