A világ leggazdagabb bohóca

Mire 16 éves korában kitették a középiskolából, már túl volt két sikertelen üzleti vállalkozáson - karácsonyfa kertészet és papagáj tenyészet. Majd egy diákmagazint és egy tanácsadó központot alapított diákoknak(!). 

 

20 évesen lemezkereskedésbe fogott, pár évvel később kiadta Mike Oldfield Tubular Bells című abumát, melyből 5 millió példány fogyott, ebből tehát meggazdagodott, csúcsra futtatta kiadó vállalatát, szerződést kötött a legnagyobbakkal (a Sex Pistolsszal, Janet Jacksonnal, a Rolling Stone-nal). 1992-ben eladta a cégét 1 milliárd dollárért az EMI-nak, előtte azonban még repülőtársaságot alapított. Rekordot állított fel az Atlanti-óceán átszelésében speedboattal, és közben szüntelenül azon kísérletezett, hogy körberepülje a Földet légballonnal. Nos, ő Sir Richard Branson a Virgin birodalom feje.

Branson nem pusztán sikeres üzletember. Azon vállalkozók közé tartozik, akiknek ismertsége, népszerűsége és nonkonformista hozzáállása, leginkább egy szórakoztatóipari sztáréhoz hasonlatos. A 60 körüli úriember: alternatív üzletfilozófiája és ellentmondásos személyisége szerves része a Virgin márka vonzerejének. Csak egy példa az ellentmondásosságra: miközben a Virgin igen erős az online kommunikációban és Branson maga is blogol, valamint Twitter oldala is van. Azonban ő maga nem használ számítógépet, hanem egy fekete noteszbe jegyez le mindent, amit fontosnak tart. 

Branson vitathatatlan teljesítménye a Virgin márkanév univerzalitása. Más ismert nevek összeforrtak a termékkel, melyet képviselnek - például a Dyson porszívó - addig a Virgin nem kötődik egyetlen termékhez. Az elképesztő siker ellenére Branson azt akarja velünk elhitetni, hogy semmit sem tervezett előre. Ez csak úgy megtörténik az emberrel. Az esetlegesség illuzióját táplálják az olyan történetek, mint például a Virgin új logójának a története. A grafikus éppen valamit firkálgatott és a papír a földön landolt. Miközben Branson a wc felé igyekezett felkapta a papírt és ez lett a vállalat új logója. 

Branson, mint a menedzseriskolák és elméletek szókimondó bírálója, szívesen tünteti fel magát az utca egyszerű emberének (középosztálybeli származása ellenére). Ő a kis ember, aki túljár a nagyok eszén. Szándékosan olyan piacokat szólít meg, ahol csorba esik a fogyasztók jogain vagy nem kapnak megfelelő szolgáltatást. A Virgin mindig magával ragadja rendszerellenes fogyasztóit. Maga Branson hosszúhajával és polgárpukkasztó viselkedésével a Virgin talán legértékesebb része. 

Lehet szeretni vagy utálni, azonban üzleti sikereit nem lehet elvitatni. A brit közvélemény, pedig úgy imádja, ahogy még soha még egyetlen vállalkozót sem. Olyan ügyeket is felvállal, mint a nemzeti lottótársaság nonprofit vállalkozássá tétele azaz a profit jótékony célokra fordítása. A kormány környezetvédelmi programjának élére állt és csak azért a fogott óvszer forgalmazásba, hogy az AIDS veszélyeire felhívja a figyelmet.  

A saját karibi szigettel rendelkező milliárdos legalább olyan gyakran tűnik fel a címlapokon, mint a brit királyi család. Mind ezek ellenére valahogy mégis megőrizte a közvetlenségét és magánéletét. Igazából a rossz sajtó elkerülésében legalább olyan ügyes, mint a pozitiv sajtóvisszhang gerjesztésében.

Miközben sikert, sikerre halmoz nem riad vissza attól, hogy Pókember jelmezbe bújjon, vagy szmokingban ugorjon le egy hotel tetejéről, vagy egy tankkal hajtson végig a Times squeren, ha egy kis hírverésre van szüksége. Azonban ne legyenek kétségeink, mindez egy jól kitervelt, tudatos stratégia része. Jól adagolt sajtó megjelenésekkel és némi misztikummal. Hiszen Branson személyét - a nyilvánosság ellenére - éppúgy titokzatosság veszi körül, mint a Virgin csoport belső szabályait és működését. Mindenesetre különös kinézetével és időnként bohóctréfákra emlékeztető színrelépéseivel, aligha nem a világ leggazdagabb üzleti bohóca.

Képek: itt, itt

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem