Magaddal kezdj!

Építenéd az énmárkád, de nem tudod hogyan is fogj hozzá? Öt kérdés az induláshoz, ha igazán erős énmárkára vágysz.

self-brand.png

Az énmárka építése a személyes erősségek, sikerek, értékek meghatározásáról és megjelenítéséről, valamint másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Nem instant gyógyír, hanem kitartó és következetes munka, tudatos építkezés. Nem az önmagért való hírnév megszerzése, hanem a 'szelektív hírnév' kialakítása a cél, ahol az ismertség és az elismertség kéz a kézben jár. 

Tehát a személyes márkaépítés célja, hogy azok az emberek ismerjék meg, a legjellemzőbb személyes és szakmai tulajdonságaidat, akik a szakmai és üzleti vágyaid megvalósítását támogathatják. Ebből az is következik, hogy az énmárkaépítés azoknak való, akiknek van mire alapozniuk az-az valós tudással, teljesítménnyel rendelkeznek és emellett van valamilyen konkrét szakmai vagy üzleti céljuk. (Arról, hogy kinek nem érdemes énmárkaépítéssel foglalkoznia itt olvashatsz.)  

szemelyes_marka.png

Tegyük fel, hogy van mire alapoznod és a cél is megfogalmazódott benned, készen állsz az énmárkád építésére. Ilyenkor szokott elindulni a töprengés, hogy milyen honlapod, névjegykártyád vagy éppen profilod legyen valamelyik közösségi oldalon. Azonban, ha tényleg erős énmárkát építenél magadnak - és miért ne ezt akarnád -, akkor ezelőtt még számos kérdésre meg kell keresned a választ. Nézzük, mivel érdemes kezdened vagyis öt kérdés az alapozáshoz! 

1. Mit hallanál magadról?

“Az énmárka az, amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából.” – az Amazon alapító Jeff Bezos frappáns definicióját gyakran idézik. De mi is hangozzon el, amikor kilépsz abból a bizonyos szobából? Először is, írd össze az összes olyan jelzőt, kifejezést amit szívesen hallanál magadról, mások szájából. Ezután szűkítsd a listát, válassz ki hármat! Mivel ahogy az Suzanna Shu, a University of California és Kurt Carlson a University of Georgetown professzorainak kutatásaiból is kiderül: a kettő kevés, a három imponál, a negyedik figyelmeztet.

enmarka.png

2. Mi különböztet meg?

Ha igazán erős énmárkát szeretnél építeni, akkor első körben nem a külső jegyekre koncentrálsz. Először inkább magadat, pontosabban a már meglévő szakmai és személyes (belső) tulajdonságaidat veszed szemügyre. Sokkal biztosabb alap a már meglévő adottságaidra és képességeidre alapozni, mint a könnyen lecserélhető, lemásolható külsőségekre. Például: Milyen végzettséged van vagy nincs? Van-e valamilyen speciális szaktudásod és tapasztalatod? Esetleg saját módszered? Összességében: a tudásod, a szakmai tapasztalatod, módszered vagy éppen a hozzáállásod miben más, mint a konkurenseidé? De specialzációval vagy azzal is megkülönböztetheted magad, hogy kinek lehet leghasznosabb a tudásod, szolgáltatásod?

3. Mit mondanál rólam?

Az önismeret fontos azonban van egy kis probléma ezzel. Némileg torzít az, ahogy magunkat látjuk. Éppen ezért nem támaszkodhatunk pusztán az önismeretünkre vagy az önismeretet támogató önkitöltős tesztekre. A valós kép kialakításákor mások visszajelzéseit is figyelembe kell vennünk. Kifaggathatjuk ismerőseinket arról, hogy mit mondanának rólunk, hogyan írnának le bennünket egy számunkra ismeretlennek. De ha részletesebb és jobban hasznosítható visszajelzést szeretnél, akkor próbáld ki Robert Quinn és kutatócsoportjának módszerét!

szemelyes_markaepites.png

4. Kire nézel fel?

Gyakran azokat a tulajdonságokat, értékeket csodáljuk másokban, amelyekre mi magunk is törekszünk. Éppen ezért érdemes egy legalább öt tételes listát készíteni azokról, akikre felnézel. Majd megvizsgálni a példájukat: Milyen karakterek?  Mi az, ami szimpatikus bennük? Mi az, ami ellenszenves? Miben hasonlítnak egymásra? Miben különböznek? Hogy kerültek a jelenlegi poziciójukba? Mi az amit tanulhatsz tőlük?

5. Mit is csinálsz?

Könnyen aggatunk magunkra címkéket pláne, ha a foglalkozásunkról van szó. Ki ne találkozott volna már ügyvezető igazgatóval, alapítóval vagy éppen befektetővel? Persze ez alapján már dereng valami a fejünkben, hogy mivel tölti a másik a munkaidejét, de igazából nem tudjuk megmondani, mikor érdemes hozzáfordulni vagy valakinek ajánlani. Ha nem szeretnél ebbe a csapdába belesétálni, akkor még a 'címkegyártás' előtt célszerű részletesen átgondolnod azt, hogy pontosan kinek, milyen problémájára kínálsz megoldást. Majd ezt úgy összefoglalni egyetlen mondatba, hogy akár a teljesen laikus nagymamád is kristálytisztán megértse.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

A képeket, egyik kedvenc illusztrátorom, Gosia Herba digitális vázlatfüzetében találtam.

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem