Még egyszer Schmitt Pál

Hogyan sikerült Schmidt Pálnak néhány hónap alatt lerombolnia azt, amit hosszú évek munkájával épített fel?

image.jpg

A sportolóként indult köztársasági elnök, olimpikonként megbecsülésnek és tiszteletnek örvendett. A Magyar Olimpiai Bizottság elnökeként sem kavart ekkora indulatokat. Rá is igaz, amit az Olimpiai játékok 110. évfordulóján tartott beszédében elhangzott: „Az olimpiai eszme jól érzi magát Magyarországon. Más szavakkal, jelentős részét képezi a magyar közgondolkodásunknak. Nagyszerű bajnokainkról név szerint, sokszor Becenevük (sic!) szerint, szeretettel és megbecsüléssel beszél minden magyar ember.” Tehát adott a kérdés, hogy sikerült alig pár hónap alatt totálisan hazavágnia az énmárkáját?

A személyes márkaépítés legfontosabb építőelemei: Az önazonosság – azaz ne akarj másnak mutatkozni, mint ami vagy. A hitelesség és következetesség.

Kezdjük az önazonossággal!

Talán még néhányan emlékeznek a kádári nemzeti közhelyek tárházára, ahol a sportteljesítmények, a és a balsors által sújtott, de tehetséges nemzet narratívája kiemelkedő jelentőségű. Ez a hagyományosnak mondható megközelítés soha nem állt távol Schmitt Páltól. Nemzetről vallott felfogása: a nagy sportteljesítményekre képes, de a balsors által sújtott kisnemzet, amely kiegészül a magyar anyanyelv védelmével. Ennek tükrében teljesen rendben van, hogy előszeretettel idézi Wass Albertet és Kányádi Sándort. Akkor zavaró, ha kilép a nemzeti körből, és Jan van Eyckre hivatkozik, ahogyan a beiktatási beszédében is tette. De összességében elhisszük, hogy tőle ered ez a gondolati rendszer, a sajátja, bár nem az én ízlésem szerint való.schmitt.jpg

Hitelesség

Ez az, amit egyfelől a legkönnyebb, másfelől a legnehezebb teljesíteni. Talán a legkönnyebb út, ha olyan dolgokkal kapcsolatban foglalunk állást nyilvánosan, amihez értünk. Ehhez képest Schmitt Pál már a beiktatási beszédében jelezte, hogy kiemelkedően fontosnak tartja az „életen át tartó tanulás” és a magyar nyelv ügyét. Talán jobban tette volna, ha csak a „mozgásgazdag életmód” fontosságára koncentrál. Azon már nehezebb túljutni, hogy pont egy olyan ember szeretné nyelvünk helyességét megőrizni, aki mindig is terjengős, nehezen követhető körmondatokban fogalmazott.schmitt_pal.jpg

Következetesség

Egyrészt Schmitt Pál nemzetről vallott felfogása és retorikai képességei az elmúlt évek során nem sokat változtak, tehát ebben következetes. A magyar helyesírás szabályainak ignorálása is mutat konzisztenciát (bár történtek erőfeszítések e probléma megoldására). Másrészt, az újévi köszöntő modernizáló képi világa és az internet aktív használata nem egészen passzol ehhez a világképhez.

A konklúzió? Érdemes olyannak mutatkozni, amilyenek vagyunk és saját erősségeinkből építkezni. Ahogy egy kedves ügyfelem megfogalmazta: a majom ne akarjon zsiráfnak látszani. Legyen csak majom, abból is sokféle van. 

Képek: itt, itt és itt.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem