Gyakorold a nemet mondást!

A nemet mondás képességét gyakran alábecsülik, pedig ez igen fontos, ha erős énmárkát építenél. Nézzük, mikor és hogyan érdemes nemet mondani!

enmarka_1.png

Az elutasított lehetőségek sora – az, hogy mire mondunk nemet – is erőteljesen alakítja a rólunk kialakuló képet. Ezért sem mindegy, hogy mihez adod vagy éppen nem adod a neved, milyen feladatot vállalsz el és mit nem vagy éppen milyen felkéréseknek teszel eleget vagy utasítasz vissza. Ha tudatosan építed az énmárkádat akkor a kezdetektől fogva érdemes megfontoltan válogatnod a különböző felkérések és feladatok között. 

Azzal együtt is, hogy az ötperces szívességek gyakorlása remek hatással van a kapcsolatainkra, amikor a beérkező kérések és megkeresések elárasztanak minket mérlegelnünk kell. Adott esetben pedig nemet mondani. Ez mégsem megy mindig könnyen. Gyakran akkor is igent mondunk, amikor tisztában vagyunk azzal, hogy az ellenkezőjét kellene tennünk.

szemelyes_marka_1.png

Mikor mondj nemet?

A döntést és adott esetben a nemleges válasz kimondását is megkönnyíti, ha már előre felkészülsz ezekre a helyzetekre. Egyes becslések szerint napi 35.000 döntést hozunk. Ezek persze csak becslések, arról viszont konkrét adatok is rendelkezésre állnak – a Cornell Egyetem kutatóinak köszönhetően -, hogy csak az ételekkel kapcsolatban, átlagosan napi több mint 200 döntést hozunk meg. Ha tisztázod a prioritásaidat és a szempontjaidat - azon túl, hogy rengeteg időt megspórolhatsz magadnak -, követekezetesebb is leszel. Nem ad-hoc döntések születnek, melyek károsíthatják az énmárkád.  

A saját szabályrendszerünk kialakítása azonban nemcsak a döntési helyzetek számát csökkenti le drasztikusan, hanem egy kérés visszautasításakor is támaszt jelenthetnek. Ugyanis, ha a saját általános szabályaink miatt és erre hivatkozva hangzik el a nemleges válasz, akkor a másik fél kisebb valószínűséggel tekinti személyes elutasításnak. Hiszen ez a szabály. De, hogy ne csak általánosságban beszéljek, nézzük azokat az eseteket, amikor jobb, ha az igen választ kihagyod!

enmarkaepites_1.png

1. Valóban képes vagy az ígéreted megtartani?

Ahogy mondani szokták, ’a márka nem más, mint beteljesített ígéret’. A kihívások jók, a komfortzóna elhagyása gyakran a fejlődés kulcsa. De fontos megkülönböztetni a kihívást a lehetetlentől. Ha tisztában vagy azzal, hogy nem tudod időre és a megfelelő minőségben teljesíteni az adott feladatot inkább mondj nemet. Mivel az adott esetben érintetteknek az lesz a meghatározó tapasztalata, hogy nem tartod be az ígéreted. Az utólagos magyarázat pedig inkább csak rontani szokott az ilyen helyzeteken. Akkor is, ha ez száz esetből csupán egyetlen egyszer fordul elő.

2. Hosszabb távon is megéri?

„Ami rövid távon előnyös egyáltalán nem biztos, hogy hosszútávon is az... Tegyük fel, hogy valaki egy millió dollárt kínál, hogy egy hasmenés elleni gyógyszert népszerűsíts. Nos, ez egy csomó pénz rövid távon, de mindig te leszel a hasmenéses fickó. Ez életfogytig elkísér.- a konyha szabadszájú fenegyereke, Anthony Bourdain fején találta a szöget. Ez a szempont akkor is fontos, amikor az üzleti partnereidről, az ügyfeleidről vagy éppen egy feladat elvállalásáról kell döntened. A lényeg: gondold át és válogass! Ne csak a rövidtávú haszon maximalizálásra törekedj: az énmárkaépítés nem sprint, hanem sokkal inkább maraton.

3. Ha igent mondasz, mi az amire nemet kell mondanod?

Ha valamit éppen csinálsz, akkor ez azt is jelenti, hogy millió más dolgot éppen nem teszel. Ez alapvetés mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről.  Érkezik egy váratlan kérés vagy lehetőség, mely ugyan  szembe megy a prioritásainkkal, mégis fontolóra vesszük. Ilyenkor érdemes magadnak feltenni a kérdést: ha igent mondasz, mi az amire nemet kell mondanod?

szemelyes_marka_epitese.png

Hogyan mondj nemet?

Tegyük fel, a fentebbi szempontok megfontolása után arra jutottál, hogy nem mondhatsz igent az adott lehetőségre. Már csak az a kérdés, hogyan mondj nemet. Három stratégiát ajánlok, amellyel elkerülheted a zökkenőket és az esetek nagyrészében bevállik.

a.) Kérj időt!

Vannak esetek, amikor jobb nem azonnal választ adni vagy éppen nem állsz készen a nem kimondására. Ilyenkor érdemes időt kérni azzal, hogy meg kell nézned a naptárad, megbeszélned valakivel vagy egész egyszerűen kijelenteni: időre van szükséged a döntéshez. A mondatod végén pedig ne legyen kérdőjel.

b.) Egyszerűen: nem

Gyakran azért esik nehezünkre nemet mondani, mert tartunk attól, hogy ezzel megbántjuk a másikat. Ezért időnként -vagy éppen gyakrabban - bocsánatkérést is csatolunk a nemhez. Azt gondolva, hogy így nemcsak nekünk, hanem a másik félnek is könnyebb lesz a nemleges válasz elfogadása. De a kutatások alapján úgy tűnik, hogy ez nem megfelelő stratégia. Ezért a bocsánatkérést és a sajnálkozást inkább hagyd el.

enmarkazas_1.png

c.) Ha x, akkor nem y!

Ha pedig úgy érzed, hogy egy egyszerű nem, csak fokozná a feszültséget, akkor világítsd meg, hogy miért helyénvaló nemet mondanod: „Ha most elvállalom ezt az előadást, akkor nem jut elég időm az ügyfeleimre– persze a példa helyére, gyakorlatilag bármi behelyettesíthető, ami megmutatja a döntésed hátterét és  indokolttá teszi a nemet mondást. Így a másik fél tudatában lesz annak, hogy nem a személyét utasítod visssza, csak éppen nem tehetsz eleget a kérésének. Arra persze érdemes ügyelned, hogy ez ne forduljon át magyarázkodásba.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem