A vesztes nélküli fogadás

Két férfi, mindössze 50 szó, 50 dolláros tét és több mint 200 millió nyertes. A nyertesek száma pedig nőhet, ha a tanulságokat az énmárkád építéséhez is hasznosítod.

drseuss_enmarka.gif

Az eset 1960-ban történt, amikor is Bennett Cerf - a Random House Kiadó alapítója -, addig-addig tréfálkozott egyik szerzőjével, hogy nem tud mindössze 50 szó használatával könyvet írni, amíg az el nem fogadta a kihívást. Cerf 50 dollárt veszített, de nyert egy könyvet, mely később több mint 200 millió példányban kelt el és az egyik legnépszerűbb gyerekkkönyv az egész világon.

Ugyanis Theo Geisel vagy ahogy ismerheted Dr. Seuss, e fogadás miatt írta meg a Green Eggs and Ham című könyvét, amelyhez valóban mindössze 50 szót használt.  Azonban Dr. Seuss nemcsak az 50 dollárt nyerte meg, hanem egy olyan tapasztalatot is, amit a későbbi munkássága során többször is hasznosított, például a The Cat in the Hat című könyvénél, amikor pusztán az első osztályos tananyagban szereplő szókincset használta fel. 

greeneggs1.png

Mivel ekkor maga is megtapasztalhatta, hogy a szorító körülmények nem feltétlenül jelentenek hátrányt. Sőt, a saját javára fordíthatja ezeket. Hiszen a korlátozott lehetőségek – függetlenül attól, hogy ez az idő szorítását, a pénz szűkösségét vagy éppen egy könyvhöz felhasználható szavak számát jelentik – gyakran jobb eredményekhez vezetnek, mint amikor minden opció nyitva áll.  Ha korlátozottak a lehetőségek vagy éppen az erőforrások, akkor  hatékonyabban kell hasznosítanunk ezeket és ezek igen gyakran kreatívabb vagy épp jobb megoldásokhoz vezetnek.

A korlátokat azonban sokszor leküzdhetetlen akadálynak tekintjük. Ezért könnyedén belesétálunk a panaszkodás csapdájába. Őszintén, naponta hányszor hallod (vagy éppen gondolod): nincs elég eszközöm, nincs elég időm, nincs elég pénzem, hogy megvalósítsam az elképezeléseimet (és ide behelyettesíthető bármi a vállalkozástól kezdve, a tornán keresztül, az énmárkaépítésig bezárólag bármi)?  

seuss.png

De gondolj csak bele! Minden művésznek korlátozott számú eszköze van az alkotáshoz. Minden sportolónak korlátozott ideje van, hogy felkészüljön egy versenyre. Minden vállalkozó korlátozott mennyiségű forrással rendelkezik ahhoz, hogy felépítse és működtesse a vállalkozását.  Mindenkinek szűkösek az erőforrásai bizonyos dimenziókban, mindenkinek vannak korlátai. Ez alól senki sem kivétel.

Dr. Seussnak mindössze 50 szó jutott. Az volt a feladata, hogy kitalálja ebből a helyzetből, hogyan tudja a lehető legjobbat kihozni. Csak kevés pénzed van, hogy elindítsd a vállalkozásod? Akkor gondold végig, ezt hogyan tudod a legjobban felhasználni. Csak 30 perced van naponta, hogy megtanulj valamit? Akkor az a feladat, hogy megtaláld, hogyan tudod ennyi idő alatt fejleszteni magad. Csak napi 15 perced van, hogy építsd az énmárkád? Akkor az a feladat, hogy minél jobban kihasználd ezt az időt.  Korlátok mindig vannak, a körülmények soha sem ideálisak, de hogy mit hozunk ki belőle rajtunk múlik.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem