A divatikon bukása

John Galliano sztártervező antiszemita megjegyzései, teljesen jogosan, kiverték a biztosítékot a Dior divatháznál (a történet magyarul például itt). Nem ez az első eset, amikor egy márka az őt szimbolikusan megszemélyesítő arc miatt bajba kerül. Gondoljunk csak Tiger Woods családi botrányára, ami többek között, olyan márkáknak okozott problémát, mint a Nike.

Egy erős személyes márka összekapcsolása egy vállalati márkával kölcsönös előnyökkel járhat és tovább erősíthetik egymást. Azonban – mint a mostani esetből is látszik – bizonyos veszélyekkel is jár. Úgy tűnik, nem lehet elég óvatosan megválasztani a márka képviselőjét, valamint a határozott kárelhárítás és veszteség minimalizálás  is a csomag része.

Hogy milyen károkat okoz a Dior reputációjának Galliano botránya, az még nem látható pontosan. Az biztos, hogy a lehető legrosszabb időpontban robbant ki, mivel a párizsi divathét eseményei miatt, kiemelt figyelmet kapnak a divatházak. Az sem tett jót a cégnek, hogy Natalie Portman – mint a Dior egyik parfümjének reklámarca – e miatt nem volt hajlandó Diort viselni az Oscar gálán.

Míg a Dior-nál a múltban figyelmen hagyták Galliano botlásait, most nem volt más választásuk, mint gyorsan és határozottan lépni. Először felfüggesztették a tervezőt, valamint közleményben tudatták zéró toleranciát mutatnak az antiszemita, rasszista szavakkal, viselkedéssel kapcsolatban. Mára pedig el is bocsátották a dizájnert. Galliano eltávolítása a Diornak különösen fájdalmas, hiszen egy tizenöt éves együttműködés ért véget. Galliano neve gyakorlatilag elválaszthatatlan a cégtől. Ahhoz, hogy túllépjenek az eseten, minél előbb meg kell találniuk Galliano utódját.

Bár a botrány pénteki kirobbanása óta Galliano bocsánatot kért „az antiszemitizmus és a rasszizmus nem része a társadalmunknak….a történtekért csak magamat okolhatom” . Ennek ellenére személyes reputációja romokban hever. Mint ahogy végül Galliano is beismerte - bár sajnos valószínűleg csak a reputációját ért kár csökkentésének érdekében - az antiszemita és rasszista megjegyzések hangoztatása civilizált társadalmakban elfogadhatatlan.

Galliano esete rámutat, hogy bármilyen híres vagy, bármilyen erős az énmárkád az általános társadalmi normákat - és ez esetben büntetőjogi szabályokat is - nem hághatod át büntetlenül. E mellett ne felejtsük el a nyilvánosság erejét. Egy olyan személyes márka, mint Galliano soha nem lehet „szolgálaton kívül”. De nem is kell híresnek lenni ahhoz, hogy ez az állítás igaz legyen. Soha nem tudhatod, hogy hol és kibe fogsz belefutni. A viselkedésednek mindig összhangban kell lennie az értékeiddel – melyek a személyes márkádban is megjelennek -, különben az emberek nem fognak hitelesnek tartani vagy ami még rosszabb - mint a jelen esetben – legyél bármilyen tehetséges, munkanélkülivé válhatsz.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz te is a Facebook Personal branding közösségéhez. Klikk ide.

Képek

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem