Le a rózsaszín szemüveggel!

Építs az erősségeidre! Egyszerű tanács, azonban az alkalmazása már komplikáltabb. Mivel ehhez nem csak az önismeretedre lesz szükséged.

szemelyes_marka_2.png

Az énmárkaépítés legelső lépése, hogy feltérképezzük az erősségeinket (és a gyengességeinket is). A probléma csak az, hogy az emberek „következetesen felülbecsülik annak valószínűségét, hogy mennyire nagylelkűen vagy önzetlenül cselekednek” – írják a Cornell Egyetem professzorai, Nick Epley és David Dunning kutatásaikat összegző cikkükben. De nem csak a a nagylelkűségünk és az önzetlenségünk esetében viseljük azt a bizonyos rózsaszín szemüveget, hanem más tulajdonságaink, képességeink esetében is -  például a logikai- és érvelési képességünk, matematikai tudásunk, vagy éppen a humorérzékünk.

Éppen ezért nem támaszkodhatunk pusztán az önismeretünkre vagy az önismeretet támogató önkitöltös tesztekre. A valós kép kialakításákor mások visszajelzéseit is figyelembe kell vennünk. Persze nem mindegy, hogy milyenek ezek a visszajelzések. Remek érzés, amikor valaki kreatívnak vagy éppen nagylelkűnek ítél bennünket. Azonban, ha tényleg ki szeretnénk deríteni az erősségeinket, akkor konkrétumokra és részletes visszajelzésekre lesz szükségünk.

Már csak az a kérdés hogyan tehetünk szert ilyen visszajelzésekre? Nem kell mást tenned, mint összegyűjtened azokat a történeteket, amikor a legjobb formádat nyújtottad. A módszert egyébként Robert Quinn, Jane Dutton, Gretchen Spreitzer és Laura Morgan Roberts kutatásain alapul. De nézzük a konkrét lépéseket, hogyan gyűjthetsz össze magadról történeteket!

1. lépés: Listázz!

Készíts egy listát azokról az emberekről, akik jól ismernek téged az életed legkülönbözöbb területeiről. Válassz ki minimum 10, maximum 20 nevet. A sokféleség kritikus ezért a kiválasztáskor figyelned kell arra, hogy a kiválasztottak között éppúgy legyenek szakmai kapcsolatok - kollégák, tanárok, mentorok -,  mint személyes ismerősök – barátok, családtagok.

2. lépés: Levelezz!

Ha kész a lista, küldj nekik levelet, melyben arra kéred őket, hogy írjanak le egy történetet, amikor szerintük a legjobb formádat nyújtottad.

3. lépés: Keresd a mintázatokat!

Amikor megérkezett az összes visszajelzés, keresd meg a történetek közös pontjait, témáit és mintázatait. Készíts egy listát a kulcsfontosságú mozzanatokról, példákról, ezeket akár táblázatba is foglalhatod.

4. lépés: Profilozz!

Végül, írásban összegezd az információkat, hogy mit tudtál meg magadról és milyen helyzetekben tudod a legjobb formádat nyújtani, az erősségeidet kamatoztani.

5. lépés: Tervezz!

Ahhoz pedig, hogy valóban kihasználd az erősségeid előnyeid igen fontos az alkalmazásuk. Ezért érdemes egy tervet összeállítani arról, hogyan és mikor fogod az erősségeid hasznosítani.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan kihagyják az utolsó lépést. Pedig ez igazán fontos, ha az erősségeink használatát nem formáljuk gyakorlattá, akkor csak kiaknázatlan lehetőség marad. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem